Låg ämnesomsättning - tyda blodprov?
Hej! Jag känner av nästan alla symtom för Hypotyreos, alltså att min kropp producerar för lite sköldkörtelhormon. Min läkare såg i somras att min ämnesomsättning var låg, men hon sa att det inte var någon sjukdom eftersom TPO och TSH var bra. Hon sa att det bara var tillfälligt Men nu ska jag till läkaren igen, för allt känns bara värre. Jag är trött, deppig, omotiverad, seg, går inte ner vikt, fryser, har torr hud etc… Kan det vara så att blodproven visar fel? Ni får en bild på mina provsvar från i somras (de är norska). Har ni någon kommentar kring dem? Jag kan och förstår inte allt kring detta med hormoner, så jag vill komma så förberedd jag kan till läkaren! Nu vill jag må bra!
Här kommer lite om gränsvärden. Bra att du ska kolla dig igen.
I uttalade fall med typiska symtom är diagnosen lätt att verifiera med analys av TSH och ev (fritt) T4:
- Högt värde på TSH (> 10 mU/L) bekräftar diagnos.
- Mycket lågt värde på (fritt) T4 (under omkring 6-7 pmol/L, metodberoende) bekräftar att sjukdomen är uttalad, se nedan.
- I uttalade fall behövs ej komplettering med TPOAb.
Lätta fall med oklara symtom:
- TSH > 10 mU/L: Bör erhålla tyroxin då risken för insjuknande i hypotyreos är stor. Indikationen stärks om TPOAb är klart förhöjt (>1000 kU/L).
- TSH 3-4 -- 10 mU/L: Denna lätta förhöjning kan ses vid lätt/uppseglande hypotyreos, men också i konvalescensen efter annan icke-thyroideasjukdom (t ex influensa, pneumoni, infarkt). Upprepa provet efter 3 v, med komplettering med TPOAb. Om fortfarande förhöjt TSH, och speciellt om TPOAb kan påvisas, kan det vara motiverat att provbehandla med tyroxin i 6 månader (vid endast lätt TSH-förhöjning: förslagsvis 25 ug dagligen första 4-6 veckorna, därefter labkontroll och ev ökning till 50 ug dagligen i totalt 6 månader, dosen justeras utifrån labkontroller) om patienten har symptom (även ospecifikt, som trötthet).
/Maria
Men i så fall ser ju mina värden från i somras ganska bra ut? Åh, jag önskar nästan att det var sköldkörteln som spökade, så jag kunde få ett svar! Varför mår jag så här???
Det var ju inte värsta sorten men det kan ju variera så att det är bra att du får kollat det igen.
/Maria
Ser inte direkt ut att skilja sig från det normala. Men för säkerhets skull kan du ju be dem ta om proverna samt slänga in S-rT3 (inte så vanligt att det görs, men jag såg att de testar det i Oslo i vart fall).
Hur ser det ut med ditt näringsintag? Näringsbrister kan ju uppvisa symptom som dessa. Zinkbrist, kalciumbrist, selenbrist, omega-3-brist etc.
Tack för råden! Jag hade lågt b12 (180) året innan, så jag fick sprutor för det. Därefter stabiliserade det sig, och de tyckte att resten av näringsämnena i kroppen såg bra ut då. Jag behövde inte ta in mer b12. Det ska bli intressant att se vad det visar på det nu…