Hypotyreos - rätt dos?
Hej
Jag har sedan unga år sjukdomen Hypotyreos (nedsatt sköldkörtel-funktion). Jag bor för tillfället utomlands men när jag åkte från Sverige hade jag dosen 75 mg och har det fortfarande.
Nu misstänker jag dock att min dos har blivit lite låg med åren men läkaren här säger att den är tillräckligt bra. Jag har bara börjat må sämre och sämre med tiden, väldigt frusen, torr i både hy och hår, slö mage, trötthet som inte försvinner hur många timmar jag än sover osv. Allt detta är saker jag hört från svenska läkare att det är varningstecken på att dosen börjar bli eller är för låg.
Jag äter som sagt 75 mg nu och mitt senaste blodprov såg ut såhär:
TSH 5.161 (en u liknande bokstav, vet inte hur man skriver den)IU/mL
F-T3 2.9 pg/mL
F-T4 1.26 ng/dL
cytoglobin 0.9 ng/mL
Någon som också har hypotyreos som vet om detta är normalt? Eller borde jag uppsöka en annan läkare för att höja dosen? Bör den höjas mycket/lite? Känner mig desperat! Läkaren borstar bara bort hur jag mår.

Normala referensvärden på sköldkörteln:
TSH - högst 2,5 (Inte uppåt 3-4 som vissa har som normalvärde, anser doktor Bo Wikland.)
T4, fritt, 9-22 pmol.
T3, fritt, 2,5 - 5,6 pmol.
Kopierat från: http://dinamediciner.se/nyheter/normalvarden-skoldkortelhormon
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Men då är mina värden helt åt skogen med andra ord?
Mitt TSH är högt även här, stod H på pappret jag fick och doktorn säger att det är högt, men han vill ändå inte höja dosen medicin för T3 och T4 är fortfarande inom gränserna för vad som anses okej här. Dock precis, precis på gränsen.

Tycker du ska snacka med läkaren igen eller byta läkare till någon som är mer kunnig inom detta område.
Vet själv hur det känns när jag har fel dos, men jag har turen att ha en läkare som lyssnar på mig numera. Förr hade jag en läkare som inte lyssnade för 5 öre ens, så tillslut blev jag less att bråka och justerade dosen på eget bevåg. Inget jag rekommenderar, men man känner ju sin sjukdom bäst själv.
_**/Mvh Anne
Tack
Jag har pratat med läkaren flera gånger om det här men han lyssnar inte. Jag har även pratat med andra läkare tidigare om att jag kände mig dålig och trodde det berodde på värdena. Mina värden har varit dåliga väldigt länge nu, men de blir bara värre och värre.
Nu senast tyckte jag bara att de verkade alarmerande höga och jag vet ju själv hur dåligt jag mått på senaste tiden. Känner mig nästan dödssjuk ibland.
OM jag skulle testa att höja dosen lite själv. Hur mycket kan man då testa med att höja i taget?
Hur hög dos äter du?
Kollade just upp hur man omvandlar de olika mätsystemen och mina värden är alltså:
TSH - 5.161
T4, fritt, 16.60 pmol.
T3, fritt, 10.64 pmol.
Normalvärdena var enligt artikeln:
TSH - högst 2,5 (Inte uppåt 3-4 som vissa har som normalvärde, anser doktor Bo Wikland.)
T4, fritt, 9-22 pmol.
T3, fritt, 2,5 - 5,6 pmol.
😮

Jag höjde då från 50mg/dag till 50mg varannan dag och 75mg varannan.
Nu har mina värden blivit ännu sämre sedan dess så jag har fått öka till 75mg varje dag på läkares order.
Så om du ska öka på eget bevåg skulle jag rekommendera att öka med 25mg varannan dag till att börja med.
_**/Mvh Anne
Jag kollade på referensvärdena på labbet på Sahlgrenska.
TSH ska ligga mellan 0,30-4,2 mlU/L
Fritt T4 pmol/L 12-22
Referensvärdena kan nog variera en aning beroende på labb och metoder.
/Maria
Ja byt läkare. Jag förstår att du känner dig dödssjuk, fattar känslan exakt. På sätt och vis är du det för får du inte högre dos så blir det en elak spiral och du BLIR dödssjuk. 75 är väldigt låg dos om du haft hypo länge. Du borde minst ha 100 per dag tror jag, men hitta en riktig läkare som tar dig på allvar!