Ilande lagning
För ca 5 månader sedan gjorde jag 3 lagning i 3 väldigt små hål, 1,5 månad senare gjorde jag ytterligare en. Problemet är att i två av tänderna, en på vardera sida av överkäke, ilar det om jag tuggar på något lite hårdare. Det kan vara choklad med små daimbitar i, något som helt enkelt kräver att man biter till lite hårdare än vad man gör när man äter pasta.
Har sökt runt på nätet för att se om det står något om detta och det ska tydligen inte vara helt ovanligt att det ilar ett tag efter, frågan är hur länge?
Fick efter första lagningen återkomma då de glömt att kolla att det gick att komma in mellan tänderna med tandtråd, kommer behöva gå tillbaka då de gjorde en grop i lagningen som gör att all mat fastnar ovanpå tanden. Har precis bytt till denna tandläkare just för att de reagerade på dessa 4 hål, att de borde åtgärdas, vilket den förra inte gjorde. Men nu blir jag smått nojjig - ska det vara såhär mycket problem? Hur länge bör man vänta med ilningarna?
Det här som kommer åtgärdas. Görs det gratis eller åtminstone till nedsatt pris. Annars skulle jag rekommendera att gå till en annan tandläkare. För den sortens missar ska inte en tandläkare göra, jag tänker då på att kolla mellarum mellan tänder och likaså att dom gjort en grop som maten fastnar i.
När det gäller ilningar. Jag har inte själv varit med om att få ilningar efter lagningar inte heller hört talas om det. Normalt sett så kommer ilningar av att tandhalsarna är blottlagda mer än dom ska vara.
Jag kan tänka mig att dina ilningar ev kommer efter att nån nerv blivit skadad. Är det så att en nerv blivit skadad så kan det ta upp till ett år innan det läkt. Och vill det sig illa så kommer det bli bestående.
.
Jag tycker det låter knepigt att det ilar när du tuggar på något. Det känns som det skulle vara något "spänningsfel" eftersom det ilar när du tuggar hårt.
Normalt sett så ilar det ju precis som Annia skriver när man får något kallt eller varmt mot tänderna och att tandhalsarna är blottade.
Det här borde du få åtgärdat utan kostnad.
/Maria

Tycker du ska kolla upp det. Borde inte ila när du tuggar.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Frågan är vilket lagningsmaterial de använt och om det är någon komposit ifall de isolerat ordentligt. Frågan också hur stora hålen var. Har de borrat ned så att det känns i pulpan så ilar det. Mitt råd är att du byter tandläkare. Sådana missar ska inte förekomma.
Mustangcab Jag är osäker på vad du menar med pulpan. För Miowi har samma problem med två tänder 1 på var sida i överkäken. Så att tandläkaren ska klanta sig på samma sätt med båda tänderna låter konstigt för mig. Och på den här tiden så borde det har återbildats emalj så att det skyddar pulpan igen.
.
Jag har aldrig hört talas om ilningar efter lagning, men sökte lite på nätet här. Hittade ett ställe där det stod att det hände då och då speciellt om det använts plastfyllning, men om man fick det så skulle det avta och vara borta på ett par veckor.
Hittade en annan sida som kanske kan vara mer av en förklaring till dina besvär. Jag tänker på de missar de redan gjort med för mycket resp för lite fyllning. Här på den här länken så säger en tandläkare att för höga fyllningar kan ge ilningar och då får man justera. Så du Miowi kanske ska be tandläkaren titta på de tänderna så det ev justeras.
Efter 5 mån ska ev ilningar gett sig så nåt är ju fel.
Kan väl också säga att jag såg andra förklaringar. Som att lagningen lossnat i botten. Eller att man hade sprickor i tänderna. Eller att man hade karies. Men då du har problem med två tänder så tror jag mindre på dessa tre.
.
# 5 Pulpa = http://sv.wikipedia.org/wiki/Tandpulpa
Emalj återbildas dessvärre inte.
Mustangcab jag som var otydlig. Jag vet vad pulpa är, men jag förstod inte hur den skulle vara relevant i sammanhanget då det gällde två olika tänder.
När det gäller emalj. Nu är det väl troligt att jag missuppfattade min tandläkare och det är många år sen nu. Men jag hade ett hål och han lade en provisorisk lagning för att se om "emaljen" skulle återbildas så att pulpan skulle få skydd igen. Om det inte återbildades så skulle jag få välja mellan rotfyllning eller att ta bort tanden. Han kan sagt ett annat ord och jag som kommer ihåg fel idag. Men vad det nu än var så återbildades det och det blev en vanlig lagning.
.
"De tre olika lagren består ytterst av emaljen som är kroppens hårdaste vävnad, under denna finns tandbenet (dentin) som utgör den största delen av tanden"
https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4nder
Det är dentinet som återbildas inte emaljen.
Jag har lagat 2 rejäla hål och den ena av dessa kan ännu, flera månader, senare ännu ila om jag dricker eller äter kallt. Jag är helt van med att lagningar (gjort många…) ilar ett tag efteråt.
Thiah då det fortfarande ilar efter flera månader kanske kolla så allt är ok. Visst den där tandläkaren (länken jag la in) skrev att det kunde sitta i flera månader. Men det jag läste på nätet så normalt sett så ska det undan för undan avta för att ha försvunnit efter ett par veckor.
För min personliga del så tycker jag inte det är normalt att känna av från lagningen flera månader efteråt.
.
För mig tror jag att det tog runt ett år innan min lagning slutade ila, men den gjorde bara det när jag bet ihop riktigt hårt (vilket bara hände när jag nös). Men det gick över och har inte ilat igen sen dess.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Om det ej är för dålig isolering så ska det inte ila. Men en vän till mig kunde inte ha plastfyllningar alls utan fick byta till guld. Även de minsta fyllningrna.
Var hos tandläkaren för ca två veckor sedan, träffade en ny som slipade ner två lagningar lite och förklarade att det kunde vara så att de var lite för höga - som många av er nämnt- och därför ilat. En annan förklaring kunde vara att när an borrar kan det uppstå sprickor som gör att de ilar om man tuggar och dem rör sig och spricker.
Dock för en vecka sedan kunde jg inte alls tugga på en av tanden, eller ens borsta, som de slipat. Det gick över men igår kunde jag inte tugga med en tand som de inte slipade sist, som jag snarare upplever för djp då det är en grop där maten fastnar. Det är bättre idag med.
Aldrig någonsin haft problem med att lagningar ilar det minsta hos tidigare tandläkare, vågar knappt äta nu och känns bara hopplöst.. Hur många gånger måste man gå dit??!
Man ska inte behöva gå dit igen efter man lagat det som var trasigt. Så är det så att du får betala fullt pris för det som nu görs så rekommenderar jag att byta tandläkare. Om du var nöjd med den du hade förut så försök komma tillbaka till den.
Det där med sprickor. Visst jag kan väl köpa att det kan uppstå om man borrar, men det kan enligt mig inte ses som nåt normalt. Och du hade ju problem med två tänder så att det skulle uppstått sprickor i båda då har du världens otur.
Jag är över 50 och vad jag kommer ihåg så har jag aldrig haft problem efter jag lagat en tand. Vare sig förut med amalgam eller nu med plast/komposit.
.