Tandbryggor
Kanske inte har med hälsa att göra egentligen, men hittade ingen bättre sajt att ställa frågan på.
Man slipar alltså ned tänderna bredvid för att fästa bryggorna.
Någon som har gått igenom detta och kan berätta om hur ingreppet känns?
Oj!!Vilka bilder, så mysigt' 😊.
Min sambo har nog gjort något sådant. Tog några veckor. Men blev väldigt bra…O han hade ingen värk o tala om heller…
Vet inte om detta hjälpte dig..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag känner ett par stycken som har olika varianter av bryggor. Det är ju ett stort arbete men vad jag vet så har det varit väldigt nöjda.
Hoppas någon här har mer egna erfarenheter.
/Maria
1 oj, några veckor!! Tack för svar :) Bumble; ja det är ju det.
Den siste jag känner som gjort en brygga tog det också några veckor för.
Man gjorde arbetet i etapper vad jag förstått och hen hade en provisorisk brygga ett tag innan den "riktiga" sattes fast.
/Maria
#4 Jo, det fick jag veta att man får.
Jag ska få två bryggor, kan bli fyra om jag har otur.
Saknar fyra tänder sedan födseln och när vi testade titanskruvar så växte dom inte fast. Sedan dess har jag haft provisoriska bryggor som går sönder med jämna mellanrum och det är ingen hållbar lösning.
Så nu ska dom testa att på två av tänderna sätta etsbroar eller vad det heter, fungerar inte det blir det riktiga bryggor även där. Vilket är synd eftersom jag har friska tänder och är ung. Men det finns ingen annan läsning.
Risken är den att de tänder som de slipar ned kan dö eftersom skyddet för värme försvinner. Då måste man rotfylla dom.
Men det börjar med två riktiga bryggor, kan sluta med fyra. :(
Bra för mig med tandläkarfobi. De rådde mig att skaffa lugnande tabletter, för de sa att man antagligen inte kan få bli sövd. tusan också.
Ojdå, det var inget roligt.
Jag antar att du är i behov av de fyra saknade tänderna annars är ju en variant att helt låta bli men det har ni väl givetvis diskuterat.
/Maria
#6 Ja, det är treorna nere och tvåorna uppe, så dom behövs.
Det dumma är att dom istället för att flytta ihop mina tänder när jag var liten så det inte fanns några mellanrum särade på dom för att få plats med tänder mellan. Hade man varit smart då så hade jag sluppit allt detta nu :(
Att flytta alla tänder nu vill dom inte, det är ett för stort jobb som skulle ta 5 år eller mer och skulle förändra mitt bett till det sämre.
Har jäkla otur, det är väldigt ovanligt att titanskruvarna inte växer fast.
Aha, jag tänkte att det kanske handlade om kindtänder men då förstår jag att det behövs.
/Maria
Jag har, de slipade först ner satte provisoriskt, under tiden det tillverkades en riktig. känns o fungerar som vanliga tänder.
Kommer du till rätt tandläkare fixar sig nog fobin. Jag hade inte varit hos tandläkare på över 30 år, först pga av ekonomi sen för att jag skämdes och sist för att jag när jag var barn hade knäppa tandläkare.
Nu har jag inga problem med tandläkarfobi
Var rädda om varandra
Hera jag håller tummarna att de fixar det på bästa sätt!
/Désirée
#9 Jag har alltid haft bra tandläkare, men det som hänt i mitt liv med mina tänder har skapat fobin, så det hjälper inte.
Tyckte du det gjorde ont?
#10 Tack :)
Eftersom det varit länge sen jag var hos tandläkaren så valde jag att ta bedövning. Det var otroligt för i min vildaste fantasi kunde jag aldrig tro att jag skulle koppla av i tandläkarstolen.
Jag vet inte jag tror att man kan få en salva innan man får bedövning, men det behövde jag inte
Eftersom jag hade bedövning så kände jag inget. Tandläkaren o sköterskan var noga att beskriva vad de gjorde och vad som skulle ske sen
Var rädda om varandra
Ja bedövning är en självklarhet för mig. Men min erfarenhet säger att det tyvärr inte hjälper helt.
Hera - vet du vilket sorts implantat du fick dvs vem som producerat det då det finns olika. Hur ska det gå till när du får bryggorna och vad är de tillverkade av? Plast eller porslin eller metallbundet porslin? Det senare ska du akta dig för. Vad har du för fyllningar i tänderna i övrigt?
Du ska se till att få allt information innan du gör några arbeten både vad allting kommer att kosta och vilka material du kommer att få. Det finns alltid en följesedel med det som tillverkas som proteser och den ska du ha då det står vad du fått för någonting.
Hur mycket ska man slipa ned dina tänder? Det är inte nödvändigt att ta så mycket att de behöver rotfyllas. Själv har jag implantat av titan oc hde sitterf ast utan några problem och jag har "lösa" tänder dvs inga bryggkonstruktioner som de ville göra från början.
#14 Jag har inga inplantat eftersom de inte växte fast(och jag har ingen som helst aning om vad det var för märke på dom, det var 10 år sedan det misslyckades), det är därför jag ska få bryggor. Hade föredragit skruvarna, men tyvärr ville det sig inte. Var en av de få i den lilla % som det misslyckas med.
Låter konstigt att de ville göra bryggor p dig innan de testat skruvar. De tandläkare jag träffat undviker i det längsta att skada friska tänder.
Hur det går till? Jo, de slipar ned granntänderna till "gaddar", sedan cementerar man på bryggorna på dessa. Bryggorna kommer alltså bestå av 3 "tänder". en som hänger mellan och två som fäster. Självklart slipar de inte ned så att man måste rotfylla. Däremot är det ca 10% av de som får sådana bryggor vars slipade tänder dör och sedan måste rotfyllas. Detta beror på att man tar bort tandens "isolation" och den kan bli varm och dö.
Vi har bara pratat om det, ingenting är påbörjat ännu, så vad det är för material vet jag inte. Jag har inga fyllningar i tänderna.
Detta kommer kosta 300kr per besök för mig.
Jag hade en brygga i början av 80-talet innan implantaten kom. Nej de ville ine göra bryggor på mig genom att slipa ned tänder. De ville göra implantat men på implantaten sätta dit bryggor som löpte över dessa implantat för att förenkla det för sig själva. Jag ville ha fristående tänder vilket jag också fick.
Jag förmodar att du får det på högkostnadskyddet i så fall?
Men kolla vad du får för något material.
#16 Nej, jag får det betalt av staten eller vad det är eftersom jag saknar tänderna sedan födseln.
Hade du en sådan brygga som jag pratar om? Eller du hade provisorisk brygga?
Ja det ska jag ta reda på.
Jaha då förstår jag att det inte kostar mer. Ja jag hade en brygga som gick från 5:an till 7:an då jag saknade 6:an. Jag hade fått dra ut den. Tandläkaren hade gjort ett fruktansvärt dåligt arbete med följd att jag fick bettfel. Jag kunde inte bita ihop på min vänstra sida och då bryggan var för hög och den satt på den högra sidan uppe. Jag fick spänningshuvudvärk.
Ja jag bytte tandläkare😃
#18 Men hur har dom gjort nu när du har titanskruv då? Menar med de tänder som de slipade ned?
Förstår att du bytte 😎
Nej jag har bara 3:orna kvar i överkäken så det är titanskruvar som sitter fast i skelettet. När dessa hade läkt fast så fick jag tänder som skruvas fast på dessa skruvar och som går att ta loss också.
Med tanke på min tidigare brygga så ville jag definitivt inte råka ut för samma sak igen det var därför som jag ville ha enskilda tänder.
Jo det med skruvarna förstod jag. Men om du hade brygga som jag skriver om så har de ju slipat ned två av dina tänder som bryggan satt på. Är de bara små "gaddar" nu? Eller vad gjorde de med dom tänderna?
Nejdå de tänder är bortagna precis som bryggan. De enda "egna" tänder jag har kvar i överkäken är 3:orna.
22 då förstår jag :)