Kronisk Bronkit
Min läkare misstänker att jag har detta.
Ska in på lungröntgen snart.
Nån som vet mer om denna bronkit-formen.
Jag har läst en del på nätet men finns det någon mer egen erfarenhet av det här
/Mia
Inte så mycket erfarenhet hos människor (dock har jag en häst med kronisk bronkit) men det logiska bör väl vara att minimera allt retande såsom rökning, asbest, damm, mögel etc. Min häst är nämligen extremt känslig för sådant, likaså om det är för mycket pollen i luften eller för fuktigt/hastiga temperaturändringar och kan tänka mig att det är ungefär likadant hos människor.
Med vänliga hälsningar
Chess
Röker du? Min faster utvecklade KOL efter många år med kronisk bronkit. Nu menar jag inte att alla får det såklart men risken ökar.
Det handlar ju om inflammation i bronkerna så antinflammatorisk kost (lågkolhydrat och undvika vissa livsmedel) skulle kunna hjälpa.
Tack Chestnut.
Jo pollen kan göra det värre med sa läkaren…och om jag har en allergi i botten som de ska testa med sen.
Ary. Nej…jag röker inte och har aldrig gjort.
Kan kanske bero på återkommande halsvirus i ett par års tid?
Tack för era svar. 😉

Jag hade en häst förut som fick diagnosen kronisk bronkit. Dock var den inte kronisk, men då visste jag inte att veterinären inte kunde se direkt om den var kronisk (man kan ju bronkit utan att den är kronisk). Han var dålig till och från under två år sen hade han inga fler problem.
Skynda långsamt så går det fortare.
Hoppas det du är allergisk mot är sådant du kan undvika då. Är det året runt? Värre på vissa tider av dygnet eller platser? Vad tror du att du är allergisk mot?
Yup skulle tro att återkommande infektioner kan agitera bronkit. Håller med #4 om att kroniskt inte alls alltid är kroniskt.
Kosten som sagt kan ha en enorm betydelse och kan vara värt att testa några månader. Jag har pollen och lite livsmedelsallergier och har varit mycket bättre i år, efter drygt 6 mån på lchf sedan lågkolhydratskost. Reagerade knappt när folk började klaga på björkpollen. Kliar inte över hela kroppen som det gjorde som värst.
Kronisk betyder bara att det är ett problem man haft länge, inte att det är obotligt, som många tror.
Kroniska sjukdomsvarianter tar oftast lite mer tid att få bukt på eftersom man haft dem länge, men är inte på något sätt obotliga.
Vill också tillägga att man kan få KOL även om man inte rökt själv. Man kan ha en ärftlig disposition att få KOL. Och då kan det räcka med att man utsätter sig för rökiga miljöer, ex förr då man fick röka på restauranger o krogar.