Pigmentfläckar
För kanske 10 år sedan började jag få mörkare fläckar på överläppen under sommaren, som en liten ful mustasch. För varje år sedan dess har det spritt sig över ansiktet, så att jag nu har gråbruna "skuggningar" över kindben och panna över sommaren. På vintern är jag jämnt fisblek 😉.
Eftersom det försvinner på vintern antar jag att det är något slags ovanligt stora fräknar och inget att bry sig om, men så kommer tyckare och säger att det måste kollas för det kan vara farligt. Vad tror ni kloka här?
Eftersom de försvinner på vintern tror jag inte att det är någon fara. Om du har annat ärende till läkare någon gång, så kan du ju passa på att fråga då! 🙂
/Désirée
Nu vet jag inte hur gammal du är men det är inte helt ovanligt att få pigmentfläckar när man blir äldre. Jag har fått några i ansiktet och när jag är i solen på sommaren så blir de mer markanta.
/Maria
Googla på melasma. Jag får fler och fler fläckar varje år. Har kört med keps i år men de dyker upp ändå. Så smink eller leva med det om man inte tänkt försöka bleka bort dem…
Hur gammal är du? Tar du någon slags hormoner?
Vad jag har läst kan man få det vid graviditet, p-piller eller när man närmar sig genomgångåldern. Att ha varit utsatt för intensiv sol vilket jag gjorde utomlands i några år kan tydligen bidra ockaå.
Sedan kan man ju inte veta säkert såhär på nätet så inte fel att fråga en läkare nästa gång du ser en, det kommer jag göra för att bekräfta.
Melasma lät väldigt likt. Jag är dryga 40 och äter inga hormoner, men en del får det tydligen ändå. Jaja, bara att leva med 🙂. Tur att jag inte har ont av sådana saker, jag kan tänka mig att en del skulle må väldigt dåligt av det.
Jo men ens hormoner ändras ju efter 40…. Jag är 45 och det började för några år sedan.
Nej jag är inte heller superfåfäng men ska nog kanske skaffa en brunkräm att använda när man vill trolla bort det, eller kanske brun utan sol…. Den som kommer först till en läkare kan väl fråga om krämen som finns? Vet itne hur mycket behandling den kräver men en hel del verkar det som.