Svullet nyckelben
Jag var hos röntgen idag och "tog" ultraljud på mitt nyckelben som är svullet och ömt. Eftersom jag har svullna lymfkörtlar i halsen tänkte jag (och husläkaren) att det kanske var en lymfkörtel vid nyckelbenet också. Läkaren på sjukhuset såg dock ingenting vid nyckelbenet (man ser ju bara mjukdelar med ultraljud), vilket betyder att det förmodligen är någon slags inflammation i skelettet. Bör jag be om en röntgen av skelettet?
Hon kunde konstatera att lymfkörtlarna i halsen var svullna, vilket de konstant är. Men de såg ut som när man har en inflammation/infektion i kroppen… Betyder det att jag konstant har det?
Väldigt jobbigt att behöva ha ont och se "ojämn" ut och inte veta varför. 😕
Usch, verkar inte särskilt kul :/
Spruca
#1 Nej :/ Frågan är ju då om man kan "kräva" röntgen av skelettet, för jag är även svullen vid de nedre revbenen på väster sida..
Vad sa läkaren det borde väl följas upp tycker man 🤔
är lite osäker på om vanlig röntgen är det bästa att göra men får du ingen hjälp så byt läkare
Det finns nåt som heter Tietzes syndrom.En bekant till mig har det men så klart kan det vara vad som helst Det är iallafall med nån inflammation i revbenen.googla på det.
Jag undrar också vad läkaren sa? Man kommer väl inte släppa dig och dina svullna lymfkörtlar? Har du tagit upp skelettröntgen med läkaren?
/Maria
Jag har inte talat med min husläkare än, men jag mailade henne (hon har bara telefonnummer till receptionen/sjuksköterska). Hon har dock inte svarat än, men jag frågade om röntgen eller liknande så jag hoppas att hon vill boka en tid till mig både till röntgen eller något annat om hon föreslår något bättre.
Det jag fick höra av överläkaren på sjukhuset var att "jag ser i alla fall inget som påminner om cancer", vad gäller lymfkörtlarna. Ja, det är ju tur det, men frågan är ju varför de konstant är svullna.. 😕
Jag funderar på att byta läkare, men det kostar pengar… så jag får tänka på saken! Hon verkar i alla fall inte ta mig så seriöst som hon kanske borde.
#4 Hmm jag har hört om det förut. Ska googla! :) Uppdatering: Symptomen stämmer inte in på mig. Smärtan jag känner är inte så extrem och det är på höger nyckelben (liksom mitt på benet och inte precis vid en led). Smärtan blir värst på natten har jag nu märkt. :/
Byta läkare kostar ingen såvida du inte går till någon privatläkare.
/Maria
#7 Jag bor i Danmark. Det kostar en liten summa att byta läkare, för då ska jag få nytt sjukförsäkringskort och hela köret. Jag har bara inte så mycket pengar över just nu :/ Men vi får se.

Det kostar 200 kronor.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#9 Ja det vet jag. Det är mycket att lägga ner på något sånt när endast en av oss har arbete. Så det gör jag bara om det verkligen kommer att behövas.