Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 3550 ggr
Hellooo_kitty
0

Sluta med socker tips

Hej :) 

Jag skulle vilja sluta med  socker men finns det nåt man kan ha som "belöning" om man klarar visst antal veckor? Som gör att man orkar hålla sig ifrån att äta det även om man har ett extremt sötsug? som inte är att be om pengar av mina föräldrar (det är inte populärt;)) eller att jag får lov att ta en chokladbit den enstaka gången? (börjar jag äta igen så är det kört).

sen har ni nåt tips på vad man kan äta/göra om sockersuget är jätte obbigt och man håller på att ge upp? 

tacksam för tips :)

DesK
0

Pröva att äta mycket grönsaker och frukt istället för godis. Lycka till! 🙂

/Désirée

Pauliine
2

Tänk att det är som att sluta röka , om du hela tiden "belönar" dig med något sött kommer sockersuget att hålla i sig, det är bättre att verkligen anstränga sig och försöka få bort sockersuget helt och hållet.. Försök att hålla dig borta från kolhydrater och socker under en liten period så kommer sockersuget snart att försvinna.

Det finns också hjälp från hälsokostaffärer som till nature där det finns tabletter som är gjorda av t.ex. mullberys (vet inte det svenska namnet?) som ska göra att man minskar sockersuget… De bären är dock själva väldigt söta vet jag (älskar dem hehe..), det du kan göra om det blir outhärdigt är att äta bär/vindruvor.. Fulla med socker men bättre än godis…

Sammanfattningsvis: Det bästa är nog att bara dra sig i kragen, belöningen blir att du slipper känna suget: Ett friare och friskare liv. 🙂

Lycka till!

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Eldlilja
1

Jag hade rejält sötsug för ett bra tag sen och bestämde mig bara för att nej, nu ska jag bara inte äta. Använde mig inte av någon direkt belöning (förutom att jag mådde mycket bättre och hade mer energi🙂), men har också hört att frukt och sådant kan användas som det.

Och när jag väl slutat, och inte kände något sötsug alls, så kändes det jättebra! Betydligt mer energi (även om jag är en lättuttröttad person). Just för mig så får jag sällan förnyat sötsug om jag till exempel äter godis en helg, och de få gånger jag inser att jag är sötsugen tar jag bara paus några veckor så är det lätt återställt. Men det är olika för alla, jag kan tänka mig att vissa aldrig kan äta godis och liknande igen. Det är så personligt!

Om det känns jobbigt att hålla sig ifrån får man försöka tänka på hur bra man lär må när man väl lyckas, hur nöjd man kommer vara, och om inte det hjälper får man helt enkelt försöka tänka på något helt annat.

[Mustangcab]
1

Har du ett extremt sockersug så ska du inte äta frukt då det innehåller fruktsocker.