Bli imun?
Jag trodde att man efter att ha utsatts för förkylningar en hel vinter till slut blev imun eller i alla fall mer tålig.
Men nu har jag blivit förkyld IGEN, blev precis fri från bronkit.
Har varit förkyld så många gånger denna vinter att jag tappat räkningen.
Jag verkar dock inte vara ensam om detta. Verkar vara många som varit sjuka ovanligt många gånger denna vinter.
Det är väl olika virus. Det går inte att bli immun mot viruset om man inte haft det, om man inte vaccinerar sig då, och det går inte att göra mot förkylning.
Jag tycker också att ovanligt många har varit ovanligt mycket förkylda i år.
/Maria
#1 Har det varit ovanligt många OLIKA virus i vinter menar du då?
#3 Det brukar det väl vara, många olika virus. Det är inte så ovanligt att folk är förkylda hela vinterhalvåret, nästan.
Jag tycker ändock att det är konstigt eftersom jag själv aldrig brukar bli sjuk en, högst två gånger om året. Killen hade inte varit sjuk på flera år men han har också åkt på det om och om igen. Mamma och vänner likadant.
#5 Bara för man inte brukar bli sjuk, betyder inte det att man inte kan bli sjuk. Ni har haft otur i år kanske, och råkat ut för virus ni inte haft innan, och tätt inpå så att immunförsvaret inte hunnit återhämta sig.
Inget konstigt alls.
#6 Otur låter inte troligt det heller eftersom vi är så många som varit sjuk ovanligt mycket. Tror snarare det varit aggressivare bakterier och virus.
#7 Jag känner dock inte igen det du beskriver, ingen jag känner har varit speciellt sjuk, eller inte sjuk alls. Det kanske är något lokalt hos er.
Eller så har ni haft otur, och blivit utsatta för virus när ert immunsystem inte var helt tipp topp.
Lokalt är det inte. Har vänner i Stockholm som varit med om samma sak. Själv bor jag i Skåne. Handlar alltså inte om en eller två vänner utan säkert 10 stycken snålt räknat som upprepade gånger varit sjuka i vinter.
Jag bor i Göteborg. Jag har arbetskamrater som råkat på förkylningar om och om igen och även min man och son har varit ovanligt mycket förkylda. Det går heller inte riktigt över.
Drygt.
/Maria
#9 Underligt, som sagt, jag känner inte en enda som varit sjuk, och de bor även runt om i landet.
Det behöver inte vara aggressivare virus eller liknande, bara fler som folk inte har haft tidigare. Blir man då utsatt för olika av dessa virus innan man kanske återhämtat sig från förra förkylningen så finns det ju stor risk att man blir sjuk igen.
Jag tror på aggressivare faktiskt.
Jag tror fortfarande på att flera olika virus och dåligt immunförsvar.
Förstår det, men jag tror inte på slumpen.
Sedan får man ju tänka på att det finns så extremt många olika virus som orsakar förkylnings-sjukdomar. Vissa är mer aggressiva än andra, plus att hur förkylningen artar sig bland annat beror på vilken person som blivit sjuk. Och ibland kommer det perioder då virusen mår som bäst och kan ta tag i många människor😛!
Har inte läst alla kommentarer, men du har förmodligen fått ett virus som konstant muterar och återinfekterar dig. Finns inte mycket man kan göra mer än att vänta ut det. Till slut vinner kroppen, men det kan ta oooerhört lång tid.
Jag själv brukar vara förkyld en gång per vinter. I år har jag varit det 3 gånger.
Eller i vintras då 2012/2013

Det har varit många olika virus och influensor i år. Det var t.ex. tre olika influensor som gick samtidigt och då går det ju ofta om vartannat att man åker på nästa när man precis eller knappt blivit av med den första.
Samma med virus det finns så otroligt många olika och har man haft ett och sen råkar träffa på nästa så är man mera mottaglig för att bli sjuk.
Precis som olika skeden i livet gör att man är mer eller mindre mottaglig för infektioner av olika slag.
Så jag tror faktiskt mera på otur eller slumpen i detta fall att man har råkat vara mottaglig helt enkelt.
Vissa år så blir man ju knappt sjuk alls medan andra år åker man på precis allt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Och apropå det där med att det varit ovanligt mycket virus och sådant nyligen; det märks verkligen nu. Det har varit ovanligt många sjuka i skolan senaste tiden. Är hemma med snuva, halsont och feber. När jag sms:ade med min kompis sade hon att 9 (!) personer ur vår klass var i skolan idag, alla andra var sjuka. Och i våran klass är det ca 25 elever vanligtvis. Sedan kan det ju ha att göra med att alla som kunde röra sig fick dra sig till skolan för nationellt prov igår, och där måste ju virusen trivas förstås, massor av oskyldiga att smitta😉!
själv är jag förkyld ungefär 1-2 gånger i månaden under vinterhalvåret och då rejält med hög feber och sängliggande några dagar….
har vid några tillfällen sökt läkare men det är bara virus och det går inte att göra något åt det 😕
och såhär har det vart i många år tyvärr
Immunitet mot olika förkylningsvirus byggs upp långsiktigt. Efter en förkylning kan immunförsvaret vara försvagat ett tag och man är rätt utsatt för nya förkylningssmitta. Kan bli lite av en ond cirkel ibland tyvärr.