Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 4207 ggr
Kristinajs
0

Gå ner i vikt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag är en tjej på 11 år. Min högsta önskan är att gå ner i vikt… Kanske 5-10 kilon? Vad kan man göra förutom att banta/träna??? Och ungefär vad ska min vikt ligga på om jag är 11 år och är 159 cm???

[Ebidda98]
2

Jag tror din vikt borde ligga runt 45-60 nånting? Bara för att du väger mycket enligt dig behöver du inte vara tjock. Alla har olika kroppsbyggnad och muskulatur :)

[Ebidda98]
0

Du kan annars kolla din bmi, det visar lite bättre men inte riktigt rätt😃 Fast det är samma sak där - olika kroppstyper.

Maria
7

Man ska inte gå efter BMI när man är 11 år.

Du ska INTE banta heller däremot äta nyttigt och röra på dig är aldrig fel.

En ung kropp behöver både energi och motion och du kommer växa och förändras kroppsligt flera år till.

En bra start är att undvika godis, chips, läsk och annat onyttigt.

/Maria

Zepp
8

Man skall inte banta alls om man är 11 år!

Det man kan göra är att bara äta riktig lagad mat och slopa allt vad socker, sött, läsk godis och sådant heter, så lär man få den vikten som kroppen vill ha.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Ebidda98]
0

Tror det jag skrev lät fel… Menar att alla har olika kroppstyp och väger olika pga det. Du borde inte banta :) Hoppa över godis och träna lagom och sov ordentligt!

Fridaaaa
5

Du är 11 år och ska inte banta!

Hade du varit grovt överviktig eller så, så hade du fått tala med dina föräldrar och fått hjälp via den vägen av dietist osv.
Men du är bara 11 år, ska ej banta!

Vart är världen påväg :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ove-D
3

Det du kan göra är att äta nyttiga mellanmål som grönsaker. Undvik allt med socker så som godis och läsk. Jag gillar morötter som mellanmål. Lätt att ha med sig i fickan! Hårdkokt ägg är också lätt att ha med sig i fickan.

Ta långa promenader. Jag blev smalare när jag gick långpromenader när jag var tonåring och då pratar jag inte om en halvtimme utan kanske promenader på två timmar under helgen. Ta med dig vätska tex citronvatten eller gurkvatten. 

När du äter lunch och middag så kan du halva tallriken med grönsaker. Ät gärna både frukost, lunch, mellanmål, middag och mellanmål/kvällsmål. Sov 8-10 timmar per natt.

Jag hoppas att du tycker om grönsaker!  ;-)

Fridaaaa
3

#7 Du ska inte uppmuntra en 11åring att gå ner!
För det är det du gör när du skriver så 😮

Ove-D
3

#8 Var har jag skrivit att hon kommer gå ner i vikt av detta?

Ove-D
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min nu 13-åriga son har fått rådet av sin skolsköterska att gå ner i vikt. Rådet har han fått i flera år! Det jag främst gjort är att se till att han rör sig och att titta över hur mycket socker det är i flingor och liknade och se till att han äter råkost till varje lunch och middag. 

Trådskaparen kan alltid prata med skolsköterskan!!!

Fridaaaa
2

#9 "Ta långa promenader. Jag blev smalare när jag gick långpromenader när jag var tonåring och då pratar jag inte om en halvtimme utan kanske promenader på två timmar under helgen. Ta med dig vätska tex citronvatten eller gurkvatten. "

För mig låter det i alla fall som uppmuntran till att hon kommer/ska gå ner i vikt? Men det är så jag uppfattar din text.
Och du behöver inte skrika, det hjälper inte.

Ove-D
4

På vilket sätt är långpromenader ohälsosamt för en 11-åring? På vilket sätt är grönsaker inte bra för en 11-åring?

Fridaaaa
0

#12 Det sa jag inte heller, något av det! Antydde inte till det heller!

Ove-D
2

Det har jag inte sagt heller att du gjort #13. Men rent generellt ser jag det som nyttigt att röra på sig och äta rikligt med grönsaker.

Fridaaaa
2

#14 Du antyder ju till det när du skrev som du gjorde?

[Lilla Fröken]
0

Nu kommer ju ta att få olika svar, det är ju ett diskussionsforum.. Så det är väl inget att tjafsa om. Däremot då kan ju sajtvärd/medarbetare ta bort eller låsa tråden om de anser att frågan är opassande. Så"tyvärr" får alla ha åsikter. Det jag vill säga dig ts, är att jag tycker att du skulle kunna prata med dina föräldrar eller skolsköterskan om du har funderingar kring din vikt.

Ove-D
2

Att äta nyttigt och röra på sig har flera rekommenderat, varför är det då jag som blir påhoppad?  🤔

#1 säger att det är normalt att väga 45-60 kg.

#3 säger rör på dig, ät nyttigt och undvik godis, chips, läsk och annat onyttigt.

#4 ger råden äta riktig lagad mat och slopa socker, sött, läsk, godis och sådant.

#5 Hoppa över godis, träna lagom och sov ordentligt

Ignorera allt JAG skrivit om du tolkar det som att jag tycker att du ska banta!

medde
5

Barn ska inte banta…Att äta nyttigt och bra är en sak.Om vi nu talar om "normalt" överviktig

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Eldlilja
2

Håller med #18; Att banta och leva hälsosamt är olika saker. Om man är nära en "normal" vikt i den åldern så ska man absolut inte banta (och egentligen tycker jag inte att man ska göra det annars heller). Däremot leva nyttigt är alltid bra, men så länge man inte är så överviktig att det är direkt farligt för sin egen hälsa så bör man aldrig ha som mål att gå ner i vikt, utan helt enkelt leva bra så får man en lagom vikt på köpet. Det är så lätt att man kommer lite ur spåret annars eller inte kan sluta vilket kan resultera i bland annat ätstörningar.

Fridaaaa
2

#17 Om det är mig du menar, så har jag ej hoppat på någon här.

Ove-D
1

#11 För mig låter det i alla fall som uppmuntran till att hon kommer/ska gå ner i vikt? Men det är så jag uppfattar din text.
Det kan inte vara så att du har missuppfattat mig? 🤔

#11 Och du behöver inte skrika, det hjälper inte.
Har jag skrikit? Det har inte ens min familj hört så det har jag nog inte gjort… 😉

_#15 Du antyder ju till det när du skrev som du gjorde?
_Gjorde jag? Det känns som du läser in mer än det som står. 🤔Promenader och grönsaker ser jag som nyttigt oavsett om man är 10 år eller 70 år, smal eller något överviktig. De som har kraftig fetma rekommenderar jag kontakta sjukvården, under skoltiden kan eleven gå till skolsköterskan eller skolläkaren.

Jag undrar vad folk läser mellan raderna och väger in i ordet "bantning"(?) 😕
Att ta promenader och att ha halva tallriken full med grönsaker (resterande halva tallriken som vanligt, dvs inte äta mindre) två gånger om dagen är det att banta? Det ser inte jag som att banta. För mig är bantning mer att räkna kalorier och att gymma, att höja förbränningen och att äta på sparlåga. DET rekommenderar jag INGEN, oavsett om personen är 10, 40 eller 70 år.

Fridaaaa
3

#21 Du skrev med en massa utropstecken vilket i skrift betyder att man skriker eller höjer rösten, var därför jag skrev så.
Jag har enbart läst det du skrivit, inget annat.
Men inte lönt att diskutera det vidare, blir bara onödigt OT då.

Ove-D
0

Kanske är det så enkelt att vi ser olika på ord så som "bantning", "gå ner i vikt" och användningen av skiljetecken. Kan vi acceptera varandra som vi är? Kan vi acceptera att vi tänker och uttrycker oss på olika sätt? Jag hoppas att Kristinajs kan plocka russinen ur kakan och leva sundare.

Jag tycker att rent generellt lever vi i ett ganska så stillasittande samhälle med att sitta vid datorn (se bara hur aktiva personer är på forum som detta). Barn, ungdomar och vuxna sitter inomhus istället för att vara utomhus och röra på sig.

Samtidigt äter vi mer snabbmat och kolhydrater än någonsin. Eleverna kan hoppa över skolmatsalen och istället gå och fika eller köpa godis. Jag tror att de flesta mår bra av att äta var fjärde timme och hoppa över godis, chips, läsk och andra onyttiga saker. Ät "riktig" mat.

medde
5

#20 Nej du har inte hoppat på någon här.

Jag kan inte se att det har skrikits i tråden heller. Så det finns nog inte an anledning att skriva att någon gjort heller.Att bara anta saker skapar ingen trevligt tråd

Mvh medde

Fridaaaa
3

#23 Ja tyvärr så rör människor mindre på sig idag.
Jag är dock aktiv ute även fast jag är aktiv på nätet.
Kombination helt enkelt 🙂

Jag äter godis, läsk på helgen. Det är ingen fara att göra,att unna sig något. Men som du säger, man ska inte äta det dagligen det är inte bra.
Skolmaten förstår jag vissa, då vi hade sådär bra skolmat, på högstadiet och gymnasiet.

Men var 3-4e timme bör igentligen alla människor äta.
Jag läser till förskollärare, och barnen äter ju ofta på förskola, så vi vuxna borde ta efter det 🙂 Och äta rätt då hehe

Halvdansken
1

Varför i all världen ska man äta var 3-4e timme? Jag äter två gånger om dagen. Lunch och sen middag vid 20-tiden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Kittypurrpurr]
0

För kroppens skull ska man äta vid vissa speciella tider. Men är ju olika om man rör sig mindre eller mycket. Två gånger låter sjukt lite #26 men det är ju inte min mage som kurrar utan din, så ska inte lägga mig i.

Frukost - Musli och ibland någon smörgås till det!

Lunch - Musli!

Middag - Här bryr jag mig inte om nyttigt eller ej! Igår åt jag ris, kött, broccoli dränkt i cafe de paris!

Ibland kan det hända att jag tar något på kvällen men undviker helst då jag som sagt älskar såser! Äter såklart när jag är hungrig!

Fredagar äter jag snabbmat:C (A) Har en timme till ridskolan så vi stannar i "börjes" och äter där!

Jag kör hantlar 10 min 3 gånger om dagen. Kan ju sitta här och kika medan jag håller på haha^^

1 rask promenad med min hund 1 gång om dagen.

Jag vet att jag äter "för lite! och fel:P
Man ska äta fler gånger om dagen men det beror ju på vad jag har hemma i kylskåpet!

Fridaaaa
0

#26 För att man inte ska bli hungrig innan man äter (= man i regel äter för mycket), kroppens förbränning håller i gång, kroppen samlar inte på sig lika mycket ect.
Det är inte meningen att man ska äta stora måltider varje gång utan: Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag ungefär 🙂

#27 Vilken Börjes? 🙂

Halvdansken
1

Jag kör LCHF och äter när jag blir hungrig, vilket är ungefär kl 12 och kl 19.30.
Dessutom kör jag 24 timmarsfasta två gånger i veckan.

Lite underligt att man ska äta hela tiden för att man inte ska bli hungrig. Men vi är alla olika.

Men OBS!! trådskaparen - det här kan jag göra som är mitt i klimakteriet. Du ska överhuvudtaget inte tänka på att banta. Din kropp kommer att ändra sig i puberteten och säkert också i 18 års åldern. Men socker och godis är ju iofs bra att hålla sig borta från.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2

#29 Dock beror ju det hela på vad man äter.
Har för mig att LCHF oftast är mycket mer mättande.

Frukost är viktigaste måltiden på dagen säger dem 😉
Jag skrev inte att det bara var det, om du läser vad jag skrivit….

Karmatarerskanise
5

#29 Aldrig i livet att jag skulle utsätta min kropp för endast 2 måltider om dagen som basis. Inte heller fasta. Det mår jag riktigt dåligt av.

När jag gick ned i vikt(37kg på lite under året) åt jag 6 gånger om dagen. Gick lätt som en plätt.

TS; Du är barn och det är farligt att banta. Du kan sluta växa och få andra problem. Upplever du verkligen att du är överviktig bör du som någon skrev gå till skolsyster och fråga om råd.

Fridaaaa
2

Säger samma som Hera.

Ove-D
1

Varför togs mitt inlägg #7 bort? Så borde väl dessa också tas bort?

#1 säger att det är normalt att väga 45-60 kg.

#3 säger rör på dig, ät nyttigt och undvik godis, chips, läsk och annat onyttigt.

#4 ger råden äta riktig lagad mat och slopa socker, sött, läsk, godis och sådant.

#5 Hoppa över godis, träna lagom och sov ordentligt

medde
3

#33 Jag lägger ut det igen, men om man har något imot att sitt inlägg är borttaget, så är det nog att det är anmält. Pm:a då någon i admin med frågan i stället för att lägga den här, då det "kastas" genast åter på andra inlägg. Då har man lagt en bra grund för att det kan bli osämja i tråden. Han sa, den sa. hon sa…. 

Vi är väl vuxna? Så god ton i tråden.

Nu är tråden utlagd igen, och anmäls den igen, så har nog sajten medlemmar visat att dom tycker den inte är okey i deras ögon.

Maria
2

Så, alla nöjda och glada🙂

/Maria

Ove-D
0

Jag hoppas att trådskaparen får hjälp…