Kan äta efter halsoperation.
Opererade mig igår vid 9-tiden. Använde den lite mer smärtsamma metoden att skära bort halsmandlarna (Dom gör det om man har halsflussar). Vaknade upp snabbt och störde mig på syregrejen man har i näsan och hade lite ont då, sjuksköterskan var snabb på att ge morfin och jag började babbla på litegrann med min mamma. Åt en piggelin där också så jag hade det rätt bra. Fick komma ner till barnavdelningen en timme efter uppvaket och fick Diklofenak och Alvedon. Åt även skinkpaj och äppelkaka med massa sås. Skulle egentligen stanna över natten men eftersom jag var så pass pigg och bor 200 meter från sjukhuset fick jag åka hem. Väl hemma käkade jag mosad potatis och ostekt falukorv. Tog medicin och sov som en bebis hela natten. Idag har jag ätit 2 mjuka mackor med smör, kyckling, potatis, köttbiffar med champinjonstuvning och gurka. Sen operationen jag har även ätit massa glass och druckit nyponsoppa/saft/vatten. Har inte särskilt ont. lite känns det ju när medicinen håller på att gå ur. Känner mig konstig eftersom alla jag läst om inte har kunnat äta något på veckor utom flytande föda. Är det någon fara om man käkar som jag gör? Dricker mycket efter så inget ska fastna i såren.
Det är bara att gratulera att du verkar klara dig utan större problem. Det är bra att du dricker mycket också och du kan ju tänka på att äta "mjukare mat" Kanske inte knapra knäckebröd precis😉
/Maria
Nu, alltså dag 3 har jag mycket ondare. Har hög smärttröskel men det strålar upp till öronen och käkarna. Fy, blir nog att leva på nyponsoppa idag!
Den enda risken med grövre mat är att såren kan irriteras. Men efter 3-4 dagar ska man kunna äta grövre, mjukare mat.
Jag fick mycket ondare efter 4-6 dagar, då halsen är riktigt varig och såret börjar dra ihop sig. Slutade dock med morfinet efter några dagar bara, för jag är så rädd att bli beroende. Men körde på Diklofenak och Ipren. Efter 1 vecka drygt ska de flesta vara på benen igen. (Själv låg jag 20 dagar i värk med sedan bra igen)
#3 Fick bara morfin på uppvaket och efter det har jag käkat Panodil och Diklofenak. Har hört att många får ondare dag 3-6.
Oj 20 dagar! Fy vad jobbigt. Hoppas det var värt det.
#4. Såhär i efterhand (ca 2½ år) är det klart värt det. Var sjuk varje månad och hade halsfluss 6-8 ggr/år. Nu har jag haft en lunginflammation, för första ggn. Det var såklart inte kul, och det är ju risken utan mandlar. Men annars har jag bara varit småsnuvig.
Dag 6 nu. Dag 3-4 var otroligt jobbig, fy vad ont man hade. Måste ta smärtstillande även på natten och av någon konstig anledning brukar jag vakna av att jag sväljer fel när medicinen gått ur. Hosta med en torr, opererad hals utan smärtstillande är verkligen inte att rekommendera. Hmm.. Som tur är har jag inte fått dåliga andedräkten än. Man får se det positivt!