Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 14526 ggr
riiffen
0

Förkyld i 3 månader

Hej! Det är såhär att jag har varit förkyld nästan konstant sen början på januari, jag har såklart inte mått skit varenda dag men förkylningarna har kommit och gått som på löpande band ☺️ Räknar det som min fjärde förkylning nu i år och dessutom kan jag vara täppt med lite hosta/halsont kanske 2 veckor efter varje förkylning. Jag har även en tendens att bli nässpraysberoende och tror nog inte att det har gått en dag utan att jag tagit nässpray under dessa tre månader. Att vara beroende är en sak men förkylningsnästäppan går ju inte bort på annat vis!!

Jag behöver verkligen hjälp, kan inte träna ordentligt eftersom jag inte vågar ta ut mig helt när jag mår såhär och den konstanta förkylningen påverkar mig både psykiskt och fysiskt, orkar verkligen inte må dåligt mer. Finns det något jag kan göra för att kanske höja immunförsvaret? Vitamintabletter? Skulle verkligen uppskatta om ni kunde ge något tips!

medarbetare på allergier.ifokus .

Zepp
0

Först o främst skall du gå till din vårdcentral.. man är inte förkyld i tre månader!

Det kan lika gärna vara allergi.. vanligtvis kvalsterallergi.. det är ungefär samma symptom.

Sen så nässpray har en biverkan.. man blir täppt i näsan av lång användning.. man får trappa ner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

riiffen
0

Har faktiskt inte tänkt tanken att gå till vårdcentralen men borde kanske göra det och ta ett blodprov eller något. Tack för tipset…

Jag vet att det inte är allergi då jag är allergisk mot bl.a kvalster och tar tabletter dagligen just nu.

Vill såklart sluta med nässpray men det är svårt att tänka logiskt när den rejäla nästäppan väl är där..

Zepp
0

Frågan är om du har feber.. i stort sett enda skillnaden mot kvallsterallergi.

riiffen
0

Jag har ingen feber men tror verkligen inte att det är allergi då det enda symptomet jag haft av den tidigare är att halsen har kliat och som sagt tar jag medicin. Men kan man verkligen ha ont i halsen av allergi?

Zepp
0

Jupp.. jag har kvalsterallergi och tar Desloratadine.

Så ont i halsen har jag inte, mest i huvudet, kliande ögon, näsa som rinner ibland.. och emellanåt ont i öronen.

Symptomen är olika för olika personer.

Är man förkyld.. dvs en virusinfektion.. så har man feber.. det är kroppens imunsystem som reagerar så för att ta kål på virus.

Såå.. du lider av något annat, det behöver inte vara allergi ioförsej.. se nu till att masa dig till läkaren.

Maria
0

Man behöver inte ha feber vid förkylning men jag tycker också att du ska göra ett besök hos en läkare.

Det har varit ovanligt mycket förkylningar i år verkar det som och jag känner flera som fått det om och om igen.

Att skölja näsan med koksalt är bra och gör inte så att du blir beroende.

/Maria

riiffen
0

Har också hört om många som är förkylda, tråkigt!

Tack för tipset om koksalt, det lät intressant.

Ska till läkaren nästa vecka!

mongu
0

Det kan ju vara så att du fått flera infektioner på varann som känns som dom varit en. Så hade jag ett tag i vintras.

Men jag håller med om att du bör kolla upp det på VC.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lilla Fröken]
1

Har du astma? Då kan man få långdragna förkylningar. Många har astma utan att veta om det.