Struma-ögon?
Hej. Förra veckan fick jag reda på att jag har struma. Överproduktion. Fick akut tid som jag ska till på torsdag. Åkte in med ambulans då det högg i hjärtat och vänster arm domnade av. Han tyckte det var bra att ja åkte in men att det var normalt. Tar 10 mg inderal men han skrev ut 40 då jag behövde mkt starkare. Jag har hög puls jämt och det hugger i hjärtat och hjärtklappningar. Han sa att det var hjärtat men inget farligt.
Min förstorade sköldkörtel syns utan att jag böjer halsen.
Och så har lag läst..vilket jag inte borde hat gjort. Att ögonen svullnar….. Jag har jätte ont i ögonen nu:( Och känns som det är smuts i dom… Har inte fått medecin mot struma än:/ Men ja måste fråga… När jag tar medecinen jag förmodligen får på torsdag och ögonen redan "svullnat"… blir ögonen normala sen?
Vill höra ja eller nej. Vill inte veta om giftstruma etc för jag är skräckslagen… Är 22 förresten:(
Jag tycker du borde googla på struma. Det går alldeles utmärkt att leva ett normalt liv med struma.
Du har ju redan läst om ögonen och hade du inte gjort det så kanske du inte tänkt på detta.
/Maria
Försöker googla om det men då jag kommer till bloggar så skriver till och med dom att det finns så lite infortmation om struma. Står mest symtom medecin etc. Inte riktigt om hur man "lever" med det.

Titta mer på de sidor som finns på 1177 och vårdguiden så tror jag att du hittar lite mera fakta om struma.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Har "allvarlig giftstruma" sa läkaren. Jag tyckte hon var underbar. Hon förklarade allting. Normalt att må si och så. Och 3 alternativ om hur jag ska få bort detta.
1: Dricka Radioaktivt var 5:e dag en viss tid. (Foster och ammande barn kan påverkas)
2: Tabletter 1 och ett halvt år men de är bara 50% chans att försvinna.
3: Operera bort det. Vilket jag har valt att göra. Kommer äta levaxin hela livet ut är nackdelen. Min syster gör ju detta så det är ju ingenting egentligen. Jag är lite rädd för har aldrig blivit sövd och har dessutom 7 hästar hemma som min syster kommer få ta hand om medan jag läker haha^^' Litar inte riktigt på det. Det blir också ärr som många inte gillar men det bryr jag mig inte om. Jag vill bli frisk jag vill få orken tillbaka.
Och det här med ögonen. Jag måste ringa direkt om ögonen ändras för det är väldigt svårt för läkare att behandla detta.
------
Min kropp var inte alls bra för operation. Så nu äter jag Tacapzol(Vet inte hur det stavas) två gånger om dagen. Tre tabletter. Blir rätt pigg av det faktiskt^^ Och så trappar jag ner på Inderal. Tog två tabletter 3 gånger om dagen och ska nu igen bara ta 1 tablett 3 gånger om dagen och när det blir bättre ska jag bara ta vid behov! Ska ta blodprover varannan vecka. Hormoner är bra att ha vid 4-6 om jag har rätt. Jag hade först 50 när de såg att jag hade struma. Förra veckan höjdes det till 80.
Operationen blir inte av förens om 3 månader!
Ber om ursäkt ifall jag skrivit fel. Är sjukt ny i det här och lär mig antagligen mer senare etc.
Detta är lite information jag kunde skriva upp från min vardag och vad som ska hända med mig och min Giftstruma!
Bra att du har kommit under behandling.
Det kommer säkert att gå bra.
/Maria

Bra att du får behandling och har fått en bra läkare. Ärr blir det efteråt men med tiden så blir det så litet så det inte syns mycket av det. För de allra flesta i alla fall, beror lite på hur man läker osv.
Det kommer att gå bra med sövningen men tala om för personalen att du känner dig orolig så vet dom läget.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!