Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 8596 ggr
promenixan
0

Kosttillägg/vitaminer

Äter ni piller i form av vitaminer/mineraler/omega3 osv? i så fall vad?

Jag tar fiskleverolja varje dag och lite Mivitotal.

Sajtvärd för mitt eget liv

nyborjare08
0

Jag tar omega 3-kapslar och en multivitamin. De mörka månaderna tar jag också D-vitamin i hög dos.

promenixan
0

#1 varför tar du D-vitamin i hög dos? Glad är det för att vi har för mörkt här i sverige så du får brist?

En fråga till, jag har för mig att det skulle vara farligt för vuxna att ta d-vitamin i hög dos för att det lagras i kroppen, men det kanske var helt fel Glad

nyborjare08
0

Ja din första fundering stämmer. Vi här uppe i norden kan inte få i oss tillräckligt med D-vitamin genom kosten oavsett vad vi äter.

Nej det är inte farligt med lite högre dos än normalt (det beror förstås på vad man menar med "hög dos"). Jag tar 2000-4000 IE om dagen den mörka tiden. Det finns de som tar 50 000 IE varannan vecka eller så men jag har inte fått tag i såna kapslar. Apotekets D-vitamin är på 400 IE.

D-vitaminbrist har visat sig vara den viktigaste faktorn bakom benskörhet och dåligt immunförsvar, höst/vintertrötthet med mera. För mig hjälper det definitivt mot min vintertrötthet.

HannaM
0
promenixan
0

#3 ok då förstår jag, tack för att du förklarade Glad

fibro
1

Näeeh..tar inga piller alls…är skeptisk till allt pillertugg…knaprar hellre massa x-tra frukt och grönt i alla dess former det mörka halvåret  Skrattande

Maria
1

Jag är också väldigt skeptiskt till kosttillägg som vitaminer, mineraler och spårämnen.

Däremot har jag i omgångar ätit Rosenrot och ibland vattendrivande tabletter och thé.

/Maria

nyborjare08
0

#6 fast de innehåller inte tillräckligt mycket d-vitamin. Det kan man bara få genom solen tyvärr.

fibro
0

#8 Fel, fel, fel!!! Får man även i fet fisk, kött, äggula och mejeriprodukter…Googla får du se Flört

nyborjare08
0

Inte tillräckligt mycket menade jag Glad

Chestnut
0

Jag tar vitamineral kvinna. Ska egentligen ta äppelcidervinäger med men hittar inte dem Skäms

Med vänliga hälsningar
Chess

Maria
0

#11 Kan du inte äppelcidervinäger i naturlig form, dvs flytande?

/Maria

promenixan
0

#12 det blir typ 1000 gånger billigare också Skrattande

Chestnut
0

#12 Min mor beställde för ett tag sedan en massa äppelcidervinäger kapslar som hon inte äter. Så det är de jag har tänkt att äta, onödigt att slänga. Sen tycker jag att flytande smakar som.. Ja, inte gott i alla fall.

Med vänliga hälsningar
Chess

nyborjare08
0

Vad är det som är bra med äppelcidervinäger?

Maria
0

#12 Tro det eller ej men jag har faktist vant mig.

Började att dricka detta på 80-talet någon gång.

/Maria

Chestnut
0

#15 Det sägs väl vara bra för lite allt möjligt, ökar mättnadskänslan, gör hår och naglarna starkare har jag hört.

Med vänliga hälsningar
Chess

nyborjare08
0

För mättnadskänslan äter jag hellre mat Glad Men jag kan tänka mig att det kan vara bra om man har känning av magkatarr. Surt ska tydligen med surt fördrivas.

flikkan77
0

Äter bara extra b-vitamin.

"You just have to belive…"

mongu
0
Kopierar detta från Netdoktor
"D-vitamin

Både män och kvinnor bör äta 5 mikrogram D-vitamin per dag. I Sverige är genomsnittsintaget av vitamin D per dag 6,3 mikrogram för män och 4,5 för kvinnor. D-vitamin kan också bildas i huden, när du är ute i solljus. Men under perioden oktober till mars står solen så lågt på himlen att den inte klarar att ge tillräckligt med ljus för att starta hudens D-vitaminproduktion. Därför är kosten särskilt viktig som D-vitaminkälla under vinterhalvåret.

D-vitaminer är viktiga för skelettet. Tillräckligt med D-vitamin i kosten skyddar mot benskörhet senare i livet.

Tips på mat som innehåller mycket D-vitamin:

• Sill
  • Lax
  • Makrill

Ett tips för att öka sitt D-vitaminintag är äta någon typ av fet fisk på smörgåsen, till exempel inlagd sill, rökt lax eller makrill i tomat. Ät dessutom en morot därtill så får du A-vitaminer samtidigt."

Man ska va lite försiktig med vitaminer som är fettlösliga. De lagras i kroppen så överskottet försvinner inte.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

nyborjare08
0

Kopierar detta från Kostdoktorn:

Dagens medicin skriver om en dansk överläkare som rekommenderar generellt D-vitamintillskott till stora delar av befolkningen. Allt fler studier stöder att D-vitaminbrist ökar risken för ett stort antal sjukdomar, såsom hjärtsjukdom och cancer. Den största källan till D-vitamin är solstrålning. Personer i Norden har därför ofta brist, särskilt under vinterhalvåret.

D-vitamin

D-vitamin är ett mycket speciellt vitamin. Det har ett stort antal effekter i kroppen, genom att det påverkar kroppens celler på gennivå. Minst 200 gener påverkas i sitt uttryck av nivåerna av D-vitamin i blodet.

En studie förra månaden visade att personer med låga nivåer av D-vitamin i blodet hade en ökad risk att dö i förtid. Man har också nyligen kopplat brist på D-vitamin till ökad risk för autism hos barn. En studie från i juni i år visade mer än dubblad risk för hjärtinfarkt hos medelålders män med D-vitaminbrist.

Detta är epidemiologiska studier som inte visar orsakssamband. De kan därför inte säkert säga att tillskott hjälper. Kanske är personer med D-vitaminbrist sjukare av andra skäl alltså.

Intressant nog finns åtminstone en studie som jämfört tillskott av ordentliga doser av D-vitamin (1100 IE/dag) med sockerpiller. Detta resulterade i en kraftig minskning av cancerrisken! Studien var inte jättestor, och fynden behöver upprepas för att man skall kunna veta om detta stämmer. Men det finns trovärdiga orsaker till varför D-vitamin skulle kunna påverka cancerrisken. Detta då det påverkar uttrycket av många gener som är viktiga för cancerutveckling och cancerskydd.

Tillskott till alla?

Den danska överläkaren Lars Hyldstrup som forskat på området menar att vi redan nu vet tillräckligt för att börja rekommendera tillskott till alla med risk för D-vitaminbrist:

- Effekten är god. Det är ofarligt och billigt. Om D-vitamin vore ett läkemedel skulle dess positiva egenskaper marknadsföras massivt. Det förtjänar det. Men D-vitamin är ett billigt medel, som ingen orkar göra reklam för. Därför bör det vara ett offentligt åtagande att se till att D-vitamintillskott sprids till hela befolkningen.

Eftersom D-vitamin lagras i kroppen menar han att man kunde ge doser på 100,000 IE tre till fyra gånger om året. Själv tycker jag det låter onaturligt, och rekommenderar för säkerhets skull att ta det på ett mer naturligt vis - ca 2,000 IE per dag, möjligen dubbla dosen varannan dag. Det motsvarar den dos man får av några minuter i stark sol varje dag. Under sommaren, om man ofta är i solen, behövs inget tillskott.

nyborjare08
0

Här är mer intressant från samma sida:

Allmänt om D-vitamin

Det är svårt att veta vilken dos av D-vitamintillskott som är precis lagom, eftersom det varierar kraftigt från person till person. En dos på 2-4,000 E/dag lär vanligen räcka för att undvika mer uppenbar brist. Men för att komma upp till optimala nivåer kan det behövas mer.

Ambitiösa personer kan ordna ett blodprov på 25-OH-D efter ca 3-4 månaders tillskott. 25-OH-D bör helst ligga mellan 50-90 ng/mL (125-225 nmol/L).

Det är normalt svårt att få i sig farliga mängder D-vitamin. De som råkat ut för sådan har såvitt rapporterat tagit minst 45,000 E/dag under en längre tid.

D-vitamin och depression

Att D-vitamin skulle kunna påverka sinnestämningen är långt ifrån otänkbart. Hjärnceller (liksom många andra kroppsceller) har ett enzym för att aktivera D-vitamin från blodet, och receptorer för det aktiva hormonet. D-vitaminnivån kan därigenom påverka uttrycket av mängder av gener. En brist kan därmed teoretiskt ge alla möjliga psykiska symtom.

En mindre studie har tidigare visat att en engångsdos av 100,000 IE D3-vitamin gav bättre effekt än ljusbehandling mot årstidsberoende depression.

Jag hittade nu en helt ny studie i Journal of Internal Medicine. Man undersökte 441 överviktiga personer, och fann att de som hade låga nivåer av D-vitamin i blodet var mer deprimerade än de som hade högre.

Man delade sedan in personerna i tre grupper. En grupp fick 40,000 IE vitamin D3 per vecka, en grupp 20,000 IE och en grupp sockerpiller- under ett års tid.

Båda grupperna som fick D-vitamin fick signifikant mindre depressiva symptom än de som fick sockerpiller…

Spännande studier på D-vitamin

D-vitamin verkar kunna förlänga livet

En genomgång av 18 RCT (den säkraste sortens studier) visar sammantaget en signifikant minskad risk att dö under studietiden för personer som fått D-vitamin (i snitt 530 E/dag) istället för placebo. Risken var runt 7% mindre. Frågan är om högre dos gett än bättre siffror?

D-vitamin kan minska risken för benskörhet / frakturer

Genomgång av 20 dubbelblinda RCT. Risken för benbrott hos äldre personer som tog tillskott av D-vitamin var mindre än hos personer som fick sockerpiller. Högst effekt sågs i studier som använt mer än 400E D-vitamin/dag (runt 20% minskad risk). Frågan är åter om inte än högre doser skulle ge bättre effekt.

Delar av effekten mot benbrott kan bero på minskad risk för fall hos äldre som tar tillskott av D-vitamin.

Anders 50
0

Äter inget kosttillskott eller vitaminer. Däremot äter jag normal allsidig kost.

Sedan tror jag att man ska ta alla "larmrapporter" om att man behöver äta mer av alla alfabetets bokstavs-vitaminer med en stor nypa salt. Klart att pillerindustrin vill att vi ska käka vitaminer.

Om man kollar alla studier som görs på hur bra och tvunget det är att äta olika sorters kosttillskott och vitaminer så borde ju alla de som inte äter något sådant ha svåra bristsjukdomar och vara allmänt dåliga.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

fibro
0

#23  HÅLLER MED!!!! Flört

Maria
0

#23 Håller också med…

/Maria

mongu
0

# 23 håller också med. Tror på en allsidig kost. Sen kan det va olika tillstånd när man måste ha tillskott.

Att jag kopierade var mer för att visa att man kan göra mycket med hjälp av kosten.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Anders 50
0

Visst finns det lägen när det behövs något slags tillskott, men jag tror att folk stoppar i sig många saker som lämnar kroppen utan något annat spår än ett hål i plånboken.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

mayolica
0

Jag brukar ta "Nutrient total nova" Ett flytande fulvärdestillskott som säljs hos naturläkare,är snarlik mivitotal flex som säljs i hälsokostbutiker fast kraftigare och innehåller något mer ämne. Använder bara organiska kosttillskott,dom syntetiska vitaminerna som apoteket har kan inte kroppen ta upp på något bra sätt.

Det är kanske inte alla som behöver ta kosttillskott om dom känner sej friska och pigga utan. Men många skulle nog kunna må bättre av ett bra kosttillskott. Men jag misstänker att många som tar kosttillskott använder fel sort. Mår man lite halvtaskigt kan det vara värt att rådgöra med en terapeut om vad för tillskott man bör ta,iställe för att bara gå och köpa något utan att veta.Då är risken större att det bara blir ett hål i plånboken istället.

Är oxå väldigt skeptisk till alla dessa kosttillskott som olika postorderföretag skickar ut reklam om,som dom vill att folk ska abbonera på.

~ mayolica ~

Maria
0

På den tiden jag arbetade ( massor av år sedan) i hälsokostbutik så var vi tvungna att ha en hälsorådgivarutbildning. Sedemera så fick man ju sälja hälsokost på både ICA och alla andra livsmedelsbutiker så i detta fallet tror jag "det var bättre förr" .

Man ska inte förrakta dessa naturläkemedel/medel heller och tro att det är helt ofarligt.

/Maria

nyborjare08
0

Jag tror också på att äta en allsidig kost. Förutom när det gäller d-vitamin. Jag är lite dålig på att äta vildfångad lax och gräsbetarkött och därför kan jag också behöva extra omega 3. Jag brukar inte lägga så stor vikt vid vad tidningarna skriver för de vill ju sälja lösnummer och skriver säkert med vilje "larm" av olika slag. Men däremot när skickliga och kommersiellt obundna läkare som jag respekterar tolkar studier och ger rekommendationer utifrån det så tror jag faktiskt på vad de säger. Om de sen skulle ta tillbaka vad de rekommenderat så följer jag förstås det också. Men det har inte hänt än i alla fall.

[GunillaR]
0

På vinterhalvåret brukar jag ta lite extra vitaminer och mineraler.

För övrigt så tror jag att jag får i mig vad jag behöver eftersom jag äter väldigt mycket frukt och grönsaker. Möjligtvis skulle jag kanske behöva fylla på kalcium eftersom jag inte dricker så mycket mjölk. Jag äter ju turkisk yoghurt dagligen så det kanske täcker behovet.

Eliiza
0

Om man äter/dricker mejeriprodukter från kor så är det väldigt viktigt att man även äter extra tillskott av kalk/kalcium eftersom mejeriprodukter från just kor urholkar skelettet på detta ämne. Mejeriprodukter från får, get och kamel har däremot inte samma lömska sammansättning, som komjölken, utan är därför till gagn för kroppen och är alltså mycket nyttiga. Med vänlig hälsning, Eliiza

Maria
1

#32 Du får gärna länka till dina påståenden.

/Maria

citytjejen
0

Jag äter omega-3 och d-vitamin. Tycker att det räcker då jag äter en ganska allsidig kost som dock kan sakna inslag av just det som jag tar i form av tillskott.
Jag har en kompis som jobbar i hälsokostbranschen och som äter hur många tillskott som helst, tror det är ca 18 olika piller som hon petar i sig varje dag… Nä, lagom är bäst Glad

/Christina

Åsa S
0

Vitaminer och rosenrot

walter
3

#32 Jag undrar om du läser utländska sidor och endera inte själv fullt ut förstår vad som står eller att google översätter på tokigt sätt, vilket händer rätt ofta. Precis som bumbleboo så vill jag gärna se en länk vart du hittat ditt.

När det gäller kalcium (från wiki). För att kroppen ska kunna ta upp det så behövs det magsyra, d- och c- vitamin i tillräcklig mängd. Finns saker som hindrar upptagande av kalcium, ett ämne som heter fytin finns bland annat i spannmål. Även ämnet oxalsyra som finns bland annat i några grönsaker hindrar upptagandet.
I mjölk och mejeriprodukter finns det större mängd av kalcium, plus en del annat innehåller också kalcium.

Man ska inte överdosera kalcium för det kan ge försämrad njurfunktion och även försämra upptagande av andra mineraler. Män speciellt ska undvika att överdosera kalcium för det finns en ev koppling till prostatacancer.

Läser man om mjölk så innehåller det mycket av sådant vi behöver.

hej

MiniW
0

Jag äter D-vitamin och omega-3 som tillskott utöver en bra kost Glad Omega-3n för att jag inte tycker om fisk och vägrar äta det oavsett vad någon säger, hehe.

Niiinah92
0

Äter D-vitamin då jag har brist på det, B12, Kalcium och mitt val kvinna året om då jag är GBP-opad och inte kan ta tillgodo det som finns i maten även om jag har en relativt allsidig kost.

Ladydragon
1

Jag är försiktig av mig och vill inte äta något tillskott om jag inte har brist på det 

jag har konstaterad B12 brist och kan inte tillgodogöra mig det i kosten så jag får äta tabletter istället 

angående D-vitamin så är jag oxå försiktig och själv tycker jag att jag mest blir förvirrad över allt som står om det  

så i mitt fall så tog jag upp det med min läkare på vårdcentralen och hon tyckte att det vettigaste vore att helt enkelt ta ett blodprov och se hur nivåerna ligger och det tycker jag känns skönt…
får svar nästa vecka och visar det sig att jag har brist då tänker jag äta D-vitamin tabletter annars så tänker jag inte göra det och det är min läkare råd oxå….

Eliiza
0
Eliiza
1

Hej Walter och andra! Att lita på Google-översättningar och Wikipedia fullt ut, utan att använda sitt eget huvud och själv aktivt söka och forska vidare, är ganska korkat… Naturligtvis så behövs det speciella sammansättningar, av vitaminer och deras spårämnen samt mineraler, för att vårt upptag skall vara optimalt, och självklart så gäller detta även kalcium. Men du, Walter, glömde då att nämna att man, förutom C- och D-vitamin, även måste inta magnesium tillsammans med kalcium… Även om komjölk orsakar kalkbrist, så innehåller den ändå många andra nyttigheter. Förutom vitaminerna så är speciellt fetterna i mjölken mycket nyttiga. :-) Så, bland det dummaste man kan göra, om man ändå kan dricka komjölk, är att dricka lättmjölk eller minimjölk! Och yoghurt innehåller det viktiga ämnet gammainterferon (salubritason), vilket har förmåga att hämmma åldrandeprocessen. FIGU har sedan så många år gått ut med dessa fakta, och på senare tid så har fler och fler upptäckt sanningen om sambandet mellan intagande av mejeriprodukter från kor och kalciumbrist. Med vänlig hälsning, Eliiza

walter
2

#41 Förklara för mig hur kalk kan orsaka kalkbrist.

FIGU är det denna. Fria gruppen för Gräns- och andevetenskaper och Ufologiska studier. Vart har dom i så fall hittat sina fakta orkar inte leta på deras sida.

hej

Eliiza
1

Naturligtvis kan vi tillgodogöra oss det kalcium som finns i komjölken. Men komjölken innehåller nämligen ett ämne som bryter ner kroppens eget kalk, dvs. det i skelettet. Denna process medför att större mängd kroppseget kalk försvinner än det kalk som komjölken tillför. Således urkalkas och försvagas människans skelett alltmer speciellt vid intag av just komjölk, men även av andra komjölkprodukter. Djurfösök har också utförts, där man under längre tid gett t.ex. katter komjölk att dricka istället för vatten. Obduktionerna har sedan visat att dessa katters skelett förlorat i benmassa gentemot dem som inte druckit komjölk. Denna information om komjölk går det i allt högre grad att finna information om på allt fler ställen på Internet, men, man måste dock veta vad man letar efter… (Även cola-drycker drar kalk ur skelettet.) Med vänlig hälsning, Eliiza

walter
4

#43 så det finns ett ämne i mjölken, men du talar inte om vilket.

Du som vet vad du ska leta efter kan väl ge länk till något.

När det gäller katter så vet jag inte hur deras skelett påverkas av mjölk, men läser man på kattsidor så ska katter inte ha mjölk överhuvudtaget eftersom de flesta (dock inte alla) inte tål mjölk.

Du svarade inte heller på om FIGU var den sida jag länkade till.

hej

[Thiah]
0

Jag äter vitaminer avsedda för gravida och ammande. Innan jag blev gravid åt jag vitaminer lite halvslappt men nu tänkte jag sköta mig. 

Jag äter allsidigt i och med maten jag äter på jobbet men på helgerna kan det vara lite si som så.