Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7901 ggr
Maria
0

Rökstopp inför operation

Här kommer en artikel om att läkare kan komma att kräva att man slutar röka inför en operation.

Vad säger ni om det?

/Maria

Intehärutandär
0

Jag är ingen rökare, har anhöriga som röker och har rökt.

Har inte läst länken, men tycker inte det är något konstigt. Rökning kan försvåra läkning och göra operationen farlig då man kan förblöda. Man brukar väl rekommendera en rökare att hålla upp 1-2 veckor innan planerad operation?

Karmatarerskanise
5

Bra. Med tanke på riskerna så är annat idiotiskt :)

annia1
0

Vet inte hur jag ska ställa mig till ett påtvingat stopp. För det kan ju även vara negativt för patienten. Att ev oroa sig för en operation och samtidigt kämpa med att sluta röka.

Och för några år sen (är det väl nu) så sas det en positiv sak med rökning och operation att rökare kom snabbare upp ur sjuksängen och börja röra på sig än icke rökare. Rökare hade helt enkelt en motivation att ta sig upp.

När det gäller det där med läkningsprocess. Det kan nog skilja. För jag läker snabbare än många icke rökare. Jag gjorde en käkoperation för flera år sen och käkkirurgen var förvånad över att jag läkte så snabbt. Och det gäller även tex om jag gör illa mig att jag anabbt slutar blöda.

Jag är själv rökare, men nu menar jag inte att det är positivt att röka.

Snovit79 vart har du hört att förblöda ska vara nån sorts risk för rökare. Aldrig hört det att det ska vara högre risk för rökare.

.

Karmatarerskanise
0

3 är det inye så att nikotinet vidgar blodkärlen vid intag och ökar risken för blödning?

Maria
0

Jag är också kluven till "förbud" och hur ska man kunna kolla detta?

Däremot var det en självklarhet för mig att sluta röka innan jag gjorde min stora operation i hjärnan.

Det var liksom självklart. Ingen hade dock tagit upp rökningen överhuvudtaget. Jag skutade cirka 4 veckor innan och jag har inte rökt sedan dess och det är två år sedan nu.

Infektion, sårläkning och blodpropp är väl de stora riskerna för rökare vid operation.

Att rökare tar sig snabbare upp efter en operation är säkerligen sant men numera en sanning med modifikation för man får i regel inte stanna så länge på sjukhus.

/Maria

[Lilla Fröken]
0

Om det gäller kosmetiska operationer, så tycker jag att man kan kräva rökstopp. Det gäller ju ändå ens egen hälsa, likaväl som att man inte får göra vissa op om man inte uppfyller vissa kriterier.

mongu
0

Tycker med tanke på alla risker rökningen innebär att det är bra. I alla fall att patienten ska minska rejält på sin rökning.

Alla klarar nog inte att sluta helt men minska borde alla klara.

Sen med läkning alla är vi olika och det finns säkert rökare som läker jättebra med men risken är att det inte gör det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

annia1
0

Hera jag hade också för mig att nikotin påverkar blodkärlen, men kom inte ihåg åt vilket håll så kollade och det är både och. Blodkärlen i huden drar ihop sig medan blodkärl i muskler utvidgas.

Wiki brukar ha bra info, men hittade inte så mycket där om nikotin utan hittade en annan sida.

När jag läst om det här med rökstopp så står det ju inget om snusare och snusare får i sig mer nikotin än rökare. Och nu kan jag komma ihåg helt fel, men har för mig att man får använda tex nikotinplåster så tror inte det är nikotinet man vill få bort utan de andra ämnen som finns i cigaretter.

bumbleboo ja det med att kolla. Visst det går väl att kolla före op på tex syrehalt i blodet om man hållt upp. Men däremot vad gör man efteråt om nån börjar röka direkt efter. För "rökförbudet" gäller väl både före och efter op. Dessutom finns nog många som också lever med rökare. Visst man får inte i sig exakt samma sak och i samma mängd. Vet inte om det då går att se skillnad på om man själv rökt eller varit passiv.

Blodpropp såg jag är en högre risk och det för att blodplättarna tydligen blir klibbiga så de klumpar ihop sig.

Lilla fröken jag håller med dig att det kan ställas högre krav på dom som vill göra kosmetiska ingrepp.

mongu håller med dig att minska ner på rökning det kan nog alla klara av. Men det är svårt för många att sluta helt.

.

Maria
0

#8 Att kolla syrehalten i blodet via en POX när det gäller rökare innebär inte alltid att det blir ett sämre resultat. Då får man nog göra mer djupgående tester.

När man ligger inne så erbjuds man ofta nikotinplåster som hjälp om man slutat röka.

/Maria

Intehärutandär
2

# 3

Tror Du fått svar nu.

Saxat genom google och Nackakliniken:

"Varför är det viktigt att sluta röka vid kirurgi?

Om man slutar röka fyra veckor innan operationen halveras risken för komplikationer.

Det är också viktigt att inte röka efter operationen tills det är läkt eftersom sårläkningen förbättras avsevärt. Det beror på att rökare har lägre syrgashalt i kroppen vilket gör att läkningsceller som fibroblaster och vita blodkroppar inte fungerar lika bra."

annia1
0

Bumbleboo jag har ingen aning om vilka tester dom måste göra för att verkligen kolla att man slutat röka. Men jag måste ju utgå från att det finns.

Snovit79 det jag undrade över var att man tydligen lättare kunde förblöda, vilket jag aldrig hört talas om när det gäller rökare. Att rökare kan få fler och/eller andra komplikationer har jag inte nån direkt invändning emot. Men när det gäller hur bra man läker är ofta individuellt.

Jag letade reda på nackakliniken och läste vad som stod. Lite motsägelsefullt så står det också. "Nikotinpreparat gör det också lättare att sluta röka och påverkar inte läkningen. Det finns till och med djurförsök som visat att nikotin i låg dos på sår hjälper vid läkning". Så det är då alltså alla de andra ämnen man vill få bort när det gäller op.

Ser även på nackaklinikens sida att zinkbrist kan bidra till sämre läkning så dom rekommenderar att ta tillskott både före och efter op.

zinkbrist är en sak som jag inte hade nån koll på så kikade jag på wiki om det. Visst det är nåt som de flesta tydligen kan få, men vanligaste är det i fattiga länder.

.

mongu
0

Att zink är bra för sårläkning är känt. Det använde vi mycket ofta vid bensårsomläggningar för att få bättre läkning.

Är du t.ex. glutenintolerant har du lättare att få brist på zink så det är inte så ovanligt här heller.

Det finns säkert bättre sidor än wikipedia om man vill ha fram fakta. Just nu orkar jag inte leta men

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

annia1
0

mongu du behöver inte leta efter sidor. Jag brukar kika efter andra sidor också och inte bara wiki om jag vill veta mer, men wiki är en bra utgångssida att börja med bara för att få fram en grundbild.

Det om gluteintolerans det såg jag när jag kollade på zinkbrist. Idagens samhälle så dyker det upp nya rapporter om än det ena än det andra. Och ena gången är det negativt nån månad senare så är det inte så farligt så man vet inte längre vad som är bra/dåligt. Så enda är att man får försöka använda sunt förnuft.

.

Maria
0

Jag tycker att detta är ett ganska stort problem.

Jag har svårt för förbud och jag antar att det är svårt att kolla om en männsika röker eller inte. Möjligtvis genom provtagning som då blir en kostnadsfråga och en etisk fråga hur man får lov att kolla upp människor.

Sedan så har jag också full förståelse för de läkare som inte vill göra ingrepp på en rökande patient.

Antalet anmälningar mot vården och enskilda har ökat enormt och jag kan tänka mig att detta är något man vill skydda sig för. I all den stund man vet att det innebär vissa risker.

/Maria

[Devya]
0

Jag tycker det låter vettigt. Om människan faktiskt bryr sig om sin hälsa så borde han/hon ta det på allvar. Om inte så är det kanske bara onödigt att ens göra operationen då hon/han inte ens kan tänka sig att sluta röka för ett par veckor.

Intehärutandär
0

# 3/11 Jag vet inte detta om blödning som faktum, utan det är något man alltid hört i samband med operation.

annia1
0

bumbleboo när det gäller anmälningar. Jag vet inte vilken sort som ökat, men jag tror en del av ökningarna ligger i att människor har blivit mer benägna att anmäla. För i samhället mer generellt så har människor mer börjat visa när dom är missnöjda med nåt och klagar oftare.

Devya det är inte så lätt att sluta röka. Och göra det under ett sorts tvång är nog än svårare. Att man tar nåt på allvar betyder inte att det är enkelt.

Snovit79 jag är 50 och jag har aldrig hört talas om det. Om rökare har ökad risk så borde det ju rimligen innebära att rökare snabbare än ickerökare måste ta sig till sjukhus om dom gör illa sig rejält och det har aldrig nån som sagt.

.

Maria
0

#17 Javisst är det så att människor blivit mer benägna att anmäla. Det är precis det jag menar och som bland annat gör att man vill undvika varje möjlighet till ev fara.

Jag tror som sagt inte på förbud men jag kan förstå problematiken i detta.

/Maria

[Devya]
0

#17 Min brors fru rökte i över 10 år och en dag sa läkaren att hon var helt enkelt tvungen att sluta röka för hennes astma blev bara värre. Hon slutade helt kallt på grund av alla risker.

Man kan sluta om det gäller ens hälsa och om man faktiskt bryr sig tillräckligt. Det är inte omöjligt även om det kan vara svårt.

mongu
0

Det är ökade risker att söva en patient som är rökare. Men det finns ju flera andra riskfaktorer med.

Samma gäller vissa mediciner som man inte får äta när man ska opereras av olika skäl. T.ex. antiinflammatoriska läkemedel ökar blödningsrisk och försämrar läkning. Så vid min steloperation fick jag inte ta antiinflammatoriska mediciner en tid innan och under sex månader efter för att inte riskera att benimplantat växte fast.

Det var också kämpigt då hela kroppen skrek efter medicin pga att jag fick mera ont i övrigt och stelheten som följer.

Ha en bra dag! Mongu.

Maria
0

Jag tror att det finns en del människor som trots svåra diagnoser ändå har svårt att sluta röka.

Har sett svårt sjuka KOL patienter trotsa både läkare och syrgas.

Även lungcancerdrabbade som röker trots försämrad prognos.

Jag har ingen aning om hur man kan göra för att komma till rätta med detta?

Jag lyckades ju sluta efter 35 års rökande av hemmarullade cigaretter utan filter men jag tror att vi alla är så olika.

/Maria

annia1
0

Devya du är inte ensam om att ha den inställningen, men det är faktiskt  inte så enkelt. Och det handlar inte bara om ett par veckor utan mer än det. I artikeln som finns i första står det att man helst ska vara rökfri 4-8 v före op och sen under hela läkningstiden vilket sägs vara 8 v. Så det blir uppemot 4 månader.

mongu när det gäller sövning/narkos där kan jag tänka mig att det är svårare. Även om själva sövningen inte var problem för mig. Däremot så hade jag problem efteråt, men det tror jag inte beror på att jag är rökare utan mer en reaktion på narkos, att jag helt enkelt är mer känslig för det. Tog längre tid för mig att vakna så jag hade specialvak. Sen veckan på sjukhuset så sov jag i princip hela tiden så personalen var orolig och dom väckte mig då och då. Likaså första veckan hemma så i princip bara sov jag. Som jag uppfatta personalen på sjukhuset så hade dom inte varit med att nån sov så mycket efter den sortens operation. Jag var bara sövd nån timme.

När det gäller mediciner där kan jag också tänka mig att det finns flera som kan ställa till det.

bumbleboo en sak jag kom att tänka på när det gäller att anmälningar och att dom vill få ner dom. Bästa är ju om sjukvården gör rätt från början och att dom också ser till informerar ordentligt och att man som patient kan få skriva på ett papper att man blivit informerad om risker, då borde anmälningarna gå ner istället för att lägga mer ansvar på patienten.

Jag vet också en som hade kol men fortsatte röka ända fram tills han dog. 

En sak som jag skulle kunna tänka mig. Om det finns några komplikationer som är specifika för rökare att man själv får betala en större del av vården för den då.

Tvång är sällan bra att använda sig av oavsett vad det gäller.

.

annia1
0

Det här tar jag i eget då det inte är riktat till nån speciell utan mer generellt.

Jag själv mår för tillfälligt dåligt psykiskt så att jag skulle kunna sluta röka nu finns inte. Om jag trots allt skulle kunna sluta så skulle jag troligen bli att må sämre så risken skulle vara att op ställdes in på grund av det. Vilket i sin tur skulle göra att jag troligen skulle må än sämre. Inte bara att det jag kämpat med före op var i onödan jag skulle inte heller veta när en operation skulle bli. Ett benbrott läker på ett visst antal veckor, men finns ingen tidtabell när man blir att må bra psykiskt. 

Jag är inte ensam om att må dåligt psykiskt det är nåt som ökat i samhället. Visst en del av ökningen man ser beror nog på att man talar mer öppet om att man mår psykiskt dåligt. För bara några år sen höll de flesta tyst.

Hur det skulle funka om jag mådde ok kan jag inte säga. Jag skulle nog kunna dra ner, men sluta helt vet jag inte. Mycket möjligt, men chansen är nog stor att jag skulle börja röka direkt jag kom hem.

Sen blir det lite OT ber om ursäkt för det. Men jag tycker vi fått ett konstigt samhälle, gäller inte bara rökare. Vi har nått så långt att man accepterar olikheter och att man idag pratar om många tabun. Men samtidigt kommer det många nya lagar/regler som säger att man inte får vara annorlunda på nåt sätt. Utan alla ska stöpas i samma form. Är man tex sjuk, det får man inte vara för bara titta på hur de som sjukskrivna fått det i samhälle.

.

annia1
0

En sak jag kom på som gör förbud egentligen bara till tomma ord. Alla har rätt till vård, behovet ska styra. Visst är det så idag att många på sätt och vis vägras vård då det är så långa väntetider. Så dom kan ju hela tiden lägga rökare sist på listan och se till att hela tiden skjuta upp operation.

Läser man artikeln igen. Efter rubriken så första ordet är kostnadseffektivt och jag skulle tro att det mer ligger på att spara pengar än omtanke om patienten. Det med ekonomi nämns på ett par ställen till på lite annat sätt. 

Dom skriver även själva i artikeln att man halverar risken om man slutar i samband med op så de där 4-8 v före är tydligen inte så viktigt. För mig är det mest logiska att det är efter op som det är viktigast att hålla upp för det är ju då man ska läka.

Sen står det även i artikeln att Livhotande sjukdom och trängade fall görs undantag för. Så vilka operationer gäller förbudet för.

Läser man sen kommentarerna så en sak som jag inte tänkt på. Om jag som rökare nekas vård då borde jag rimligen också slippa betala åtminstone en del av skatten. Finns ju ingen anledning att bekosta andras vård/operationer om man som rökare nekas.

Sen tror jag man stirrar sig blind just på rökning. Visst det är en osund vana. Men kan det finnas nåt annat som gör att just rökare har fler komplikationer. Det har ju på senare tid dykt upp mer om tex hur viktigt d-vitamin är. Är det kanske så att rökare har fler vitaminbrister än icke rökare. Jag visste inte att zink var nåt som tydligen anses som viktigt. Kanske nåt för sjukvården överlag att ta efter nackakliniken att rekommendera att man äter både före och efter.

Och gällande vitaminer. Så är det kanske åt andra hållet att rökare överdoserar dessa så att det då utgör en riskfaktor. Var på aktuellt i början på veckan om några vitaminer att dom kan skada. Går att se avsnittet ett par dar till. Börjar vid 15.50 in. (Hoppas det blev en ok länk).

Så kanske att det borde tas fram test så man kan kolla upp sina vitmanin/mineral nivåer före en operation och se om man behöver nåt extra. Kan ju vara bra att testa även i vardagslag.

En sak som också togs upp i kommentarerna. Vilken grupp blir härnäst att få förbud.

Som jag skrev förut så tvång är ingen bra metod. De flesta slår bakut på ett eller annat sätt när man tvingas till nåt. Och de flesta skulle jag tro börjar röka direkt dom kommer hem. Och det borde vara den viktigaste perioden att hålla upp. Bättre med ordentlig information både muntlig och skriftlig och sen rekommendationer så man motiverar på rätt sätt till att göra uppehåll.

.

[VSK]
0

Halkade in här på ett bananskal.

Har ej läst länk eller svaren.

Det skiljer beroende på vilken operation man skall göra.

I höstas så var det meningen att jag skulle opereras på Akademiska för en bitskada jag har i min vänstra hand. (två senfästen söndertrasade). De sa inte ens nåt om nikotin eller ej.

Däremot så väntar jag på en eventuell operation och där är kravet rök och snusfri.

Jag har lyckats sluta snusa. Nu är det bara ciggen kvar.

Beroende på risker med operation, så tycker jag det är bra med krav på rök och snusfri. Dock så återstår det om jag lyckas sluta röka.

Lyckas jag inte sluta röka så beror det på att jag är dum i huvudet.