Ont i knät
Vet inte om det här är rätt sida…
I förrgår så fick jag plötsligt jätteont i mitt högra knä, det gör ont när jag böjer på det och när jag trycker på det. Det är inte svullet eller blått och jag har inte gjort något som kan ha orsakat detta.
Jag försöker att hålla benet rakt så mycket som möjligt och har därför på ett "tubbandage" eller vad man ska kalla det, (ett sånt som man drar på) och det gör det svårare att böja på benet. Det gör verkligen jätteont, jag som inte är känslig annars börjar nästan gråta när jag måste böja på benet. Det känns som att någon har stoppat in något vasst mellan knäet och knäskålen och att det skrapar mot benet när jag böjer på det.
Nu undrar om någon har någon aning om vad det kan vara som orsakar detta? Och vad kan jag göra för att få det bättre?
Självklart ska jag gå till vårdcentralen om det inte blir bättre. Om det spelar någon roll så är jag 16 år och är ganska stillasittande, går bara ut några timmar per dag på promenad med hunden eller en kompis.
Måste bara tillägga att jag ofta har ont i samma knä till och från. Samma knä har också låst sig två gånger när jag har suttit på lektion i skolan och haft benet böjt. När jag böjer på benet nu så klickar det till lite också.
Knäppte det till innan. Dvs gjorde Du någon rörelse innan? Om Du är ganska stillasittande, så kan saker som vanligen är normala ge besvär. T ex att böja på knäet för att kliva i badkaret, eller böja sig ner för att plocka upp något.
Eftersom att Du inte har någon inflammation, så kan du använda värmedyna på - det känns skönare (precis som förbandet gör). Skulle du tycka att det känns det minsta svullet, så ska man inte ha varmt på - det förvärrar. Utan en påse frysta gröna ärtor är bättre att lägga på. (ärtor för de är små och man kan forma påsen så den täcker huden).
Det är råd min sjukgymnast gav mig.
Du har aldrig haft bekymmer med detta knä innan?
Kan vara så mycket. Gör det hemskt ont inuti en längre tid, så kan knäet vara slut. Dvs skellettet (ben + knäskål) ligger emot varandra.
Jag tycker Du ska vila benet ett par dagar. Blir det inte bättre, så kontakta Dr.
Tack för ditt svar 
Nej jag gjorde inget alls innan det hände, alltså inget ovanligt. Brukar stretcha (typ som yoga övningar) ibland och jag gjorde det en/några dagar innan, samma pose som på bilden: 

Och då brukar benet böjas inåt på väg upp.
Det känns inget svullet alls så jag får lov att lägga på en värmedyna då. Tack för tipset!
Brukar ofta ha problem med det här knäet, (vet inte om du hann läsa #1) även innan jag började göra dessa stretchövningar, ända sen jag var liten. Men det var ett tag sen sist och det har aldrig gjort så här ont.
Är svårt att säga om yoga-övning bär skulden. Kanske, kanske inte. 
Men vila dig, och hoppas att det går över. Om det är återkommande som Du skriver - så för smärt-dagbok.
Beskriv smärtan, vart den sitter och om du gjort något speciellt i samband. Det är bra för dig själv, men också för Dr och sjukgymnast i framtiden.
#4 Tack, det var smart! Det ska jag göra.