Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 2471 ggr
Lina
0

Ätstörning?

Jag är och har alltid varit liten i maten, förutom i tidiga tonåren när jag tränade och växte som mest.

Jag är smal, 52 kg och 168 cm lång.

Jag är inte rädd för att gå upp i vikt, tvärt om, jag vill! Men jag kan inte äta mig propp mätt. Jag äter tills jag blir lagom mätt sen kan jag inte äta mer. Det är som att maten växer i munnen på mig och jag klöks och blir illamående.

Varför har jag sånna hjärnspöken och hur blir jag av med dem?

Maria
0

Jag tycker det låter ganska normalt att äta tills man är lagom mätt.

Känner du att du har hjärnspöken när det gäller maten? I så fall kan det ju vara en form av ätstörning.

Ett annat tips är att äta oftare om du vill ha i dig mer mat.

Eftersom du äter lagom portioner så kan du istället öka på antalet portioner.

/Maria

Lina
0

Men det är just det att jag äter mig lagom mätt tre gånger per dag och magsäcken anpassar sig efter det. Det blir en ond cirkel. Jag äter lite, magsäcken blir mindre, jag äter ännu mindre osv.

Det har blivit för lite på senare tid. Två potatisar och 100g kött är på tok för lite, borde äta det dubbla. Och jag vet ju det att jag bör äta större portioner och oftare men jag kan inte för det tar emot som jag skrev i mitt första inlägg. Det borde vara så enkelt. Tänk om, tänk rätt liksom, men mina anti mat fjant tankar är starkare än mitt sunda förnuft.

Maria
0

#2 Men jag menar att du kan börja med att äta oftare istället för större portioner eftersom det tar emot.

Nu äter du 3 gånger per dag men du kanske kan öka till 4 gånger och sedan 5 gånger osv. till att börja med.

/Maria

Lina
0

Ja, det förstår jag och det är en bra ide. Ska börja göra det.

mongu
0

Men om du håller din vikt och känner att du mår bra så är det väl OK att äta som du gör. Man behöver inte äta sig proppmätt för att det ska va bra.

Sen om du tycker du har för många tankar om ditt ätande som känns osunda såklart att det är nåt att försöka ta tag i.

Som Bumbleboo säger ät flera mål Sen hoppas jag att du lägger till ett par mellanmål också till de tre gånger du äter dig mätt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Lina
0

Jag är lite för smal enligt mitt tycke och tröttare än normalt. Men jag ska börja äta oftare så kanske det andra ger med sig med tiden också.

mongu
0

Om jag fattat dig rätt så äter du tre gånger per dag, äter du mellanmål också? För det är viktigt att du inte hoppar över.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Lina
0

Nej. Jag äter max tre gånger per dag och väldigt lite per gång.

mongu
0

Men då äter du helt klart för lite så starta med att lägga in mellanmål förmiddag och eftermiddag.

Ha en bra dag! Mongu.

Spruca
0

Öka liite åt gången så vänjer sig magen kanske lite bättre :)

Spruca