Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallergier
Läst 5350 ggr
krimskrams
0

Hennafärgning!

Jag har mitt hår genomfärgat med schwarzkopfs röda färg av Live! Nu undrar jag om man ändå skulle kunna färga med henna (röd) ovanpå detta? Börjar ha en rand av utväxt och topparna börjar bli blekta och jag skulle vilja övergå till något mera naturligt medel…

Funkar detta eller blir det missfärgning?

Börjar hitta ett och annat grått strå i mitt burriga barr..täcker hennafärg sådant?

Märker nämligen att jag reagerar på live-färgen…hur är det med hennafärgnign och allergier?

Gia91an
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag färgar med Henna regelbundet och har helt övergått till detta! Jag tror att visst kan du färga med henna nu direkt, men det kommer antagligen inte alls bli den nyans du har på resterande hår. Men om du kan tänka dig att vara "randig" ett tag så funkar henna bra.

Min upplevelse är att henna är myyycket snällare för hårbotten. I alla fall för min. Glöm dock ej att tillsätta typ rapsola i "röran". Det blir bättre färg och bättre återfuktning!

Tror att det finns dem som är allergiska, men det märker man nog enkelt! Men Henna är väl å andra sidan sjöbotten, har jag för mig, så det är lan lite konstigt att vara allergisk mot?

Jag är annars blond, mycket vitaktigt blond, och såhär "röd" blir jag efter ca 5 timmar med henna i håret. Man måste ju ha det i lääääänge om färgen ska bli stark. Jag gillar den kopparröda, men det finns mörkare nyanser.

Åsa S
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Henna är bark från ett träd. Och det är inte ovanligt vara allergisk mot saker från växtriket.

Själv blandar jag min henna med honung, citron och kaffe, funkar bra täcker alla mina grå hårstrån och jag är nästan totalt grå. Använder mörkbrun henna.

Har färgat håret med Henna i runt 20år och håret är en bra bit nedanför rumpan.

Gia91an
0

2# Tack! Visst det var något från naturen i alla fall! :D

Man kan man typ inte testa lite på huden först en stund och se om man klarar det eller ej?

För min del är det i alla fall mycket bra för hårbotten och håret, och jag känner att mitt hår blir sämre så fort det färgar ur.

Honung citron och kaffe låter spännande, men säkerligen mycket effektivt!

mongu
0

Lite om henna. I och för sig från Wikipedia men ändå. Läs mera här

Enligt den sidan så är det tillsatser som gör att man reagerar med allergi.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!