Ryggont...
Jag är 21 år. Lite överviktig, men det håller på att ändras. Var mycket större innan. Har alltid haft tendenser till att få ont i ryggen, men senaste året har det varit hemskt.
När jag får mina "skov" så får jag ont i korsryggen. Oftast på vänster sida. Och det är svårt/omöjligt att röra på benet. Att sätta sig upp från liggande eller ställa sig från sittande går knappt. Endast med hjälp av sambon som drar mig långsamt upp. Jag kommer dock i ett visst läge som hugger till ordentligt. Skriker då bara rakt ut. Gör brutalt ont. ISCHIAS?
Eftersom jag har problem med ryggen så ser jag till att lyfta rätt. Så det behöver jag inte tips om. När jag får ont så hjälper det ibland med hård massage, varmt vatten, värmekudde. Aldrig värktabletter, då det inte tar. (Inte lättare i alla fall och jag har inget starkt. Inget jag egentligen vill ta heller.)
Jag undrar mest om någon känner igen sig och vet vad det kan vara? Är skiträdd att det ska vara diskbrott. :( Funderar mest om det bara är vanligt ryggont så att säga. Känns inte så illa som ryggskott, då det ganska ofta går över på en dag, eller några timmar. Men jag kan ha fel.
Måste gå till läkaren med detta och en massa annat. Så ja. Jag kommer nog besöka dem nästa vecka tror jag. Men tänkte att jag ska kolla med er med liksom om det är någon som har tips mot vad man ska göra med denna hemska smärta. Eller förebygga med, eller vad det kan vara.
Tacksam för svar.

Det verkar som om någon nerv kommer i kläm när det gör så pass ont. Ischiasnerven kanske?
Förmodligen dålig ryggmuskulatur. Sjukgymnastik hjälper.
När musklerna överanstränger sig blir man varm och svullen i ryggen (inflammation), och då det sväller kan nerver hamna i kläm, då brukar det stråla ner i ena benet. Det kan även stråla upp mot bröstkorgen så det gör ont att andas, men vanligen går det ner i benet som du upplever.
Förmodligen får du låsningar i ryggen, knakar det och knäpper ibland? Eller blir stumt i en del av ryggen? Det är ett väldigt vanligt fenomen.
2# Tror inte jag har en inflammation :O Snedbelastning antagligen i kombination med tunga lyft eller så. Känns dock inte inflammerat!
Tror inte det endast är ischias heller. Har i af fått för mig att det då ska stråla ganska mycket hela tiden, vilket det inte gör…
Men, nu har jag bokat en tid hos Naprapat på Måndag! :) Så ska jag se vad han rekommenderar! Och han har säkert lite övningar som jag kan göra med för att stärka ryggen!
Kontentan av snedbelastning blir muskelinflammation. 
Nej äkta ishias är det nog inte, men kanske lumbago med falsk ishias. Men jag ska inte sitta och gissa, jag är inte utbildad. Berätta gärna vad naprapaten kom fram till sen.
Jo det ska jag göra! :)