Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 3215 ggr
[Ponnyflicka]
0

Tandställning?

Jag ska få tandställning nu i vår, och är såå rädd att jag ska spy när dom sätter in den där tungstopparen, eller åtminstonde få kväljningnar. Är det obehagligt med den? För det är inte smärtan eferåt jag är rädd för, det är när jag ska sätta in tandställningen.. :(

Maria
0

Du menar att de använder en "tungstoppare" när de monterar tandställningen? För det är väl en fast tandställning du pratar om?

Visst kan det säkert vara obehagligt men det går ju över snabbt så jag tror inte du behöver oroa dig.

/Maria

Lill-Kisse
0

Tandläkare är enormt skickliga på att se till att man inte får kväljningar, hostattacker e dyl.

Jessicahagstrom94
0

Jag ska få den imorgon, vadå tungstoppare? nu blev jag ju ännu räddare… vad är det för grej?

[nathalie_bumbi]
0

Du behöver inte oroa dig. Been there, done that;) Det är inte så farligt som de flesta säger. Ingen känsla man vill gå runt med hela tiden dock, men det är över på ett kick. Andas bara lugnt genom näsan hela tiden så kommer det gå fint. Kan ju också säga till tandläkaren att du tycker det känns lite läskigt eller obehagligt, så kanske de kan ge något annat bra tips. Resultatet gör att det helt klar kommer kännas värt det. Lycka till=)

Jessicahagstrom94
0

jag tycker det känns jätteläskigt för alla säger ju att det gör så himla ont att ha tandställning :(

[nathalie_bumbi]
1

Min erfarenhet är att folk gärna tar i lite extra av någon anledning. Visst gör det lite ont i början och vid de tillfällen som de spänner dem, men skulle det kännas för mycket kan man ju alltid ta en värktablett. Farligare än så är det inte.  Det kommer bli så fint och jag tror inte du kommer ångra dig. Och som sagt, jag tycker inte det gjorde så ont (och jag hade ändå ganska mycket att rätta till), och skulle du få ont så finns ipren. Ta d lugnt bara, du fixar det;)

Berätta gärna hur det gick sen.

Jessicahagstrom94
0

hehe okej.. nu är jag lugnare :) vet att det kommer göra ont men jag trodde att det kommer göra ont i flera veckor i början?

jag har också mycket att rätta till, eller min ena framtand är ganska mycket sne.. det är väl det värsta.

[nathalie_bumbi]
1

Nejnej, så länge gör det inte ont!=) Och en sak till…ju mer konstigheter som behöver rättas till…desto finare kommer resultatet bli;) Jag menar att skillanden kommer verkligen att märkas då.

Jessicahagstrom94
2

Jag har fått den nu och än så länge gör det inte ont, det känns konstigt och det stramar såklart men jag trodde att det skulle göra typ olidligt ont Skäms får väl se imorgon eller senare, ska inte säga för mycket än.

mongu
0

Tror inte du behöver oroa dig. Visst det känns men det ger med sig. Det korrigeras så lite i taget.

Om du får ont så ta värktablett så du inte har så mycket besvär

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jessicahagstrom94
0

hehe okej :) ja det ska jag såklart göra om jag börjar känna av det mer än så här.. det drygaste är hur konstigt det känns.

Karmatarerskanise
0

Jag hade ont flera dagar efter de spände tandställningen, så ont att jag itne unde tugga. råkade jag bita ihop änderna ilade smärtan.

Men jag åt aldrig värktabletter, det kanske hjälper om man tar det var gång de har spänt den.

Tungstoppare vet jag inte vad det är. De använde aldrig något annat än de saker de använder vid vanliga undersökningar på mig.

Jessicahagstrom94
1

dom använde inte någon "tungstoppare" på mej heller.. vad det nu än är.

#12 jag kan inte heller tugga utan att det gör ont så nu får jag väl leva på sånt man kan svälja utan att tugga speciellt mycket… :( plättar med sylt gick bra för det behövde jag inte tugga så mycket.

Ladydragon
0

12# jo värktabletter brukar funka rätt bra efter dom har ändrat på tandställningen

men oxå att äta mjuk och lätt tuggad mat brukar hjälpa

har själv haft flera olika varianter av tandställning och jag hade inte särskilt ont av det bara lite när man ändrade tandställningen