Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 4018 ggr
Emelie-E
0

Ont i höft/skinka

När jag var gravid så fick jag en hemsk stickande smärta i höft/skinka vid vissa rörelser. Det försvann när min son föddes men igår morse hände något och nu får jag ont vid varje rörelse jag gör i stort sett. Värst är det om jag ligger ner och ska vända mig i sängen eller resa mig upp. Ont gör det även om jag står upp och ska vända mig om men inte tar med underkroppen. När smärtan kommer kommer den som en blixt och jag skriker rakt ut, det gör så galet ont! Är jag stilla kan det värka lite smått hela tiden men den smärtan är långt ifrån lika kraftig som den plötsliga som kommer. När jag var gravid pratade min mamma om ischias, bara det att på mig strålar det inte ut i benet utan det håller sig på samma ställe hela tiden. Någon som kan ha en gissning på vad detta kan vara?

VildaVittra
1

Det kan mycket väl vara ichias, det kan även vara diskbråck, och som nybliven mamma så bör du se till att komma till en läkare för undersökning, för du vill väl inte bli så dålig att du inte kan lyfta ditt barn?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
0

Kan ju även vara att nått hoppat snett i korsryggen, förändringar i hormonerna kan ju göra så att man blir lite för rörlig där och nått kan hoppa snett. Har hänt för mig många gånger och då går jag bara till kiropraktorn så fixar han allt men med tanke på att du nyss fött barn kan nog läkare vara bäst att testa med först.

Är det nått som hoppat snett bör man dock inte vänta för länge med att fixa till det för det gjorde jag jag litade på läkare och sjukgymnaster som sa det skulle gå över med tiden och att det nog bara var mina muskler som måste stretchas bättre, väntade 6mån innan jag vågade gå till kiropraktor. Krävs fler besök ifall man gått länge med en skada och det är lättare det hoppar snett igen än ifall man fixar till det i ett tidigt stadie.

[nathalie_bumbi]
0

Låter i mina öron som att det kan vara piriformismuskeln som är tight. Den brukar ofta bli det om höftböjaren och musklerna i ländryggen också är strama. Ingen rolig känsla alls (I know…). Det du kan göra för att testa om det är det och isåfall hjälpa av det lite, är att stretcha höftmuskeln på den sidan du får smärtan. Också ta en tennisboll (eller som jag brukade göra en baseboll) och sätta dig ned på golvet med bollen mot muskeln där det gör ont och försiktigt gnugga på punkten (triggerpunkts behandla dig själv med andra ord). En annan sak som kan hjälpa (och det säger jag bara iom att du nämnde att du fått barn), så är det väldigt bra att stärka den inre muskelkorsetten. Knipa och plankan är bra exempel på övningar. Bålens styrka är ofta grundläggande för att undvika felbelastningar i övriga delar av kroppen.

Hoppas du blir bättre snart.

Lycka till!

Emelie-E
0

Skulle kanske ha skrivit att det är över två år sedan min son föddes. Så det var längesedan jag kände av detta för första gången. Men igår så blev det plötsligt bättre igen. Gör inte ont alls lika ofta nu och idag har det gjort ont en gång bara. Så jag hoppas att jag bara sträckte mig eller något. Tack för svaren!

[nathalie_bumbi]
0

Jaha, dock tror jag ändå det kan vara piriformismuskeln det handlar om=) Skönt att du inte har ont så ofta, sånt där kan själa så mycket kraft av en.