Tandtråd efter lagning
Var igår hos tandläkaren och lagade två hål i tanden näst längst ut i övre käke käke på vänster sida, samt tanden bredvid. Ikväll när jag skulle använda tandtråd kraschade det lite mellan dessa två tänder och var försiktig (paranoid att man ska få med hela lagningen) men när jag skulle föra in tandtråden mellan tanden längst ut (som är hel) samt tanden bredvid som lagade, får jag inte in tråden mellan!! Är detta något jag bör kolla upp, att de inte blivit fel, eller är det normalt första dagarna att den är lite bredare och sen slipas ner när man äter? Dessutom fixades ett hack i framtanden med någon massa som de satte på typ på samma sätt som lagningen, nu känns framsidan av framtanden skrovlig - är det också något som "slipas ner"? Detta förstår jag att man vänjer sig vid, men vill gärna kunna använda tandtråd!! Tack på förhand!

Någon normal nedslitning kan du inte hoppas på när det gäller de ytor du beskriver. Kontakta tandläkaren och reklamera åtgärderna.
Tala om att du behöver utrymme till tandtråden mellan tänderna och att inget hack får finnas där. Den skrovliga ytan behöver naturligtvis putsas så att den blir slät.
Det är inte helt ovanligt att man får gå tillbaka till tandläkaren för att justera och slipa.
/Maria
Åh fy vad irriterande.. Får ringa på måndag då :( Vaknade och hade en stor bit tand löst liggande i munnen, undra var den kom ifrån..
Visade sig att det var en lite bit från den "förlängda" delen i frakturen på framtanden som hade lossnat. Ska försöka få tag på tandläkaren på måndag, men någon som vet om man kan gå tillbaka och få den delen slipad eller är detta mitt fel och därmed jag som betalar?
Inte en susning men det känns ju som att du borde få det åtgärdat i och med att arbetet inte är fullgott.
/Maria
Det där ska dem bara åtgärda, normalt sett kontrollerar tandläkaren att det går att få in tandtråd vid lagningarna (i alla fall de tandläkare jag jobbat med har varit noga med det). Är ju jätteviktigt så att du inte får mera kariesproblem där.
Med vänliga hälsningar
Chess
#6 jo man tycker ju det, var andra gången ja var hos denna tandläkare, de verkade lägga mer energi på att skvallra med varandra än att kolla mellan tänderna och skölja upp vatten som rann nedför hals och ansikte! För ringa på måndag och se vad de säger, detta hjälpte dem mig med gratis trots att jag ska börja betala detta år så det är lite tjafs om det men man vill ju ha det rätt!

Man betalar inte för dåligt och felaktigt utfört jobb. Det är bara att gå tillbaka och säga att man reklamerar (= klagar på) arbetet och förväntar sig att få det ordentligt gjort nu.

# 7 Att personalen småpratar/skvallrar när man är hos tandläkaren är mycket för att det ska bli en avslappnad stämning i rummet. Många tycker det är obehagligt och då kan småprat vara en bra metod för att lugna.
Det är ju oftast svårt att prata med den som är under behandling så därför blir det med övrig personal.
Tror nog att dom visste vad dom gjorde, om inte ska du påtala det.
Det är heller inte ovanligt att man får gå tillbaka för att ordna till när det är lagat. Nu vet jag inte om du tar bedövning men det brukar jag göra och då är det jättesvårt att känna om lagningen är lagom.
Sen mellan tänderna är det också svårt. Ibland blir det trångt, så har jag mellan två tänder. Det är jättejobbigt men skulle jag åtgärda det nu skulle det bli ett stort jobb så därför väntar jag och tandläkaren tills det eventuellt blir nödvändigt.
Men ring på måndag och säg att du inte är nöjd. Det är enda sättet annars vet dom ju inte att det inte blev så bra som det var tänkt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#9 Klagar absolut inte på att de inte kan något, var bara förvånad att de rabblade upp för och efternamn på tandläkare på kliniken och skvallrade om dem medan jag låg där och hade vatten överallt - men det är något jag kan leva med i och med att de hjälper mig med att må bra. Har lagat tänderna tidigare och då har inte detta hänt så blev väl helt enkelt förvånad, men ska ringa dem och höra vad de säger. Men du menar att du inte heller kan komma in med tandtråd mellan två tänder och att ni väntar med att åtgärda det?

Det är väldigt trångt, jag kommer dock in med tandtråd men det är inte slätt utan det fastnar väldigt ofta eller t.o.m. jämt där så jag har alltid med mig nåt att peta med. Antingen plackers eller liknande.
Det väntar vi med att åtgärda.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Alltså det finns småprat för att hålla en trevlig stämning och det finns skvaller, båda delarna är vanliga och många gånger går vårdpersonal (och då menar jag inte bara inom tandvården) över gränsen och då blir det inte bra helt enkelt, det tenderar att plötsligt kännas väldigt obekvämt att ligga där och lyssna… Tandtråd ska gå att använda vid en lagning, om något annat gäller är det något tandläkaren ska informera patienten om vilket inte verkar ha gjorts i TS fall. Alltså bör det rimligen åtgärdas eftersom det inte blivit något annat sagt. Återigen är det viktigt för att minska risken för kariesangrepp kring fyllningen. Patienter som kommer tillbaka för att justera fyllningar är mer eller mindre ett misslyckande. Det ska inte eftersträvas på något sätt utan kompetenta och erfarna tandläkare har ett lågt antal patienter som får komma tillbaka. En "vanlig" lagning ska gå på ett besök, det ska inte behöva efterslipas och joxas. Men givetvis, är du inte nöjd som patient med fyllningen så ska man givetvis höra av sig så att det kan åtgärdas (om det går att åtgärda vill säga)! Vad gäller vatten som samlas tycker jag personligen att det är väldigt obehagligt så jag försökte vara så aktiv som möjligt med sugen för att minimera obehag. Vid vissa lagningar går det dock inte att ha borren och sugen i munnen samtidigt, eller så går det inte att placera sugen optimalt men då försökte jag iaf informera patienten om att det kommer samlas vatten men vi tar lite pauser med borren och då suger jag upp allt.
Med vänliga hälsningar
Chess
Ringde och fick tid för justering redan nu på onsdag, får hoppas det går att fixa både rum för tandtråd och fixa lagningen på den lilla frakturen på framtanden :)