Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3910 ggr
Cederin
0

Konstig förkylning

Sedan ett par månader tillbaka har jag tacklats med en eller flera förkylningar. Fattar inte riktigt hur jag kan ha så dåligt immunförsvar, eller vad det nu är. Känner mig frisk ena dagen, eller kanske en hel vecka för den delen, och sen blir jag sjuk igen. Huvudvärk, frossa ibland, hosta och snuva. Typisk förkylning. Detta kan verkligen skifta från dag till dag. Till exempel så var jag frisk i helgen, sjuk måndag, frisk igår och idag känner jag mig sjuk igen. Vad är detta egentligen?! Någon som haft något liknande? Är förövrigt ganska stressad för tillfället (går andra året på gymnasiet, mycket att göra m.a.o) kan det ha någon påverkan? Har någon nått tips vad jag ska göra?

Medarbetare på Naglar och Hår

annia1
0

Cederin jag har ingen aning om det är förkylning eller inte, men för mig läter det lite mer som du kanske blivit allergisk mot nåt.

Så kanske försöka tänka efter om du gjort nåt speciellt i närheten av när du blir dålig. Är du allergisk så måste det inte vara direkt före kan vara lite tid innan.

Men tex om du är dålig direkt på morgonen när du vaknar så fundera över vad du gjorde på kvällen före. Om det kommer under dan så fundera över vad du gjorde timmarna före.

Om det är allergi så hur lång tid innan du måste varit utsatt beror på hur kraftig allergi du har.

Jag ser ju på din Avatar och din pres att du har djur. Kan det vara nåt med dom. Ser på din hemsida att du gör lite olika saker och säljer. Har du nåt speciellt matriel som du kanske reagerar emot.

.

mongu
0

Jag har liknande att jag har ofta förkylningssymptom eller nästan hela tiden. Men det hör ihop med min diagnos som jag fått nu. ME.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Cederin
0

Hmm, jag har aldrig varit allergisk mot något, har varit mottaglig för allt. Men jag ska fundera över det. Det blir aldrig värre när jag är med mina djur, det blir snarare bättre när jag bara är hemma istället för att stressa runt i skolan. Kanske ska kolla med skolsystern?

annia1
0

Mongu jag hade ingen aning om vad ME är så jag sökte och hittade en gammal tråd här på hälsa hoppas den fortfarande stämmer.

Cederin jag vet inte om stressen kan spela roll. Men det jag blev att fundera på när du skriver att det är i skolan. Nu vet jag inte hur det i skolorna idag, men när jag gick i skolan så var vi i olika klassrum/lokaler för varje ämne. Är det så för dig idag att du är i olika så kanske fundera på om det är specifika lokaler du varit i just de dagar du blir sämre.

.

mongu
0

Det finns bra information här

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

Aj då mongu. Har du nyligen fått diagnosen ME?

/Maria

mongu
0

Ja det har varit på tal att det skulle kunna va det. Men när jag var hos min läkare i slutet av november sa sa hon att nu är det dags att börje säga att jag har ME.

Så jag har börjat ta B12 sprutor sc. och Folacintabletter. Det ska kunna ta bort en del av den hjärndimma som jag har

Ha en bra dag! Mongu.

Lill-Kisse
1

#Cederin. Sådana där konstiga förkylningar brukar man få i samband med jäkt och stress, för lite sömn och kanske slarv med maten. Det är mest vanligt nu i vintertid. Man har jobbat hårt under hösten, är omgiven av folk, som sprider smitta och är mer mottaglig för allt som cirkulerar.

Mitt bästa råd är att inte ställa upp på några kvällsaktiviteter, utan gå hem direkt efter skolan. Ät ordentligt, unna dig avkoppling och gå isäng tidigare än du brukat. Man behöver ofta lite mer sömn på vintern.

Cederin
0

#8 Det tror jag är den mest möjliga teorin! Får snart jullov så kan lika gärna vänta tills jag har hunnit koppla av ordentligt och se om det blir bättre.

Tack för alla svar!

Wony
0

Jag instämmer med #8.

Jag har själv haft i princip de besvär du beskriver, TS. Standardförkylning som inte vill släppa taget riktigt. Och jag har stressat under lång tid, vilket gjort att jag är ganska känslig för sådant nu. Men se till att vila ordentligt. Och se över om du äter bra, för slarvar man så det blir mycket snabbmat så kan det också bidra till att man lättare blir sjuk.

Ta hand om dig! Glad

Cornel
0

För bättre immunförsvar tag Beta Glucan. Dina symptom visar på en latent virus i kroppen, tag 3x2 kapslar Viraway från hälsokosten och L-Lysin 3x2 kapslar.

Maria
1

#11 Vad innehåller de produkterna?

/Maria

Zondell
0

Jag var sjuk ofta för två år sedan. Blev tom inlagd med dropp och fick senare syrgas på vårdcentralen. Numera har jag gjort lite förändringar och kommer inte ens ihåg när jag var ordentligt sjuk senast. Bloggat om det här http://zondell.bloggspace.se/1792899/Battre-immunforsvar/

Cederin
0

Tack för ytterligare svar!

Halvdansken
0

Ta D-vitamin, speciellt nu på vintern.

Hatar cancer och älskar vårlökar.