Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3381 ggr
Lill-Kisse
2012-11-09 19:43
0

Hundbiten

Hur illa är det att bli biten av en hund? Det har inte hänt mig förut.

Jag attackerades av en tax idag. Den högg mig i låret strax ovanför knät. Hunden lyckades inte bita igenom jeansen, så jag fick inget öppet sår. Jag baddade med Klorhexidinsprit på de röda märkena sedan jag kommit hem eftersom det såg lite svullet ut också.

(Jag upplyste både dagismatten och ägaren om att hunden bär sig illa åt och måste hållas kort. Båda var medvetna om hundens dåliga beteende och påstod att den inte kan läras av med ofoget på grund av sin höga ålder.)

ElmerKrudd
2012-11-09 19:49
2

( vet inget om hundbett.. )

Men det är ju löjligt att säga att man inte kan lära hunden för att den är äldre -.-

Min svärmor är likadan, hon har en rätt så bråkig jackrussel men gör inget för att lära honom att inte göra som han gör och anledningen är " men han var ju 3 när vi köpte honom så det är försent.."

Det är bara joll. På tio minuter fick jag hunden att gå fot brevid mig utan koppel trots möte av andra hundar och cyklande människor.

Alltså, går alltid att lära hunden. Så länge man vill det själv.

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Maria
2012-11-09 22:23
1

Nu vet jag inte i vilken situation som hunden bet dig men jag har haft en tax som blev opålitlig mot slutet och det var på grund av att han hade smärta. Vi fick avliva honom när han var 4 1/2 år.

Dina märken eller svullnader tror jag inte du behöver oroa dig för då det inte har gått hål i skinnet.

/Maria

Lill-Kisse
2012-11-09 23:55
1

#2 Tack! Då behöver jag inte bekymra mig för stelkram e dyl.

mongu
2012-11-10 11:15
3

Oavsett ålder på en hund så får den inte gå till attack och hoppa på nån. Absolut inte bita.

Det är ägarens ansvar att se till hunden och klarar man inte det så måste man ta steget och avliva hunden.

Men vet att det finns tusen och en ursäkt hos hundägare angående detta.

Dina märken behöver du inte oroa dig för då det inte gick hål på huden. Om det hade gjort det är det stelkrampsskyddet man ska kolla upp.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Fjärilen10
2012-11-14 18:14
0

Jag har en hund som är ett år gammal och är rätt så liten. Den blev attakerad av en boxer em gåmg som bet han i nacken men som tur var så skada han sig inte och sen en annan gång så blev han överfallen av en svart labrador och nu är han liv rädd för hundar + att även jag är det eftersom att dem hoppar på en. Borde man polisanmäla om dethänder med samma hund igen?

Lill-Kisse
2012-11-14 18:38
0

#5 Försök prata lugnt och sakligt med hundägaren i första hand. Berätta att både du och din hund haft oturen att bli påhoppade och blivit rädda. Be att hundägaren håller sin hund extra säkert på grund av det. 

Jag berättar för bekanta med hund, att jag inte är så van att hantera hundar, så det är bäst att inte släppa fram någon hund för att "hälsa" på mig e dyl. Det brukar respekteras.

chik
2012-11-17 08:53
0

Tror att det här med bett beror på hur känslig man är..

jag har då blivit hundbiten många gånger, o en gång har jag blivit sydd o det är enda gången som jag fick infektion..

Sen så tror jag Människo bett är farligast …O det finns barn som bitter för att de har lärt sig att då får det som de vill.Min ena dotter var sådan kommer inte i håg hur gammal hon var när hon förstod att man inte kunde flyga på o bita folk…

När jag har blivit biten så sköljer o håller det rent o för mig har det räckt.

Sen stelkramp har jag då inte heller…

TS.har det inte gått hål.Ja då är det ju ingen fara…

Lena.P är jag i verkliga livet.