Sockerberoende
Hur blir man fri från det? Har Du lyckats? Hur gjorde du?
Snälla, skriv om Ni har något tips, råd, knep, motivation.. All hjälp mottages mycket tacksamt.
ÅÅh tusan jag skulle kanske postat i Kolhydrater 
Jag har blivit av med mitt sockerberoende och har inget sug alls efter godis, kakor och liknande längre.
För mig var det dock ganska enkelt sista gången då jag upptäckte en veteallergi och helt enkelt inte tål godis längre. Eftersom det var det enda jag ville ha så gick suget till slut över av sig självt utan att jag ens behövde tänka på det.
Några tips har jag dock ändå då jag blivit av med sockerberoende tidigare men halkat tillbaka igen några gånger (helt medvetet dock och helt i onödan).
Köp inte hem sockerrika produkter, finns det inte hemma kan du inte äta det. Ät frukt när du blir sugen, frukt påverkar inte blodsockret negativt och gör inte sockerberoendet värre. Ät alltid frukost och försök hålla blodsockret på en jämn nivå under dagen med regelbundna måltider och mellanmål. Handla aldrig när du är hungrig och följ gärna en handlingslista. Motionera och sov ordentligt.
Även om det känns tungt i början så kommer till slut en dag då du inte ens tänker på att du inte ätit något sött. Jag har varit ett totalt godismonster och hade jag inte godis hemma kunde jag ställa mig och baka bara för att få äta något sött. Nu minns jag inte ens sist jag var sugen på godis eller bakverk.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag är också beroande av socker (tror jag) och det ända som funkar för mig är att ta bort kolhydraterna helt och lägga till dem stegvis.
Tack för era svar! 
Imorgon äre dags, inte ett uns socker till på så länge som möjligt. Som vanligt kvällen innan känner man sig taggad till tusen - har kastat ut all som inte ska höra hemma i mitt skafferi/kyl osv, tänkt ut lite "kris-situation-lösningar" (olika saker att göra när suget sätter in), och så är jag mitt uppe i boken "Sockerbomben" av Bitten Johnson (Skrämmande, precis allting stämmer in..) och jag riktigt längtar efter att bli "ren" från allt sockersskräp och elände.
Men. Så kommer jag vakna imorgon och då låter det helt annorlunda. Men denna gången ska jag minsann anstränga mig allt jag kan!
Banne mig.
Hur lång tid tar det innan suget avtar? En vecka, två, en månad, halvår? Kommer kännas tufft om det är lika starkt efter flera veckor.. Men har man bara ett löfte om att det garanterat kommer bli bättre så klarar man det nog bättre..
För det försvinner väl, förr eller senare?
Kan man påskynda på nåt sätt..?
Det är dom första 2-3 veckorna som är värst. Klarar du dig genom dom så kommer det att gå lättare och lättare ju längre tid du går sockerfri. Försök att inte utsätta dig för frestelser under den första tiden, när suget är som starkast krävs det väldigt mycket självdisciplin för att låta bli om man sitter framför ett kakfat eller en godisskål hos någon.
För mig tog det kanske 2-3 månader innan jag upptäckte att jag inte vill ha godis och kakor längre, även om det finns. Det är inte så gott som det brukade vara och även om jag börjar äta så är jag nöjd med 1 eller 2 och slutar efter det. Det är mycket godare med frukt och grönsaker och man slipper må dåligt av sockerkickar. Då har jag ändå varit en person som lätt kunnat äta 2-3hg godis per dag förut.
Lycka till nu och jag håller tummarna för att du klarar det här.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#2, Jag håller inte med dig om att frukt inte ökar sockersuget, eller triggar igång sötbehovet.
Inte i början iallafall när man försöker bli av med det. Sen när det värsta är över och man inte känner ett beroende. Då kan man lägga till frukten igen.
TS.
Jag säger som #5, de första veckorna är värst. Det brukar ta 3 veckor att bryta ett beroende om man får tro olika undersökningar.
Mina tips inför att bryta ett sockerberoende är:
*Drick mycket vatten. När du känner att du vill stoppa nåt sött i munnen, drick ett glas vatten och se hur det känns efteråt.
*Finns ett lakritste som smakar lite sött, men som inte är det. För mig har det funkat skitbra när jag varit riktigt sötsugen. För behovet blir stillat, fast utan att stoppa i sig en enda sötning. :) http://www.lakritsroten.se/shop/show_product_pictures.asp?artnr=008 Så ser förpackningen ut. Finns i vanliga mataffärer, samt på nätet. Det innehåller: Lakritsrot (41%), kanel, ingefära, apelsinskal, kardemumma, svart peppar, rostad zichorierot, kornmalt, nejlikor, orangeextrakt, vaniljextrakt
*Dra ner så mycket som möjligt på kolhydrater i övrigt. Socker = Kolhydrater. Majs tillex är jättesött o kan i många fall trigga ganska mycket (är min erfarenhet). Frukt klarar du dig utan just nu. Bättre du tar en morot eller en avocado om du vill ha nåt smidigt.
*På http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv kan man söka på olika livsmedel och se hur mycket kolhydrater o sockerarter olika saker innehåller. En väldigt bra o smidig sida.
I övrigt, så skulle jag säga envishet och lite jävlar anamma (får man skriva så?). Bestäm dig och gör det helhjärtat. Suget kommer finnas där i början o det kommer vara skitjobbigt troligtvis. Men det är så värt det i slutändan! :)
Lycka till, så får vi försöka stötta dig allihopa! :)
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
#5 & #6! Tack för era tips & råd!
Jag är värdelös på att komma ihåg det där med vatten, men jag försöker skärpa mig.
Är hopplös kaffedrickare sedan tio år, men nu ska jag bara ta en liten kopp på morgonen och sedan byta ut dagens resterande koppar till te, men det går nog rätt bra! Beställde hem massa olika Yogi te-sorter (dock inte just den med Lakrits.. attans, men jag ska kika efter den i affärn, annars får den följa med nästa beställning!
)
Hur som helst, jag tror jag verkligen gillar te helt plötsligt.. Härligt
Första dan igår gick iaf bra, inget socker och enligt ShapeUp-appen satte jag bara i mig 18g kolhydrater under dagen.. Är väl ganska lite? Varav socker vet jag inte.. Såfall kom det från auberginen eller avokado? Jaja. Så djäkla petnoga kan det inte vara..
Motivationen var mer påtaglig än sockersuget iaf, återstår att se hur det blir idag, en dag i taget
Tack för länktipset, är ju toppensmidigt! Bokmärktes!
Bra där! Låter som du är på gång nu! Bara kämpa på. Ska bli kul att följa dig! :)
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Huuh jösses nu är det torsdagkväll & fyra dagar avklarade
Tycker jag skött mig rätt bra, det "sötaste" jag satt i mig har väl varit några försiktiga mjölkskvättar i kaffet..
Men fyfarao vad jag äter mycket av allt annat (makrill, lax, kokta grönsaker, ägg, tonfisk, smör, avokado..)
Jag blir aldrig mätt
Fast jag tänker att jag kan "få lov" att överäta lite extra den här första veckan BARA jag inte käkar socker åtminstone..
Är det dumt att tänka så?
Känns som det är bättre att ta en extra lunch än ett choklad, heh..
Ååh jobbigt. Men skönt på samma gång. Vågen visar dessutom redan -1,7 kg, fast det är la mest vätska, men men! :)
En får va glá för det lilla.
#9 jag tänker också så! Jag gör samma sak när jag avvänjer mig vid socker. Jag tycker att det hjälper ändå nu i början att hålla sötsuget i schack. Sålänge man håller sig mätt är det inte lika stort sug efter sötsaker för egen del, även om den finns där.
Jag blev av mitt sötsaksberoende för några årsen, men nu har den kommit tillbaka.
Så mitt bästa tips är att när du väl bestämt dig att bli av med sötsuget, så vänj dig vid den "nya" livsstilen . Till en början kommer man sakna sötsaker, men sedan efter ett tag glömmer man av det, man glömmer av hur det smakar och begäret är inte lika stort. Vanan av att tex äta en kaka på eftermiddagen försvinner också. man vänjer sig vid den nya livsstilen helt enkelt.
Då saknade jag inte att äta sötsaker, och jag var inte lika frestad. Nu har jag däremot ätit ganska mycket sötsaker och jag har inte direkt begränsat sötsaksintaget, så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen.
Jag ska göra ett ordentligt försök med start i morgon. Är så svårt o sluta, men jag har inga andra alternativ. Måste komma i bättre kondition, äta bättre och inte beställa diabetes eller andra sjukdomar som kan komma med sockerberoendet. Jag har en liten plan på vad jag ska göra för att klara det denna gången. :)
#11 Kan vi inte hjälpas åt lite? :D Blir roligare ju fler man är som stöttar varandra..
..Och jag är rånyfiken på din plan hehe! :)
#12 Ja gärna, det låter bra att hjälpas åt :)
Förutom alla bra tips i tråden om att äta mer grönsaker mm tänkte jag skriva ett litet "kontrakt" till mig själv, för att sporra med saker som kommer hända om jag inte slutar med detta. Om jag lovar mig själv och kanske min kille att försöka ordentligt, så bryts det sällan.
Känner mig redo att lova att få slut på detta beroende, står för att man inte lovar saker man inte kan hålla och därför har jag aldrig lovat detta tidigare, men tiden går och man har ett val att göra, rädda sin hälsa nu eller framtida ohälsa.
Jag är så trött på alla sockerkickar, att känna sig trött o dåsig och alla pengar som läggs på detta.
Mitt nästa tips jag ska försöka med också, såg jag på tv i "Matmissbrukarna" för någon vecka sedan. Man ska ge varje större måltid minst 20 minuter, för att man ska hinna tugga och känna smaken ordentligt och inte slänga i sig maten på 5 minuter (så som jag gör med godis, hinner knappt känna smaken). Jag har sista dagarna börjat ge några minuter åt varje godisbit (känt smaken och inte bara tryckt i mig för sockrets skull) och då känner jag att det inte smakar så värst gott ändå.
Men det svåra är ju trots allt att få det att fungera i praktiken. Planen är dock att ha morötter med mig överallt, äta ordentligt med sallad varje dag och inte småhandla i affären. Samt hitta på saker när suget kommer, gå en sväng, dricka vatten eller äta något vettigt. :)
Åh det låter ju toppen! Stort lycka till!
Ja, det är verkligen bara en massa nackdelar med det där djävla sockret.. Inte klokt att det kan vara så lätt att blunda för det, och bara kränga i sig skräpet..
Egentligen är ju en bit riktig, ren, bra mat så enormt mycket godare än tillsatsstinnt kemiskt krafs som godis och sötsaker..
Och när man ändå är igång med att framhäva sockrets mörka sidor; Jag fick tillbaka provresultat från en hårmineralanalys idag, minsann. Svart på vitt, som en smäll på käften. Verkar som att allt pekar på att alla mina diffusa vitt spridda besvär och symptom alla kommer från slarv med kosten som i grund och botten uppkommit från långvarit sockermissbruk. Låg ämnesomsättning, stort överskott av kalcium, hypoglykemi, manganbrist, kraftigt överskott av koppar som tydligen kan leda till zinkbrist som i sin tur verkar leda till kaliumbrist (Jag är inte helt införstådd med hur det där funkar.. Bara att mycket är beroende av vartannat), vitamin B6-brist, och till och med selenbrist som tydligen förvärrar en redan låg sköldkörtelaktivitet (?). Ah och massa annat, där var mycket som var anmärkningsvärt mycket över och under refrensvärde, som uran, kobolt, molbyden, tenn.. osv osv. JÖSSES vad mycket information man fick från den där hårtussen? Ska få en förklarande genomgång på telefon av en näringsterapeut om allt detta.. Kan behövas, ska bli intressant.
Hur som helst, jag är övertygad om att alla obalanser i min stackars kropp är effekter av år utav sockermissbruk som jag misshandlat mig själv med.. Men sånt här har man ju inte "sett" innan, dom rent biokemiska effekterna. Om nu allt det här verkligen stämmer, ja då har man ju inga ursäkter till att blunda längre.
Som att röka och tänka att så länge man inte ser sina lungor från insidan, så är dom säkert lika rosa, fina och fräscha som ett barns. Säkert..
Nä, inget mer sopa in skiten under mattan. Dags att ordna upp saker och ting medan man fortfarande kan.
Har försökt käka LCHF men det verkar inte funka så bra för mig.. Min mage gillar inte alls så stora andelar fett.. Ska testa käka mer magert kött, mycket vit fisk, kyckling, kalkon, nötkött, ägg, vissa grönsaker och sallad.. Mest snälla livsmedel. Inga kolhydrater eller mejeriprodukter. Kanske blir lite enformigt, men jag ska iallafall ge det en två veckor. Blir ändå knappast sämre än Marabou och kaffe till lunch! Hehe.
Och massa VATTEN! Att det ska vara så svårt att komma ihåg det..
Hah, trots det långa inlägget glömde jag min poäng: Så länge vågen inte skenar iväg är det lätt att man inte kopplar andra hälsoproblem till sockret. Min vikt har legat rättså stabilt, på ett normalviktigt BMI, i många år. Det är så typiskt, hade man lagt på sig vikt hade man pekat ut sockret som boven direkt.
Men när kroppen håller på att lägga av på massa andra "osynliga" sätt, vill man gärna skylla på allt möjligt annat. (Iaf jag?)
#14 En sån analys skulle jag vilja göra och se hur det är egentligen. Har även tänkt o ta ett p-glukos/kolla blodsockret på jobbet, men jag vill nog inte veta resultatet riktigt än.. Får ta det någon dag när suget är stort, så man blir lite skrämd av förmodligen höga siffror ;)
Nä usch, jag har ätit otroligt mycket Marabou senaste veckan, känns som det kommer ut genom öronen snart och när man försöker äta det långsamt så är det inte så gott egentligen. Bara massa fett som fastnar i gommen.
Lycka till och kämpa på :) Min första dag på ett femtioelfte försök är i morgon, men det är egentligen inte svårare än man gör det, vara envis och inte stoppa in något godis "bara". ;)
#15 Ja, inget har hänt med min vikt än så länge, så det är nog lätt att man glömmer av alla sjukdomar man ändå kan få. Inte kul alls att få diabetes och börja ta sprutor för att man inte tog sig i kragen i tid. Visst kan man få diverse sjukdomar ändå, men man måste ta sitt val och förebygga det man kan innan det är försent.