Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 3835 ggr
Gia91an
0

Tuttfråga!!

Jag är 21, har aldrig fått barn, men har lakterat sen jag var typ 10 år gammal (Fick mens vid 9). Jag fick reda på för bara ett litet tag sen att man inte ska göra det om man inte fått barn. Jag trodde det var helt normalt.

För en vecka sen fick jag jätteont i tuttarna och speciellt bröstvårtorna. Frågade mamma vad det kunde vara och berättade då att jag lakterar, varpå mamma blir helt tyst. "Har du gjort gravtest?"

Nej det har jag inte. Men jag har p-stav och har alltid lakterat.

Min oro började för jag får liksom inte ut ngt nu när brösten gör så ont och är svullna. Mamma tror jag har mjölkstockning. Vilket rent tekniskt sett kan stämma. Fast det borde inte gå.

Tänkte mest kolla om ngn annan haft ngt liknande? Jag är ganska felkonstruerad i övrigt med vissa hormonfel och så vidare. Men ja. Ändå. Det är ganska drygt att alltid vara så jävla konstig…. -.-'

Ngn som vet mer vad man gör åt mjölkstockning förutom värme? Det gör seriöst asont.

Maria
0

För det första så ska du gå till vårdcentralen och kolla vad detta är för någonting sedan är det ju inte fel att göra en gravtest heller trots att du har P-stav.

Vad är det för typ av hormonfel du har?

/Maria

Gia91an
0

Jag har levaxinbrist. Underproduktion av levaxin i sköldkörteln. Men det är nog inte relaterat. :)

Maria
0

Nej, det tro jag inte alls har med saken att göra.

Det är inte helt ovanligt att det kommer "vätska" från brösten vid mens men då har man oftast fått barn.

Jag tror inte det är något farligt men du ska nog kolla upp det.

/Maria

Gia91an
0

Fast det är inte bara vid mens, utan alltid, och så länge jag kan minnas.. :/

Maria
0

Då är det kanske dags att någon får titta närmare på detFlört

/Maria

Gia91an
0

Haha du har så rätt så… Är mest irriterad över att det gör ont. Och det känns lite orättvist då jag faktiskt inte är gravid, eller varit det… Kommer ju göra ett gravtest inom en snar framtid, men har ju p-stav så bör inte vara gravid… menmen, det är ju inte hundra :/

[Tassy]
2

Det kan bero på en liten benign tumör på hypofysen tror jag det var, som man kan hormonbehandla. Det ska gå att se på blodprov ifall man har detta, och det kan då alltså leda till de besvär du beskriver. Men det kan lika gärna vara helt ofarligt. Som Bumbleboo skriver så är det bäst att kolla upp det, om inte annat för att slippa grubbla i onödan. Glad

Det kan ju vara en biverkning av p-medlet också, men du beskriver att det har varit så sen vad jag antar är långt innan du fick preventivmedel så i ditt fall är det nog inte så, även om jag vill skriva ut det ifall någon annan läser och har liknande symptom.

Gia91an
0

Det "roliga" är att jag fick fram samma svar igår från internet, alltså tumör på hypofysen. Och det skulle kunna vara det… -.-' Blää måste ringa läkaren.

mongu
0

Du ska inte försöka att pressa fram vätska särskilt inte om du är öm och svullen. Gå till din VC så får du reda på vad det är.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

fidojunior
0

En tumör på hypofysen som producerar för mycket av hormonet prolaktin kan göra att det kommer ut mjölk (för det är väl det som är laktera?). Men det behöver inte vara så heller, har själv överskott av det hormonet men det enda symtomet jag har är utebliven mens.

OM det nu skulle vara en tumör på hypofysen så är det inget farligt.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg