Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 10204 ggr
Miowi
5

Inflammationshämmande tillskott

Har en inflammation i urinrör och urinblåsa, troligen efter UVI, som vägrar ge med sig.

Har tagit anti inflammatoriskt (blev bättre men dålig av medicinen, när jag slutade med den så kom symtomen tillbaka), har en gång i veckan i två veckor nu gått till urologen för behandling med något medel i urinvägen (minns ej vad det kallas nu..) och har nu under 4 dagar tagit kortison.
Men känner hur paniken kryper fram då symtomen blir allt värre igen, jag kissar ofta, har obehaglig känsla i buken.. Så otroligt orolig för att detta ska bli något som inte kommer ge med sig, läkaren sa att det kunde ske dvs att det blir kroniskt.

Har läst om vissa naturtillskott som kan vara inflammationsdämpande, bl.a. gurkmeja, harpago och ingefära. Någon som testat detta och kände att det jälpte? Kanske något tips på naturtillskott som skulle kunna hjälpa (just nu är jag villig att testa vad som).

Även om ni har erfarenhet av inflammation i urinrör och blåsa, tips?

Chestnut
1

Kortison tar tid på sig och risken är att kosttillskotten interagerar med läkemedlena så att effekten blir sämre eller att du får biverkningar. Fråga åtminstone din urolog vad denne tycker innan du testar.

Har själv kroniska besvär med urinvägarna så förstår verkligen din desperation och hoppas att det löser sig för dig!

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
0

Du ska inte testa nåt utan att prata med din behandlande läkare. För precis som Chestnut skriver så kan det bli fel.

Man kan få både för hög koncentration av läkemedlet eller för låg.

Så tala alltid om för läkare vad du behandlas med oavsett om det är naturläkemedel, receptbelagde mediciner eller receptfria.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Miowi
0

#1 Förstår.. Tar sista tabletterna imorgon, men just nu mår jag inte alls bra. Obehaglig känsla i buk, kissade 3 gånger i natt så allmänt trött på hälsan och allt..
Hur fick du veta att du hade kroniska besvär, var det att du upptäckte problem i urinvägarna som inte gav med sig? Som jag nämnde är jag något otrolig orolig för att jag ska ha fått kroniska besvär, har hela mitt liv kissat mycket och tyckt det varit jobbig att bara gå på bio tex, men nu när man måste upp och kissa på nätterna, ska må konstigt med obehag på dagarna, näe jag blir så less..

Chestnut
0

#3 Mina problem är på sätt och vis tvärt emot dina; jag kunde plötsligt inte en dag kissa alls och innan det länge kissat väldigt sällan (vadå, alla kissar väl bara 1-2 gånger per dygn och får sitta och trycka med handen över blåsan för att få den någorlunda tom? Var vad jag trodde iaf var normalt förr…).

Sen har jag fått en hel del följdbesvär av behandlingar (katetrarna framför allt som skavt både i blåsa och urinrör) och också av att man inte fångade urinretentionen tidigt nog och blåsan blev för övertänjd flera gånger om, både "första" gången men också vid senare tillfällen i samband med operationer och liknande. Kan dessutom inte ärligt säga att jag skött mig exemplariskt (eftersom blåsan inte fungerar måste jag använda katetrar för att tömma flera gånger per dag), det har ibland gått alldeles för lång tid mellan. Är så "skavd" i urinröret och blåsan så det gör vrålont att föra in katetrar eller ha någon kvarliggande och det hjälper inte precis att motivera mig till att tömma blåsan en 3-5 gånger per dag som jag kanske borde.

Sen dessa eviga urinvägsinfektioner på det…Obestämd

Det har gått 1 år och 9 månader nu och all behandling är inriktad på att få ut urinen på ett så skonsamt sätt som möjligt för kroppen och lindra symptomen (smärta, kramper, irritation i slemhinnor osv) med olika mediciner. Finns inte mer att göra.

Så som sagt, jag är lite tvärtom men lider verkligen med dig och hoppas att det löser sig för dig! Har du frågor eller vill ha någon att bolla med får du gärna skicka meddelande, jag svarar på det jag kan.

Med vänliga hälsningar
Chess

Miowi
0

#4 Åh usch låter inte kul det där, jo det är ju rätt olika besvär vi har du och jag, har du testat silverklorid i urinblåsan? Urologen ville testa det på mig då urinröret verkade bli bättre men urinblåsan sämre efter avslutad antiinflammatoriskt, nu var silverkloridet slut så vi testade kortison först..

Chestnut
0

#5 Jupp, har testat silvernitrat som fungerar på ungefär samma sätt som silverklorid, det var nitrat dem fick tag på så därför blev det det.

För mig, så var det ingen höjdare. Det gjorde ont vilket tydligen är ovanligt. Men det är absolut värt att testa för forskningen visar ju på att det är något som kan funka mot uvi och inflammationer överlag i blåsan!

Med vänliga hälsningar
Chess

Miowi
0

#6 Vad trist, hur behandlas du nu?
Jo ska till urologen på torsdag för behandling av urinrör, så får väl vara redo att åka med buss 1,5 timme till annan urolog då leverantören har brist eller vad det nu var för knas. Men det kan det vara värt, inflammation + jobb på snabbmatskedja, usch..

Chestnut
0

#7 Just nu självtappning (RIK), Vesicare + papaverin (mot kramper vilket kanske låter lite korkat men blåsan krampar hej vilt utan att sfinktern slappnar av vilket gör att jag bara får galet ont utan att kunna kissa) och annat smärtstillande. Åt antibiotika för några veckor sedan men får nog ringa urologen igen, känns som att infektionen hittat tillbaka här i dagarna Skrikandes I urinröret har jag i perioder kört med xyloproct (kletar in RIK-katetern för att få in det ordentligt) men tycker inte det tar så bra på svedan. Xylocain svider bara ännu mera…Foten i munnen

Hoppas att ni får tag på silvret, som sagt kan det vara värt att testa definitivt! Silvernitrat finns annars på vilket kemilabb som helst i principFlört

Med vänliga hälsningar
Chess

Miowi
0

#8 Usch låter inte kul det där, kroniskt - innebär att det är något du alltid kommer ha eller finns det en möjlighet att en dag bli av med det?

Jo, det känns skönt att ha en urolog, bara att han ställer "så hur mår VI idag" får en att känna sig sedd. Åkte runt hos tre olika husläkarmottagningar och satt inne hos 5 olika läkare och grät just för att jag inte fick hjälp, "ät nyttigare" vad det jag fick, men nu har jag i alla fall en läkare som är medveten om problemet. Tack för informationen, hoppas du finner en ungerande lösning någon gång!

[sakring]
0

Chestnut får du ingen kramplösande eller muskelavslappnande medicin?

T.S. Har du prövat med en värmedyna över blåsan? Det hjälpte i varje fall mig samt smärtsillande typ paracetamol. Hur mår din mage? Var gång jag får problem med min i form av magkatarr då får jag också problem med min blåsa. Ranitidin kan hjälpa. Finns att köpa receptfritt.

Chestnut
0

#10 Jo det har jag, i form av Papaverin och Vesicare. Hur så?

Med vänliga hälsningar
Chess

[sakring]
0

# 11 Det lät som om du hade väldiga besvär och inte fick något mot dem.

Chestnut
0

#12 Jag har stora problem som påverkar mitt dagliga liv betydligt, men likt förbannat får jag den hjälp man kan erbjuda. Ibland finns det ju inte mera att testa helt enkelt, eller hur? Ser du mina kommentarer ovan så har jag kortfattat skrivit vilken hjälp jag får.

Med vänliga hälsningar
Chess

Miowi
0

#10 Magen fungerar väl som vanligt, men visst kan äta nyttigare och rätt stressigt på jobbet där det är en hel del drama just nu.. Men detta har ändå pågått ett tag och har genomgått cystoskopi där man såg inflammationen och vid lokalbehandlingt känns urinröret en aning trångt och stelt, antagligen efter inflammationen. Men visst, magen kan må bättre och ska se till att bättra mig nu. Ska försöka få tag på en dietist om husläkaren vill samarbeta (vilket de inte brukar dock), kosten hör ju ihop med hälsa och vet att jag kan äta bättre för att minska påfrestningar på kroppen. Även funderat på att försöka träffa en uroterapeut, öva på att träna blåsan.

[sakring]
0

Skaffa ranitidin mot magen. Och en värmedyna för blåsan när du ligger eller sitter hemma.

Miowi
0

#15 kollade upp ranitidin på FASS.se, förstår inte riktigt syftet för mig att ta dessa tabletter? Som sagt, magen kan må bättre men har inga sura uppstötningar eller andra symtom som stod, utan för mig är problemet inflammationen i urinblåsa och urinrör. Kanske missade något, men mage påverkar väl inte urinblåsa så pass mycket? (Självklart förstår jag att det man äter och magens välmående påverkar hela välbefinnandet, menar snarare att jag inte har så pass stora problem med magen att jag skulle kunna se något samband med nuvarande problem)

Miowi
0

Det här är helt hopplöst. Kortisonkuren avslutades igår. Blåsan känner sig evigt kissnödig, kroppen gör ont och är helt utmattad, inte sovit en hel natt på ett antal dagar nu utan måste upp och kossa 2-3 gånger per natt och kan sen inte somna om. Matlusten är borta och allt känns hopplöst, känner mig inte alls lockad att gå ut och äta ikväll och fira min födelsedag..

[sakring]
1

Har du prövat med en värmedyna?

Miowi
0

#18 faktiskt inte, de är ingen smärta utan mer obehag.. Får testa det ikväll

Nitro
0

nypon+björk 1msk om dagen :)