Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3762 ggr
Elshira
0

"Biverkningar" av uvi

För drygt någon månad sedan hade jag en ganska rejäl urinvägsinfektion. Jag kan få små känningar ibland, men förr har dessa alltid gått över på en dag eller två utan någon behandling/huskurer.

Denna gången ville det inte ge sig, under ett par dagar blev det värre och värre (intalade mig att det kommer bli bättre i morgon hela tiden) och det kom blod i urinen till slut (inte ont i njurarna så avvaktade). Efter ett tag medmycket vatten osv blev det lite bättre någon dag men sedan kom dettillbaka i full styrka. Och så höll det på fram och tillbaka i nästan 20 dagar innan det försvann.

Såhär i efterhand inser jag att det kanske vore bra med medecin, men sist jag åt antibiotika fick jag en redig svampinfektion, så jag drog mig för det… Sedan så lurades jag mycket, för på morgonen och fram till mitt på dagen var jag nästan alltid "symptomfri# (förutom grumlig urin bara), men sedan på kvällen kom det tillbaka hela tiden (blodet kom t.ex enbart på kvällen), och allra värst sista toabesöket innan sängen, några dagar kunde jag knappt sova…

Hur som helst har jag nu, efter drygt en månad svårt att hålla mig. Inga symptom av uvi som att jag alltid känner mig kissnödig i tid och otid, grumlig urin eller så, bara att när jag väl blir kissnödig eller när jag t.ex nyser så är det helt enkelt svårt att hålla helt tätt. Har svårare att stoppa strålen när jag kissar. Detta har aldrig varit ett problem förr.

Varför blir det såhär? Är det uvin som fortfarande ligger och spökar, eller kan man få såhär efter en rejäl uvi - och varfr blir det så i sådana fall?

Hakuna matata!

Ladydragon
0

det jag kan tipsa dig om att nästa gång du behöver äta Antibiotika så be läkaren samtidigt skriva ut medicin mot svampinfektion 
om läkaren trilkskas så gå tillbaka till läkaren så får du får känning av svampinfektion

det finns svampmedel som man tar som kapsel alltså sväljer ner som engångsdos och det funkar mycket bättre än dom eländiga salvorna dessutom så har kapseln fortare effekt

angående det andra så vet jag inte riktigt men det vore nog en god idé att söka läkare igen om det inte blir bättre

Elshira
0

Svampinfektionen i sig var lätt botad med vanliga canesten och helt borta på någon vecka. Men det känns ju onödigt liksom, har en mamma som haft svamp stup i kvarten och vill inte trigga något i onödan :P Dessutom blir jag så himla risig i magen av antibiotika…

Är lite som att välja mellan pest eller kolera!

Jag tog i.af ett urinprov i juni som då visade noll på blod, protein och socker i urinen (annan anledning än uvi), så något annat konstigt borde det inte vara tycker jag (är frisk o pigg).

Hakuna matata!

Chestnut
0

När man har uvi kissar man ju oftare eftersom det svider. Det kan göra att man sen får problem med att blåsan tolererar en mindre mängd urin än normalt = du får gå oftare och det kan vara svårt att hålla emot. Men även om det till exempel inte blir tomt kan man få problem med att hålla tätt eftersom blåsan då är ständigt "full". Kanske har inte infektionen gått över riktigt?

Tycker absolut att du ska söka för det så att man får kolla varför du fortfarande har besvär.

Med vänliga hälsningar
Chess

Elshira
0

Jag har inga problem med att jag behöver gå på toa ofta som det är nu (kissar väll typ 4ggr/dag kanske?), och det är i.af ungefär samma mängd som vanligt. Problemen är att jag helt enkelt inte kan hålla helt tätt när jag nyser, när jag hör rinnande vatten som "triggar" eller om jag behöver fisa typ :p Ungefär samma problem som när efter man fått barn och musklerna(?) inte är som de ska. Det spelar inhen roll om jag kissat ganska nyligen, det räcker med att det bara är en skvätt där. Och det blir inte mer/värre för att jag faktiskt är kissnödig när det händer.

Hakuna matata!

[sakring]
0

Har du grumligt urin har du med största säkerhet också en UVI. Köp stickor på apotket och kolla morgonurinen. Att du inte har blod på morgonen kan bero på att du har legat still på natten. Du kan också ha en sten i bssåan eller resten av urinvägarna.

Svamp går att avhjälpa med Pevaryl vagitorer som köps receptfritt på apotek. Tas tre dagar i rad. Annars diflukan engångsdos på 150 mg efter avslutad antibioktabehandling dock receptbelagt.

Sök hjälp för det förefaller som om du håller på att bli inkontinent.

Lillamor
0

Tack för tipsen mot svamp. Jag har haft livmodersinflammation och fick sulfa och något annat och det resulterade att jag fick en klåda i slidan som jag antar var svamp, jag tvättade mej tagligen med yogert eller filmjölk och det blev bra men nu börjar klådan igen så jag ska pröva med era tips.