Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettbarns-hälsa
Läst 6532 ggr
[SallysPigge]
0

Blod i urinet!

Jag misstänker att min son har blod i sitt urin, men saken är att han säger att han åt rödbetor i fredags på skolan.

Så hur lång tid brukar det ta tills det är ur kroppen?

Maria
0

Rödbetor kan färga ganska ordentligt och borde visa sig både igår och idag beroende på hur mycket han ätit.

Hur mår han förövrigt? Feber, ont? Svider det när han kissar?

/Maria

[SallysPigge]
0

Nä han har inte ont och ingen feber. Men han hade feber och halsont förra veckan och prickar, vilket verkar ha varit hand-fot-munsjukdom han hade. Hans syster har nu samma sak.

Han var just på toa och allt såg bra ut. >Det kan ha varit morgonkisset han hade sparat (han slarvar med att spola) så förhoppningsvis var det rödbetorna.

Men vi får ha koll på honom. :-)

[SallysPigge]
0

Jag har nu fått höra av både sonen och min sambo att det har varit mörkt på morgonen ett tag.

Kan man ha blod i urinen och kissa klart under dagtid och bara ha missfärgat på morgonen?

Chestnut
0

Ring VC och rådfråga imorgon. I regel är urinen mörkare på morgonen eftersom man inte dircker något under natten. Rödbetor kan missfärga riktigt rejält och dricker han dåligt med vätska blir det givetvis ännu mörkare. Dricker han ordentligt? Tänker på att han varit sjuk nyligen och då kan vätskeintaget gå ner…

Har man blod i urinen brukar det efter några timmar bli koagel också och då gör det ont att kissa ut dem.

Men ring VC absolut!

Med vänliga hälsningar
Chess

Maria
1

Precis som Chestnut skriver så kan morgonurinen vara mörkare. Se till att han dricker mycket och gärna då på kvällen. Hellre att han går upp och kissar en gång på natten än att han är uttorkad.

/Maria

[SallysPigge]
0

Ok, tack så mycket :-)