Prickar och feber
Min son sjuknade in i feber och halsont igårkväll. Idag ser jag att han har små röda prickar på vissa delar av kroppen. Dom sitter inte tätt och verkar inte klia. Han har haft vattkoppor.
Vad kan det vara?
Nässelfeber är väl sinte så? Prickarna brukar ju smälta ihop till ett enda stort utsal och klia, eller har jag fel?
Kan det vara Scharlakansfeber tro?
/Maria
Nä inte än i alla fall, vad jag kan se, får ha koll på det, tack :-)
#3 Nä så är det inte, men tack i alla fall. :-)
prickarna syns knappt och sitter inte tätt.
Röda hund? Det kan passera som en förskylning vilket det gjorde på mig.
#5 precis haft utslag på mage, rygg oc underarmar. Haft ont i halsen och varit snuvig, allmänt seg. Trodde utslagen var pga antiiflammatoriskt men nu började ja fundera på om det var något sånt :o
är din son vaccinerad mot dom vanliga barnsjukdomarna?
i så fall så kan man utesluta scharlakansfeber och mässling
som alltid när det gäller barn så är det viktigaste att gå efter hur han mår äter han? dricker han? är han någorlunda pigg och alert? besvärar utslagen honom? kliar det? gör det ont?
för att få exakta svar om vad det kan så behöver en läkare undersöka honom
Man kan få sjukdomar som man är vaccinerad emot, dessvärre.
Nä dessa prickar ni föreslår är det inte och han är vaccinerad fast det är dags för hans nya vaccination då han är 9 år.
Han stör sig inte av prickarna och när jag visade min sambo så såg han dom inte ens först … :-S
Jag såg då inga prickar på mig då jag hade röda hund och inte mina fösäldrar eller kamrater heller. Likväl har jag haft det.

De barnsjukdomar man är vaccinerad mot är ovanligt att man får ändå. Det klart i samband med vaccinationen kan man få en del symptom men inte senare.
Med tanke på halsont och förkylning så funderar jag på streptokocker. Om han fortfarande har problem tycker jag ni ska kolla med VC.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#7 Scharlakansfeber brukar man inte vaccinera för i Sverige vad jag vet och man kan få det flera gånger om jag inte har fel.
MPR är en vanlig vaccin och innefattar Mässling, Polio och Röda hund.
/Maria

# 12 Helt rätt man kan få scharlakansfeber flera gånger. Oftast blir det inga utslag utan man har fått antibiotika i tidigt skede då det börjar med halsont.
Det ingår Mässling Påssjuka och Röda hund i MPR-vaccinet. Poliovaccin får man separat.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#13 Du har alldeles rätt. Blandade ihop fel P
/Maria

Kan vara vanliga "förkylningsprickar". Min son blev full i prickar och hade hög feber tidigare i somras och vi var hos läkaren då jag misstänkte det var scharlakansfeber. Men det var det inte och de prover de tog visade bara att det var någon form av virus och läkaren sa att han helt enkelt fick en förkyldning som blev en massa prickar. Det försvann iaf efter några dagar :)
Ja prickarna är nu borta och febern och det med, fast han har fått några nya utslag på händer och ena foten. Vilket jag misstänker är hand, fot och munsjukan, fast en lindrig en då inga prickar blev blåsor och eller inget i munnen. Dottern hade det en gång som bebis.
Tack alla för era förslag, men idag mår han mycket bättre och har varit i skolan. :-)