Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettalternativmedicin
Läst 6632 ggr
Seglarina
0

Hormonbalans

Hej

Jag är ny här och har en undran. Jag har råkat på en site som heter hormonbalans.se

Där kan man göra ett test och därigenom komma fram till om man har låga värden av specifika hormoner. Då jag har mått dåligt mycket under mitt liv blir jag ju nyfiken på detta, men jag är ju skeptisk också. Jag vill ju inte råka ut för något blufföretag. Det är tungt endå att söka hjälp och inte hitta det som hjälper.

Någon som har hör talas om detta och kanske också har erfarenhet?

Via den sidan kommer man också till:

framtidsmedicin.nu

Vore väldigt intredssant att höra någons åsikter om detta.

Maria
0

Jag är väldigt skeptisk till detta och flera företag finns som "hjälper" människor med att testa sin hormonbalans för att sedan sälja sina egna preparat.

Allting går att sälja med mördande reklam.Obestämd

Gå till din vårdcentral och berätta om dina bekymmer och be att få ta lite prover.

/Maria

Seglarina
0

#1 skrivet av bumbleboo

Dom har tagit prover på vårdcentralen, men det visar aldrig något fel. Dom proppar i en piller som bara dämpar symtomen men inte gör en bättre. allt efter vad läkemedelsföertagen rekommenderar, för sin egen profit. Det du säger gäller precis lika mycket för skolmedicinen som för något annat.

Jag äter piller för min depression och sömntabletter. Nu försöker jag trappa ner sömntabletterna, med den verkan att jag inte sover. Få ingen hjälp med nedtrappningen. Jag vill vara frisk utan medicin. Om jag ska äta piller så ska det vara för att jag blir friskare av det inte för att symtomen ska försvinna.

Jag vet att "allt går att sälja med mördande reklam" det är därför jag är skeptisk. Men det KAN ju finnas små guldkorn där ute. Därför vill jag gärna veta om någon har erfarenhet av detta.

Maria
0

Jag tror de flesta vill vara friska utan medicin.

Medicin (med vissa undantag) gör ju ofta inte någon frisk men håller undan besvären så att man kan leva ett någorlunda bra liv.

Skillnaden mellan skolmedicinen och de olika "hälsoföretagen" som finns överallt är den vetenskapliga forskningen som ligger bakom.

Har du provat på KBT behandling tillsammans med din medicinering?

Hoppas annars det är någon annan här som har erfarenhet av företag som sysslar med hormonmätningar.

/Maria

[sakring]
0

Jag gjorde en test på om jag hade för högt BMI vilket jag vet att jag inte har. Oavsett hur mycket eller lite jag vägde och hur lång jag sa att jag var så var mitt BMI för högt. Naturligtvis så sålde de bantningsprodukter.

Maria
0

#4 Ja det är klartFlört

/Maria

mongu
0

Jag hör också till skaran som misstror dessa företag som lovar guld och gröna skogar. Allt beroende på vad de vill få sålt. Aldrig är väl en dammsugare så bra som just den som man demonstrerar osv.

Skolmedicinen är vetenskapligt testat och det är mycket kontroller. Sen att äta medicin för att bli av med det man lider av eller för att lindra symtomen.

Helt klart så lindrar de flesta mediciner. Värkmedicin lindrar men tar sällan bort det onda (beroende på vad det är förstås) epilepsimedicin tar man för att lindra och inte få anfall, de tar inte bort själva sjukdomen osv.

Har du fått prover tagna på VC som visar att det är bra värden så kan du lita på det. Det ska mycket till att prover slinker igenom och är på tok. Det syns också om provet skulle va felaktigt med t.ex. hemolys osv.

Sen förutsätter jag att instruktioner innan provtagning följs. Fastande om det är såna prover.

Visst alla får göra som dom vill men jag lägger inte pengar på liknande tester.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Seglarina
0

#4 skrivet av sakring

Det är ju precis så läkemedelsföretagen gör för att sälja sin medicin för högt kolestrol.Helst vill företagen att alla över 30 år sla äta kolestrolsänkande medicin, tänk bara vilken buissnis. Det är inte ens säkert att högt kolestrol är farligt, kanske till och med bra.

Jag är ledsen men jag tror inte att all skolmedicin är så bra alltid. Många gånger gör man tester som betalas av läkemedelsföretagen och eftersom man "inte sågar av den gren som föder en" så blir resultaten positiva för det läkemedlet.

Men det är inte detta tråden handlar om. Jag vet att det är mycket ruffel och båg där ute, tror dock inte att skiolmedicinen är bättre, dom vill också sälja först och främst. Det kan finnas dem som är bra också.

Min fråga handlade ju om utifall någon hade erfareng´het av hormonbalans.se. Ännu verkar det inte som om någon har det.

KBT kallar jag för "ryck upp dej terapi" den var bra när jag skulle stå ut på ett jobb tills jag kunde säga upp mig. Nu har jag gjort förändringen och önskar komma vidare.

Maria
0

Då tycker jag att du ska lägga din fråga på Alternativbehandlingar iFokus istället.

/Maria

Seglarina
0

Det har jag redan gjort.

mongu
0

# 9 Måste säga att du har en mycket konstig inställning till behandlingar som hjälper oändligt många.

Underskatta inte KBT som ju hjälper väldigt många. Kanske du inte var i rätt fas för det för att kalla det en "Ryck upp dig terapi" är snudd på hån mot de som kämpar för att orka hålla näsan ovanför vattnet.

Litar du absolut inte på vanliga vården så varför går du dit? Varför ber du att få prover tagna eller löser ut medicin när du ändå inte tror på effekten?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Seglarina
0

#10 skrivet av mongu

Jag befann mig tidigare i en oerhört jobbig situation, där jag satt i ett boende jag inte hade råd med och ett jobb som jag "hatade". Jag har också en historia av utbrändhet bakom mig. Under denna period var depressionsmedicin och sovtabletter och KBT nödvändigt för att jag skulle kunna stå ut, ja för att kunna hålla näsan ovanför vattenytan som du skrev. TIll det är den bra. Jag fick hjälp att hantera den jobbiga situationen jag var i. Men nu har jag tagit mig ur detta och ska till att börja leva igen, då behöver jag annan hjälp, för att kunna bli frisk. Jag vill hitta det liv jag ska leva resten av livet, så att säga.

Jag har bestämt mig för att jag på min dödsbädd ska kunna säga till mig själv "att den sista tredjedelen av livet levde jag helt och fullt" och att jag då känner att jag gjort det som jag har kommit hit för att göra.

Jag kan nu inte sova utan sovmedicin och törs inte sluta med depressionsmedicinen utan att trappa ner, men jag har heller ingen lust att ta någon annan medicin istället som läkaren trodde kunde vara en lösning. Uppfattar denna medicin som något som man tar under en kortare period och vill inte vara bunden vid detta resten av livet. Däeför är det så jobbigt när jag känner att jag fastnat i ett beroende.

Sen vet ju både du och jag att det är läkaren som har förmåga att sjukskriva.

Maria
0

Oftast är det under den sista tredjedelen av livet men behöver mest mediciner.

Det är många åkommor som kommer med åldern och är så kallade åldersrelaterade sjukdomar.

Den moderna sjukvården har ändå bidragit till att vi lever allt längre trots sjukdomar.

Depressioner kan också vara av den arten att de kommer i olika perioder i livet. Man kan vara frisk i flera år för att sedan få ett återfall.

Har du tagit upp med din läkare att du känner att du fastnat i beroende av sömnmedicin och medicinen mot depression?

Vill du sluta så rekommenderas ofta en ganska lång utsättningsperiod för att du inte ska ramla ner i det "svarta hålet" igen.

/Maria

mongu
0

Att trappa ut medicin är nåt man ska och bör göra med all medicin man ätit under en längre tid (eller kortare för en del) Det blir en chock för kroppen om man bara slutar tvärt och det gäller även medicin som inte är beroendeframkallande. Använder man t.ex. Alvedon under en längre tid så ska man ta det lugnt när man slutar.

Hur länge man ska trappa ner beror dels på hur länge man använt medicinen, vad det är för medicin och vilka doser man använt.

Depressionsmedicin ska man aldrig sluta med på egen hand utan ha sin läkare med på det. Samma med sömnmedicin.

Visst är det läkarna som får sjukskriva men du verkar så negativ överhuvudtaget på läkare så därför kan man nästan undra om du följer deras råd om dom säger nåt.

För vad säger att du behöver va sjukskriven eller inte va sjukskriven. Kanske din läkare har fel åsikt om det.

Ha en bra dag! Mongu.

[sakring]
0

Tack gode gud alternativt läkemedelsbolag för mediciner utan dem vore jag ett vrak av värk sedan 30 år tillbaka. Tack också för all forskning som görs så min man kunde få byta stamceller och slippa sin kroniskt lymfatiska leukemi. Han har också en del mediciner vill jag lova.

Seglarina
1

Det verkar inte riktigt som om vi har samma åsikt i detta ämne. Jag vill inte vara en äldre människa som äter en massa medicin för en massa bivärkningar på andra mediciner. Innan jag fick utmattningsdepressionen försökte jag klara mig på örtte när jag hade mensvärk. Så detta känns inte kul.

Jag lyssnar på alla männiksor som har något att säga, även läkare. Men jag bearbetar alltid allt, tar inte till mig något okritiskt varken av läkare eller andra. Läkaran har oftast ett gott uppsåt enligt min mening. Det är läkemedelsindustrin jag är skeptisk mot.

[sakring]
0

Och om du Seglarina en dag inser att du har en dödlig sjukdom som du måste medicenra vad gör du då? Lägger dig ned och dör eller tar medicin resten av livet.

Själv har jag MS och interstiell cystit samt njurstenar och kroniska urinvägsinfektioner. Jag har vänner som lider av epilepsi som ta mediciner dagligen, regelbundet, diabetiker som måste tänka på insulin och kost. Tack vare just mediciner så kan vi leva ett något så när fullvärdigt liv.

Seglarina
1

#16 skrivet av sakring

Snälla du, till de sjukdomar du räknar upp är det ju självklart att det är bra att det finns medicin, men jag har ingen av dessa sjukdomar. Min kropp är frisk, enligt läkaren.

Visst är det jättebra att det finns medicin som gör att man kan leva med sin sjukdom istället för att dö av den. Men visst vore det bra om man kunde hitta orsaken till en viss sjukdom och bota den istället.

[sakring]
1

Men om du får mediciner av dina läkare så är du väl inte frisk? Och man kan må dåligt i brist på hormoner, mycket dåligt. Fråga dem som har brist på olika sköldkörtelhormoner eller på serotonin.

Seglarina
0

sakring

"Tack gode gud alternativt läkemedelsbolag" Du verkar ju också ha använt tig av något kontroversiellt?

Jag min medicin innehåller serotonin, men eftersom jag inte mår speciellt bra endå så är det kanske inte det som är felet. Men det har jag ätit i många år i allafall. Fast jag net ju inte hur det skulle ha varit utan. Min tanke är att jag eftersom jag har brutit totakt med mitt förra liv, att jag borde bli bättre, men jag behöver kanske göra ännu mer.

[sakring]
0

Ja jag har använt mig av allting som står till buds det ska alla veta. Har inte läkarvetenskapen kunnat hjälpa mig så har jag vänt mig till alternativen.

Seglarina
0

#20 skrivet av sakring

Så bra. Det tycker jag också man ska göra och det är precis det jag också försöker.