Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 3418 ggr
DesK
0

Värktabletter + motion = nej!

Jag har sagt detta många gånger och nu står det på dagens nyheters hemsida att läkare varnar för att muskler och senor försvagas och att träningseffekten går förlorad när man äter värktbletter i samband med träning.

/Désirée

[sakring]
0

Säg det till våra elitidrottareSkrattande

Geru
0

Man ska ju generellt sätt inte träna om det är så att man är sjuk O.o

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[sakring]
0

Eller är skadad. Stefan Holm sa i programmet "Medaljens baksida" att ibland knaprar man voltarén som om det vore smågodis.

Geru
0

#3 Jo, det är väl så kan jag tänka mig. Dom trycker ju kroppen långt över den normala belastningen.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

DesK
0

Det är ju stor skillnad på elitidrottare och vanliga motionärer, men värktabletter i samband med motion är nog aldrig någon särskilt bra idé!

/Désirée

[sakring]
1

Ja som Geru säger så pressar elitidrottare sig över sina gränser och borde därför i ännu större utsträckning tänka sig för vad de håller på med. De har alltid ont någonstans. Såg du det progammet som jag refererade till?

Chestnut
3

Fast är man sjuk kan värkmedicin vara ett måste för att klara av nödvändig rehabilitering/träning. Dessutom gäller artikeln bara antiinflammatoriska läkemedel och inte morfinliknande eller paracetamol.

Men värktabletter mot träningsvärk är bara fånigt. Jag tror att många relativt friska tar smärtstillande helt i onödan för att de är rädda för minsta lilla smärta.

Med vänliga hälsningar
Chess

[sakring]
1

Nej det är inte bra att träna och ha ont. Att man vill slippa ha ont har jag förståelse för men att fortsätta att träna eller för att kunna träna eller tävla det är idiotiskt.

mongu
0

# 7 Precis många måste för att orka med rehabilitering ta värktabletter för att klara av att göra livsviktig träning.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Geru
0

#7 Anser inte att rehab faller under träning:p Träning är något annat:p

-Stephen Hawking

Chestnut
0

#10 Jaså? Vad skiljer dem åt enligt dig? Vad är rehab och vad är träning?

Med vänliga hälsningar
Chess

Geru
0

#11 Det ena är en medicinsk övning för att bli bättre, medans den andra är ett ställe där man kan trycka gränser för kroppens påfrestning.

Visst är det träning, men i så fall är det träning när jag sitter vid datorn, eftersom jag faktiskt tränar både mina verbala och litterära skickligheter då, och även lär mig att hantera information på nya och bättre vis.

Jag tycker helt enkelt att träning, i vardagligt tal, är en fysisk aktivitet man gör när man är frisk.

Simple as that :)

Det är ju därför det heter rehabilitering och inte träning direkt. Eller sjukträning, utan sjukgymnastik.

Det är ju då saker jag upplever. Jag ser inget fel på att rehabilitering, eller sjukgymnastik. Och jag förstår mycket väl behovet av att te.x. använda sig av värktabletter där.

Men sjukgymnastik och rehabilitering är någonting som inte är direkt frivilligt som träning är. Det är något du gör för att bli frisk från sjukdom/andra skador, och ingenting som man gör för att det är kul.

-Stephen Hawking

Chestnut
0

#12 Men tänk om man pushar kroppen samtidigt som det är i ett "bli friskare"-syfte? Enligt din definitation tränar (alltså fysiskt) jag aldrig eftersom jag är kroniskt sjuk och all fysisk träning är rehabiliterande. Känns väldigt märkligt Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Geru
0

#13 Tror det går under Rehabträning :)

Som jag sa, det beror på definitionen. Det här är mer en fråga om språket än vad som faktiskt räknas som att man tränar, just eftersom man tränar varje dag bara i olika delar.

Jag tänkte på den brukliga användningen av träning, som man använder i vardagligt tal.

En lätt joggning är träning, till exempel.

Jag vet inte riktigt vad du avser när du säger att du tränar, så jag kan inte säga om det är rehab eller sjukgymnastik eller träning.

Den delen om att man ska vara frisk är ju också någonting som är förändligt.

-Stephen Hawking

mongu
2

Sjukgymnaster kallar det för träning när man får va i deras träningslokal. Där är man bara om man på nåt sätt är sjuk och behöver rehabiliteras.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Geru
0

Jag måste bara säga att jag inte har menat att trampa på någon med det jag sa. Det har bara varit ur diskussionssynpunkt. Mer en ordtolkning, än någonting annat.

-Stephen Hawking

DesK
1

Nu vill jag påpeka att jag är medveten om att det finns undantag, men artikeln handlar om friska människor som tar värktabletter, i samband med motion, vilket inte är bra.Det är aldrig bra att ta piller för minsta lilla och ofta. Om man har sådana behov att man måste ta exempelvis värktabletter i högre doser och under längre perioder än vad som rekommenderas på förpackningen, ska man göra det i samråd med läkare och absolut inte själv laborera med olika sorters receptfria läkemedel.

Detta är på sätt och vis jämförbart med att man numera är medveten om att man inte ska ta antibiotika mot allt. Det är ju den flitiga förskrivningen av antibiotika som givit upphov till resistenta bakterier.

/Désirée

KallaMigMimmi
2

Intressant men att äta för mycket tabletter och smärtstillande är ju alldrig bra. men menar dom att det är mer skadligt för musklerna om man motionerade och äter smärtstillande än om man inte motionerar?

och sen voltaren som rekomenderas för träningsvärk:/hm tycker inte det ska göras reklam för värktabletter

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

KallaMigMimmi
2

Att ta verktabletter vid smärta i musklerna gör att man kan träna över sin förmåga och då är risken stor att man överanstränger och sliter på musklerna.

sen men om man tar värktabletter mot huvudvärk sliter man inte på musklerna men ska nog ta träningen lite lugnare endå

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Maria
2

Ja, det här med all reklam för Voltaren (diklofenak) har nog inte varit enbart av godo för jag tror att många fortfarande är ganska omedvetna om att det fajktiskt inte är så bra även om det numera är receptfritt.

Risken är ju att man övertränar och inte känner när kroppen själv säger ifrån.

Ordet träning kan man nog tolka lite olika. Antingen tränar man för att förbättra sin kropp för att må bra eller också tränar man för att rehabilitera sig för att återfå sitt ursprungliga skick.

Sedan kan man träna habilitering och det innebär ju att man försöker uppnå färdigheter man aldrig har haft.

/Maria

mongu
2

Så sant att träna är olika för olika personer. Är jag frisk och tränar så är det ju för att öka på kondition osv.

Men är man som jag att man går med ständig värk då tränar jag för att bibehålla den funktion jag har så den inte försämras.

Då kan jag behöva mina smärtmediciner för att klara av den träningen. Men en frisk person ska inte ta smärtmedicin för att kunna träna. För säger kroppen ifrån med smärta så ska man hålla upp med träningen i det läget.

Ha en bra dag! Mongu.