Diarre
För första gången i mitt liv har jag fått diarre och nu vill jag så fort som möjligt slippa det.
Har ni några egna tips på vad som kan få diarre att gå över fortare?
Har läst att man ska dricka mycket och att äta ris, pasta och dricka te kan stoppa diarren men funkar det?
/Emma
te och blåbärs soppa är bra
det finns mycket receptfritt att välja mellan om du kan ta dig till ett apotek.
okej, dricker en kopp te nu.
Apoteket stängde just men ska till affären senare och köpa proviva, det sägs vara bra också.
/Emma
På apoteken finns bra medel som stoppar snabbt. Loperamid och Dimor är några av dem.
Proviva, Actimel och alla liknande produkter med bra bakterier i.
Imodium finns också på Apotek. (tror det innehåller Loperamid)
Hr du diarré för länge så ska du kolla upp det.
/Maria
Man ska se till att få i sig vätska, men bara lite åt gången.
Annars har bumbleboo bra råd.

Jag hoppas verkligen att din diarré har upphört vid det här laget.
Själv har jag IBS och på mig är det diarre som gäller när magen är igång och strular. Provade en del olika probiotika innan jag fick diagnosen. Dom hjälpte inte nämnvärt.
Immodium är mitt val när diarrén inte ger med sig. Hur länge man kan ha diarré innan man stoppar den varierar från person till person och från tillfälle tillfälle. När jag känner mig sårig och det svider vid toabesök då tar jag Immoduim. Normalt räcker det med en (jag tar inte ens PLUS) för mig.
Vid vanlig "magsjuka" kan jag rekommendera te (helst utan sötning) och knäckebröd. Ätes och drickes låååångsamt. Inga mjölkprodukter. En msk potaismjöl utblandat i en dl vatten som man dricker har också en bra effekt. Inte gott, men effektivt.
Immodium och Dimor finns även att köpa i vanliga affärer som säljer vissa receptfria mediciner om jag minns rätt.
Jennie
#7 Precis. Dessutom kan man få dem på recept om man har mycket problem med magen.
Angående blåbärssoppa så kan det var aen idé att sila bort fröna först, så blir soppan stoppande. Lämnar man fröna kan man få motsatt effekt.
9# är frön lösande det har jag inte hört innan
däremot har jag hört att man ska undvika färska blåbär då dom är lösande
är diarrén riktig jobbig så kan det va en idé att låsa bli att äta på några timmar så magen för lugna ner sig i lugn och ro
glöm inte att dricka ordentligt diarré är jobbigt för kroppen och det går fort att bli uttorkad
lever själv med IBS diarré varianten och läkarna pratar oxå om kronisk diarré men men man vänjer sig vid att ha en krångelmage
#10 Min mor (sköterska) berättade det för mig, så jag utgår ifrån att det stämmer. Har själv provat och det verkar vara så för mig också. Har en strulig IBS-mage som växlar mellan diarée och förstoppning.
min morsan hade diaree..o då tänkte jag att ge henne blåbärsblad för att få stopp effekt..jag påminde henne att tugga bladerna och ta bara bladjusen,resten få bort.det funkade bra.