Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 5904 ggr
MaalinF
2009-09-10 11:06
0

Te-tråden

Jag tycker att te är hälsa. Man kan dricka det när man är sjuk, man kan dricka det för lugn och ro, man dricker det för att det är gott och många fler saker säkert!

Vad tycker ni om te?

Min stora favorit just nu är mitt gröna ginsengte.

Betty
2009-09-10 11:25
0

Just nu så dricker jag ett organiskt yogi te från hälsokosten som heter green balance….

fibro
2009-09-10 13:19
0

Jag har te av Havtorn som favorit just nu Flört

[SvenA]
2009-09-10 14:06
0

Jag dricker minst två muggar the varje dag och det finns en mäng olika sorter och smaker att välja på både grönt,rött och svart med en massa olika smaker

Maria
2009-09-10 21:24
0

Jag är periodare när det gäller te.

/Maria

Mainebusters
2009-09-11 01:11
0

Om te tycker jag inte.. Är jag sjuk så kan det vara ok med citronte, men annars håller jag mig till kaffe!

Men man kan ju undra hur tänderna blir då muggar ofta blir missfärgade av te..

MaalinF
2009-09-11 10:18
0

#5 Det samma gäller för kaffe. Mjölk i både te och kaffe motverkar missfärgningarna på tänderna.

Mainebusters
2009-09-11 10:25
0

# 6  Det är väl därför jag inte sett kaffespår i muggarna då jag har mjölk i kaffet. Te dricks utan mjölk..

Maria
2009-09-11 10:28
0

Jag tycker det beror lite på tesort om jag vill ha mjök i eller inte.

/Maria

mammaru
2009-09-12 22:29
0

Jag klarar mig inte utan Kejsarens blomma från Himalayas butiker. Ett grönt te med doft av persika, och trots att det är grönt blir det inte bittert eller beskt. SÅ GOTT.

Mainebusters
2009-09-13 00:55
0

OM jag nu ska dricka te någon gång… sker typ en gg per år. Så ska det vara vanilj.. eller citron! Flört

RuiXue
2009-09-13 15:50
0

Jag dricker helst grönt jasmin te, från Kina! Brukar ha en burk med mig när jag vart i Kina. Dock dricker jag mest kaffe.

Vanilj te är nog det värsta som finns! Kan inte ens vara i samma rum för det luktar så vidrigt.

Jennie

[luneri]
2009-11-26 23:10
0

Jag dricker rent grönt te på morgonen och vitt te på kvällen. i både grönt och vitt te finns det mycket antioxidanter som är bra för kroppen.

Ibland dricker jag även svart eller rött te mitt på dagen om jag känner för det. Dock vet jag inte hur det är med antioxidanter i rött och svart. Rött te ska ju iaf vara bra för hälsan har jag läst.

Sehvrin
2009-11-27 00:40
0

Te är en väldigt trevlig dryck. Jag dricker te rätt ofta, men endast grönt te, tycker inte om smaken av det svarta.

Har många sorter jag tycker om, men mina favoriter är rostad sencha och ett naturellt som min syster köpte i Kina. Jag undviker påste så mycket som möjligt, för hittills har jag bara smakat ett som kan mäta sig med löste.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Musiken
2009-11-27 18:03
0

Jag tycker om jasminte, chai och ort-teer :) Earl Grey gar i ibland ocksa.

[luneri]
2009-11-28 00:46
0

apropå chai-teer så måste jag tipsa om Twinnings te "Voyage" de har en smak av chai-te men vet inte om det kallas för chai:/

Iallafall så e de jättegott! speciellt med mjölk i.

HannaM
2009-11-28 20:38
0

Alldeles teberoende här=) Gillar många av Kränkus teer. Källingbladning, guteblandning, munkte, kalkstensdrömmar… mums! Fast vanligt gott earl grey är inte dumt det heller.

Eeia
2012-02-02 16:38
0

Någon som kan tipsa om ett uppiggande teinfritt te som helst sätter fart på magen? Gärna billigt pås-te, lat och snål som man är ;)

Har nämligen slutat dricka kaffe, eller försöker undvika all koffein och är väl detta jag saknar på morgonen. Dricker i nuläget pepparmyntste men det är väl inte direkt uppiggande, skall väl främja ämnesomsättningen men det kan jag inte påstå att jag direkt märker av.

Hemskt tacksam för tips!

Maria
2012-02-02 17:06
0

Ofta är det just teinet (som är en motsvarighet till kaffets koffein) som är uppiggande.

Sedan är ju egentligen allt det man kallar för örtteer egentligen inte te för det är ju en enskild buske. Så örtdrycker är egentligen ett bättre namn. Vanligt te är dessutom snarare stoppande för magen.

Tyvärr vet jag inget uppiggande te men det kanske någon annan gör?

Jag tänkte på #0 som beskriver Ginseng te. Ginseng lär ju vara uppiggande.

/Maria

Eeia
2012-02-02 17:51
0

#18 Ja, där sa du något. Ginseng borde väl vara värt ett försök om inte annat. Att jag inte tänkte så långt själv när jag läste igenom tråden. Tack du :)

Maria
2012-02-02 17:55
0

#19Skrattande

/Maria

Leffe
2012-02-02 21:20
0

EvaG har lärt mig att uppskatta te. Dricker mycket mer te än kaffe nu för tiden. Har hemma just nu Kanel., lakrits-, munk- och Irish creme te hemma samt två olika som kommer direkt från Kina med systersonens flickvän varav ett är ett bambu-te

Maria
2012-02-02 21:26
0

Bambute har jag aldrig hört talas omFörvånad Är det gott?

/Maria

Leffe
2012-02-02 21:30
0

Lite säregen smak, men det har det andra teet från Kina också. De smakar inte som Kina-te vi köper här hemma. Dessa teer jag fått finns nog inte här för de skulle vara alldeles för dyra tydligen

Maria
2012-02-02 21:39
0

Vad spännande.

/Maria

mongu
2012-02-02 23:25
0

Gillar te men också kaffe. Har en del goda tesorter hemma. Bland annat Svart Lakritste, Höstglöd m.m

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Bamse 08
2012-02-03 16:20
0

Jag gillar English breakfast tea (s k Svart te)

Och så gillar jag Earl grey :)

Annrs så har vi en helt låda typ med te :P (Vi är ju trots allt Engelska ;))

What doesn't kill you makes you stronger.

mongu
2012-02-03 17:25
0

När vi var i London i höstas så unnade vi oss "Afternoon Tea" på Fortnum and Mason.

Helt underbart gott och mysig miljö. Något dyrt dock men en upplevelse,.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
2012-02-03 17:27
0

Jag har varit där men aldrig druckit te där. De måste ha varit en upplevelse.

Jag har druckit te på Harrods däremotFlört

/Maria

[luneri]
2012-02-04 19:29
0

Undra om inte ingefärste är uppiggande. Brukar skära ner lite färsk ingefära och koka i några minuter i vatten.

Min syster köpte te till mig på Harrods. Hon berättade hur exklusivt Harrods är så nu vill jag bara dricka det vid speciella tillfällen. Det har blivit att jag inte alls druckit det istället.Tungan ute

mongu
2012-02-04 19:57
0

# 28 Jag tror att det är likvärdigt Harrods och Fortnum and Mason.

Ha en bra dag! Mongu.

Maria
2012-02-04 19:59
0

Jag har alltid fått för mig att Fornum and Mason var en aningen "flottare" än Harrods men jag kanske har fel och det är dessutom väldigt länge sedan jag var i LondonTungan ute

/Maria

mongu
2012-02-04 21:58
0

# 31 Möjligt för visst var det flott.

Ha en bra dag! Mongu.

Evil_Lotion
2012-04-27 16:10
0

Är jag ensam om att avguda Lapsang Souchong?
Svart, rökigt & helt förbluffande gott. Teets svar på rökig whisky.

Har också precis börjat pimpla ett bark-te vid namn Catuaba. 
Vinner inte över Lapsang, men är mucho bättro och luktar snickeri.

"All right, all right, if it will make you happy, I will overthrow society"

Maria
2012-04-27 16:21
0

#33 Det är du inte ensam om. Det är det ENDA te min man dricker.

Han gillar rökig Whisky ocksåFlört

/Maria

Evil_Lotion
2012-04-27 17:10
0

Konstigt, men jag har inte träffat lika många tedrickande damer som uppskattar det. Men alla som gillar whisky verkar gillar Lapsang.  

Allt som smakar som uppbrända vrakdelar, smärta & tjära är enligt mig något som är svårt att toppa. Om ingen lockar mig med banankaka då..

Maria
2012-04-27 17:22
0

Fast jag gillar också rökigt te och rökig Whisky, men kanske inte i lika stor utsträckning som min man.Flört

Tjärdoft är helt ljuvligt. Jag köper alltid en champotvål med tjärdoft på Luch (ursäkta smygreklamen)

/Maria

Leffe
2012-04-27 17:32
0
Evil_Lotion
2012-04-27 17:51
0

#36 Tvål med tjärdoft!? Hujedamig.  Nu ska jag ut och shoppa. 
Ska försöka leta upp dom där finska tjär-pastillerna när jag ändå är ute och letar.

37# Helt kart värt att ge ett försök. Eller 200! 
Finns i de flesta te & kaffe-affärer.  
Vågar nästan påstå att det finns i alla.

Maria
2012-04-27 17:55
0

#38 Nu är ju detta ett champo fast i tvålform. Löddrar enormt och doftar ljuvligt. Håller hur länge som helst.

Länk

Ursäkta OT härinne på tesidanTyst

/Maria

Evil_Lotion
2012-04-28 13:39
0

Då drar jag istället en fråga om te!
Har ett te som heter Ginkgo Biloba.

Ska tydligen ha en positiv effekt vid trötthet, yrsel och hjälpa till om man har dåligt minne och problem med att koncentrera sig m.m.
Nåt jag verkligen kan ha hjälp av.

Men så för ett tag sedan läste jag att det fanns lika många hälsorisker & varningar som positiva effekter. Tex kunde man få yrsel om man dricker det. Så man kan få yrsel och/eller bli av med yrsel? konstigt..

Kan också öka risken för anfall om de kombineras med andra läkemedel eller örter som gör detsamma,
såsom antidepressiva, vissa antibiotika, kortikosteroider, fentanyl, metylfenidat (t.ex. Concerta, Ritalin)  

Tar concerta för tillfället.  Så nu låter jag burken stå och gotta sig längst in i skåpet. 
Någon som vet mer om detta?
Många säger att det är ett jättebra te. Lika många säger att det är farligt.  Ska jag helt enkelt göra mig av med det?

Symfoni
2012-04-30 17:32
1

Vad mycket oväntat man finner i Teernas värld Förvånad Jag gjorde en sökning på 'Ginkgo biloba' och fick fram följande varning "Använd aldrig Ginko i samband med blodförtunnande medel.

Nyfiken som jag är, klickade mig vidare (2-3 länk-klick) och hamnade på en sida med mer information om Ginkgo biloba, både posetiva effekter och negativa.

Skulle vara intressant att smaka detta te, men äter man medeciner eller lider av någon sjukdom, bör man kolla upp så det inte ger problem. Diabetiker bör t.ex. hålla extra koll på sina värden.

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

Cawolina
2012-04-30 18:52
0

Mitt absoluta favoritte är ICA I<3Eco Skogsbär och havtorn!

Och när jag inte dricket det sricker jag oftast Guteblandning från Gotland som jag fick av min svärmor :)

Evil_Lotion
2012-05-12 22:28
0

Ett tips är att skippa allt anti-koka-teet-snack & bara koka på brutalvärme. Släng i "på en höft" rakt i baljan så teet får plats att expandera. Koka som skjutsingen i 2-3 min. Sen svalna av i 10 minuter innan det silas. Helt annan karaktär. Mer smak, mer "liv". Gött e de!

Maria
2012-05-12 22:45
0

#43 Mitt gröna te gör jag ungefär som du med skillnad att jag inte har riktigt kokande vatten och sedan silar jag inte för bladen sjunker så fint till botten så jag dricker försiktigtFlört

/Maria

Tessen
2012-05-13 18:27
0

Jag har ett speciellt Citronmeliss-te i pulverform från Alpnaering hemma. Man bara kokar upp vatten, har i lite pulver efter smak och sen en stor sked honung. Citronmeliss är lugnande, kan lätta mensvärk och alla möjliga andra problem. Jag brukar dricka det på nätterna när jag har svårt att sova ellr på kvällarna när jag ska varva ner.

Indiskt Masala Chai är otroligt gott annars. Men det ska drickas på det indiska viset med mycket mjölk i och sötat med honung! Dock kan jag ta en Chai-latte ute ibland eftersom jag inte dricker kaffe för jag gillar inte smaken och tycker att min kropp blir alldeles för spänd och stressad av det.

Örtteer i allmänhet är bra att ha mot alla möjliga symptom, örter hjälper mer än man tror. Det har ju använts som mediciner i tusentals år!

/T