BMI-hets?
läser på olika sajter om detta med BMI, många verkar ha fastnat vid siffrorna, att man ska ha det och det värdet. jag ser mer till helheten, hur man ser ut, mår man bra för övrigt mm.
vad anser du om detta med BMI, en bra att ha-tabell eller kan den vara av ondo ibland?
Ja det har jag också märkt. SJälv bryr jag mig inte utan jag tittar på min kropp för att få en uppfattning om hur jag ser ut utan att räkna ut mitt BMI.
BMI är ett ganska dåligt riktmärke.
Brukar tänka på Arnold Swartzenegger när han var som störst. Han måste ha haft ett skygögt BMI och vad säger det då? Han hade väl inte en gnutta övervikt eller fett i sin glans dagar.
Numera kan man "väga sig" eller göra mätningar på Impedansvågar som visar på hur mycket vätska/fett/ muskelmassa man har i kroppen och då kommer man säkert lite närmare sanningen.
Sedan är det skillnad på om det är en ung kropp eller en äldre också.
Att ha några kilos övervikt som äldre har visat sig öka livslängden.
/Maria
Håller med dig Bumbleboo. Det kan ge väldigt fel slutsatser om hur en person ser ut om man bara går efter BMI.
Jag väger inte ens mig (har ingen fungerande våg just nu) utan jag mäter mig med måttband och ser att jag gått ner väldigt mycket. Dock har jag ingen aning om hur mycket jag väger eller vilket BMI jag har.
Jag har varit omringad av BMI-hets sen tonåren. Oftast har jag sett folk som oroat sig för ett högt BMI och som blivit helt förskräckta över mina låga siffror. Såna människor som inte litar på vad dom ser utan måste använda sig av matte för att vara säkra på att dom väger som dom ska. Det var många som tyckte att jag skulle gå upp 10kg när jag hade ett BMI på 13.3 när verkligheten var att jag inte låg mer än 1-2kg under normalvikt. Jag har alltid varit ett praktexemplar på att BMI inte stämmer för alla, men folk verkar ändå ha problem att se det faktum att det inte bara är muskelknuttar som det kan visa fel på.
Alla kroppar är olika och man kan inte förvänta sig att alla ska passa in i samma tabell. Har ett exempel med mig och en gammal kompis. Vi var ungefär lika långa men det skiljde ungefär 20kg mellan oss i vikt. Mitt BMI visade på en rejäl undervikt och hennes på några kilos övervikt. Sanningen var att jag var rätt nära min normalvikt medan hennes BMI stämde och hon hade runt 5 kilos övervikt. Då var vi lika gamla och det skiljde inte många cm mellan oss.
Ska man lita på BMI så måste man se till att ens kroppstyp faktiskt passar in i tabellen först.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag är enligt BMI överviktig, men jag har inga symptom (jar ligger visserligen på plussidan, men inte jättemycket) och jag ser mig själv som ganska (hittar inte ordet) lagom stor rent allmänt, även om jag inte skulle ha några problem med att gå ner några kilo, men jag mår inte dåligt på något sätt, så jag ser ingen anledning.
Så nej, jag bryr mig inte särskilt mycket om BMI.