Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5250 ggr
Maria
0

Första gipset

Sonen har blivit gipsad för första gången i sitt liv nu. Han är 28 årTungan ute och skadade ringfingret på höger hand i lördags. Senan och benen hade tydligen förskjutits.

Har ni varit gipsade någon gång?

Varken jag eller min man har haft gips och jag minns att jag var så avunsjuk på kompisar med gips när jag var liten. Det såg ju jättespännande utOskyldig

/Maria

deleteduser
0

3 gånger. Foten, armen och handleden ;)

Maria
0

#1 Himmel.

Sonen hade en kompis som man såg oftare med gips än utanFlört kändes det som.

/Maria

deleteduser
0

#2 Foten och armen var på samma år. Handleden var förra året :P

[Fröken P]
0

nej, jag har aldrig varit gipsad.

[Vargöga]
0

Nej, har aldrig blivit gipsad.

mongu
0

Har haft gipsskena vid ett flertal tillfällen och jag var gipsad efter min handoperation i december.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Fröken P]
0

nu blev jag ju fundersam. blir man gipsad efter en karpaltunneloperation? jag har gjort två sådana, men kommer inte ihåg om jag blev gipsad. Obestämd

Maria
0

det kan nog variera. Här kommer en länk.

/Maria

[Fröken P]
0

har fått hjärnsläpp, jag kommer faktiskt inte ihåg. vet bara att jag hade stora förband, det såg ut som om jag hade typ vita boxhandskar på mig, och att det var svårt att använda handen. det här var ju ca 15 år sen, så jag tycker mig ha rätt att vara glömsk Flört

mongu
0

Nu gjorde jag två operationer samtidigt i min hand i december. Dels karpaltunnel och dels en Morbus de Quarvain. (tummans sträcksena)

Det kan ju varit det som spelade in men jag uppfattade som att det är lite olika vilken läkare man har.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SallysPigge]
0

Blev gipsad som liten efter att ha fått en spricka i armen.

Sonen däremot som nu är 8 gipsades två gånger på samma år för något år sedan. Först höger arm med 2 skruv i armbågen, hela armen i gips. När han blev av med det så gick det någon månad. Vänster arm, samma skada fast inte lika illa och slapp skruv. Men hela armen i gips.

Han hade för raka armar så när han ramlade och tog emot så överböjdes armarna, alltså böjdes åt fel håll i armbågen. Så vi var riktigt nervösa  under ett tag. Det växer bort, vilket jag hoppas att det gjort nu.

medde
0

Då jag var liten så var jag gipsad lite titt som tätt. Till min mamma stora fasa…Men inget större saker hände som tur var

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Maria
0

#12 Så du var en så´n duFlört Vild och galen, haha

/Maria

medde
0

#13 Mycket.. Fullt ös oftas.. Många "resor" blev jag bjurden på av hästarna, då jag alltid dragits till dom som var lite tossiga av sig..Då blev det som det blev..

Maria
0

#14 rena mardrömmen för en mamma, hehe

/Maria

medde
0

#15 MycketFlört

RuiXue
0

Var gipsad i sammanlagt 13 veckor under vintern/vårvintern 2005. Hade en båtbensfraktur som resulterade i 3 veckor med gipsskena innan frakturen syntes på röntgen, sen blev det underarmsgips med tumme i först 6 veckor och sen 4 tillTungan ute Sovrummsdörrar är farligaOskyldig

Jennie

Liz85
0

#17 apropå farliga sovrumsdörrar. Nu går det inte att gipsa en hjärnskakning så jag rekommenderar att inte resa dig för fort under en loftsäng. Det gör djävulskt ont att tjonga huvudet i den där yttersta, långa plankan som håller upp sängbottnen.

Lite ot blev det så för att komma tillbaka till trådskaparens ämne. Jag har faktiskt inte blivit gipsad någon gång än som tur är. Hoppas slippa det fortsättningsvis också. Glad

moondancer
0

Armen gipsad ett tag när man bröt den

Benet gipsat  i typ 6 timmar i väntan på operation av ganska ordentligt benbrott

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Michaela-N
0

Inte jag, däremot min syster. Var med när den skulle tas av. Lukten och synen av "gammal instängd arm" var lite av det äckligaste jag varit med om. ;)

medde
0

#17 Båtbenet är väl inte det lättaste att läka har jag hört, stämmer det?

#19 Gick det bra till slut med benet?

moondancer
0

#21  Fick operara igen efter ungefär 3 år (ngra månader sedan) då spikar har skavt mot ledband och orsakat smärta. Men det verkar lösa sig tillslut ^^

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Dipsie'n'Poo
0

Nope, inte än. :)

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

[SallysPigge]
0

När sonen skulle ta av sig sitt gips som täckte hela armen så ville dom att han skulle lägga sig, men han vägrade, när han fått av gipset och såg på armen två skruvar sticka ut, med en massa gegga runt. Så la han sig ner direkt. Sköterskan ville då ge honom medicin och han vägrade, men blev överlycklig när han såg medicinen, en klubba. Sedan kunde dom tvätta rent och lägga om utan problem. Senare tyckte han att han var cool med att se ut som en robot. :-)

Cawolina
0

Jag har aldrig heller varit gipsad.

Har behövt ha en halndledsskena vid några tillfällen för att jag tömt en ganglion (knöl) på handleden, men det räknas ju inte :P

babaganouche
0

Jajamen - 8 veckor for en fotledsfraktur. Huden sag i det narmaste odlelik ut och jag flagade i flera dagar.  Lite svampigt och laskigt med blod och blamarken men kandes samtidigt skont att stabilisera leden medan den lakte

RuiXue
0

#21 Nä, båtbenet är ett av de mer svårläkta frakturerna man kan få. Dålig blodcirkulation i det området så det tar lång tid för läkning och är viktigt att allt hålls så stilla som möjligt. Men hoppsan hejsan, dagar efter att frakturen konstaterades och jag fått gips runt om så stukade jag foten rejält, hade nästan ett ledband av och nådde VAS 10 smärtmässigt och hade smärtor runt 9 i flera dagar, resultatet av den stukade foten blev helt enkelt att hoppa på kryckor i ca. en vecka, ja MED gipsad arm! Och sen gick jag med kryckorna i en vecka eller så ytterligare innan jag kunde gå något utan. Bryter hellre båtbenet än att stuka något så illa igenSkrikandes

Jennie

[Nathalie62]
0

Nej det har jag inte varit och hoppas få slippa det också.

Fridaaaa
0

Min pojkväns storasyster bröt båtbenet, för över 2 månader sedan (minns inte exakt) men fortfarande inte bra, inte säkert att hon blir helt bra

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

WinterPrince
0

Jag har aldrig behövt gipsa något, fast jag hållt på med hästar hela livet. Blev också i tvingad stora mängder mjölk som liten.

Min bror däremot har varit gipsad ett par gånger, dom flesta gångerna pga motorcrossen.

hus-musen
0

Har aldrig varig gipsad och har aldrig brutit något trots ett aktivt liv.
Avskyr mjölk sen jag var liten och har säkerligen druckit mindre än 10 l mjölk under hela mitt liv.

Qui dormit, non peccat

[SallysPigge]
0

Tror inte det handlar om man dricker mjölk eller inte. Som min son som dricker lagom mängd med mjöl lyckades bryta båda armarna samma år pga att hans armar är för raka och böjde alltså armbågarna åt fel håll när han skulle ta emot. Ingen mjölk i världen kunde förhindra detta. :-)