Egenvård
Det finns en hel del mankan göra själv i stället för att gå till vårdcentralen
Skriv och berätta om vad du har för egenvårdstips
Om man får en sticka i fingret eller någon annan stans ta en bit hård tål och lägg där och fäst med ett plåster så kommer stickan ut av sig själv

Ett tips som jag fick när jag började bli förkyld är:
Värm en kopp mjölk, ta i ett par st. pressade vitlöksklyftor. Smaksätt med honung.
När jag fick detta så sa jag: Aldrig att jag kommer o ta det!
Men så tänkte jag att det är ju aldrig farligt o testa. O tänk - det var inte alls så otäckt som jag trott. Tvärtom det blev en lenande smak. Hur det kunde bli så det vet jag inte.
I alla fall så tog jag detta innan jag skulle lägga mig. På natten så svettades jag mycket o det var som om jag svettades ut förkylningen.
Tror jag
för visst kan väl "tron försätta berg?"
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Honung o vitlök har jag också kämpat i mig ett antal gånger
. Ingen höjdare!! Ska prova med mjölk i nästa gång, kanske inte fullt så äckligt då? Men jag inbillar mig också att det hjälp. 
Zabelle
Det finns ju något som heter placebo vilket hjälper även om det inte finns några verksamma ämnen i dessa
Så nog kan tron förflytta berg alltid
Men om det var så i detta fallet vet jag inte mrn det sägs att vitlök ska ha hälsoefekter har jag hört
Ett tips mot mensvärk (som dom flesta nog känner till men i alla fall) är att röra på sig, ta en promenad ute i friska luften. Ytterligare ett ganska välkänt är att lägga en värmedyna på nedre delen av magen när man har mensvärk.
Med vänliga hälsningar
Chess
Ett gammalt kvinnoknep för att slippa urinvägsinfektion. (från mormor). Kissa alltid efter samlag så sköljer man ur urinröret med kiss som faktiskt är antiseptiskt. Gäller även män, men dessa har ett längre urinrör och får därför inte så lätt infektion.
/Maria
Puttar denna väldigt gamla tråd då egenvård alltid är aktuellt.
/Maria
SvenA, "ta en bit hård tål" skriver du, men vad är tål?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Tvål kanske?
Jag undrade också om det var tvål. Undras hur det fungerar?
Mvh Lena

Sätt en klick tvål direkt på den obehagligt röda plitan, som växer i pannan, på hakan eller något annat ovälkommet ställe. Tvålen torkar ut, så snart är plitan borta, innan den hann bli en finne.
Vitlök kan man sätta på finnar, torkar ut dem har jag hört. 
Oh vilken bra tråd !
När jag blir förkyld och smådåsig brukar jag dricka lite ättika med honung och vitlök upp till 10 ggr per dag, redan dagen efter är det oftast borta, annars tar jag en kur till 
#13 Uuuh, det låter ruggigt! Men det fungerar verkligen? I så fall ska jag prova nästa gång.
Ett tips för den som har lätt att bli förkyld eller har pollen-/dammallergi: Skölj näsan med saltvatten en gång per dag. Det går lika bra antingen med en nässköljare (den indiska uppfinningen) eller med apotekets praktiska nässpray.
Mvh Lena
#14, Jag vill inte säga att det funkar på alla men för mig och min omgivning gör det och håller med dig att det inte är något vidare men det är värt allt när jag känner mig mycket bättre redan dagen efter. 
Vi använder oss ofta av sådant istället för att köpa en massa på apotek eller hälsokost. En väninna jag har fick ofta njurstenar och läkaren ville operera till sist men så fann vi en kur med olivolja och svartpeppar som vi blandade i te, då skulle detta drickas mellan 10-15 gånger per dag i 2 veckor, tro det eller inte men hon har inte haft njursten sen dess och det är 2 år sen sist, förr fick hon detta varannan månad ungefär.
När det går magsjuka så dricks det cocacola utan kolsyra och det har hjälpt mig varje gång i flera år …
Men det är väl så att jag tror på det så fungerar det, fick idén när jag jobbade på daghem för 20 år sedan :-)