dra ut tänder?
jag ska till tandläkaren på måndag och dra ut 2 tänder, och veckan efter 2 till, ska få tandställning ._.
men jag är verkligen jätte rädd för sprutor :/ och har typ tandläkar skräck.
Nån som har dragit ut tänder? hur är det? knakar det mkt ?
usch, är verkligen livrädd..
Hejsan
Jag har tandläkarskräck och har dragit ut fem tänder.
Sprutan kan kännas lite men det är ingen fara. Att dra ut tanden känns absolut ingenting. Visst känner man att de är där och arbetar och att man tycker det känns obehagligt är nog mer för att man är så himla rädd.
Det är över på ett kick och efteråt kommer du att tänka på hur löjlig du var som var så himla rädd för ingenting.
Åtminstone var det så för mig
Inget du behöver oroa dig för.
KRAM
Jag har inte dragit ut några tänder, dock har jag tandställning. Tandställningen gjorde ont 3-4 dagar efter jag hade fått den, kunde knappt äta, fick äta soppa. Men det är olika hur ont det gör från person till person :)
Hur har det gått idag?
Jag fick också dra ut fyra tänder när jag skulle få tandställning. Har inte tandläkarskräck men känner grymt obehag över sprutor och andra nålar. På vissa ställen knakade det bra när de stack i nålen för bedövningen och jag tyckte verkligen inte om det. Men det va ändå inte så farligt. Om du tycker att det va obehagligt idag ska du be om att få bedövningssalva på tandköttet innan de sätter bedövningssprutorna. Då känns nålarna inte alls sedan =)
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Har inte dragit ut något, men har fått spruta när jag har borrat. Underbart när en nybörjare ska ta sprutan, då man får bedövning innan sprutan…hihi, känns inget, vilket är sjukt bra om man är spruträdd/ får panik av känslan av en spruta som trycks in:S
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Det gick bra och dra ut tänderna, men jag var livrädd :p haha, så nu är det bara två tänder till som ska ut nästa måndag.
Du ser, kändes det inte lite löjligt efteråt?
Är man väldigt rädd (som jag) så kan man få narkos. Min son - som bara är 28- fick något virus/bakterie i sin mun. Han är otroligt noga med munhygien, ändå ruttnade tänderna i munnen på honom. De vet inte riktigt vad det beror på. Han har gått i några år med ständig värk. I maj åkte han in på op. De sövde honom och tog bort ALLA tänder. Nu ska han få lösgaddar. Tycker synd om honom, men han är glad. Ingen värk längre. Självförtroendet har gått upp. Skulle nog inte orka som han
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Jag har dragit ut 7 tänder. De fick helt enkelt inte plats i min lilla mun. Jag har haft tandställning också. Räls både uppe och nere. Det var jobbigt, och jag log inte på flera år, men det var definitivt värt det. Och tandläkarskräck är ju bara å glömma med tanke på att man måste gå till tandläkaren ofta när man har tandställning…
Eftersom jag har så otrolig tandläkarskräck så går jag med värken. Det är mina vuxna pojkar som till slut drar/släpar mig till tandläkaren. Där är jag helst hysterisk
Vuxna människan 
Men allt är olika för oss. Mina pojkar gapar villigt och nästan sover i stolen. (vilket faktiskt har hänt). Den ena vill ha bedövning oas om de drar ut den andra vägrar bedövning. Bara dra, säger han. Fast det var han som sövdes när de drog alla. Önska jag kunde vara lite som de
Väl mött, Tatsja

Jag var jätterädd när jag skulle dra ut mina två för att kuna fixa i munnen (tandställning), hade aldrig gjort någonting hos tandläkaren tidigare utom vanliga undersökningar. Min snälla trevliga tandläkare ordnade så jag fick komma en gång först och bara få bedövningen så jag visste hur det kändes och att den verkade. Sen drog dom ut en i taget. Sen efter ett och ett halvt års rännande en gång i månaden med tandställningen så lossade min skräck rejält.
Det finns även att få narkos när man har en otrolig tandläkarskräck. Så om ni där ute inte törs gå så tänk på det
Väl mött, Tatsja
Om man är rädd för sprutor, kan man få bedövning i antingen salva eller spray på det stället där sprutan ska in. Då känner man inte sprutan alls. Jag har dragit ut tänder flera ggr och har enorm tandläkarskräck. Jag har alltid fått denna bedövning innan sprutan.-
Fast först ska man kunna sätta sig i stolen. Jag har sån skräck att jag går flera varv runt huset och om jag är ensam, så går jag hem. Hänt flera gånger.
Väl mött, Tatsja
nu har jag dragit ut dom sista 2 tänderna också :) det gick bra, skönt att det är över. så nu väntar tandställningen om 1,5 vecka ..
Då kan du sälla dig till gänget som når längst bak i tänderna. *s*. Inga problem om det fastnar något. Bara ta ut och rengöra.
Väl mött, Tatsja

#14 att få tandställningen är värre än att dra ut tänderna, eller rättare sagt tandställningens effekt känns mycket mera. Jag drog också ut 4 tänder för att få plats med alla när de rättat till sig med tandställningen.
Jag har absolut ingen tandläkarskräck utan har alltid tyckt det varit roligt att gå dit, iaf som barn när man fick tandborste och något litet klistermärke;) Att dra ut tänderna var inga problem även om sprutan kändes lite hos den ena tandläkaren. Att spänna tandställningen var heller inga större problem men det kändes att tänderna flyttade sig på kvällen och ett par dagar därpå.
Här är en till med tandläkarskräck. Eller nja, snarare har jag fobi för de där röntgen grejerna ;) De är ju så förbaskat stora!
Drog ut en tand när jag var liten, kommer bara ihåg att det gjorde väldigt ont. =( Snart ska jag dra ut min sista mjölktand och få en glastand (eller tandställning) istället… Har dock tur och får oftast träffa en jättebra tandläkare (cheftandläkaren) pga min mjölktand som uppför sig väldigt konstigt ;) Värre är det med tandsköterskorna som ska ta röntgenbilderna, jag ska eg inte ha vuxen eftersom de är för stora för min mun men de envisas med det iaf. "man kan inte ha mindre när man är över 13", jo men min mun är fruktansvärt liten..=( Har flera gånger fått rejäla skärsår efter de…
Ta och säg till på skarpen. Där jag var hos tandläkaren var hon jättetrevligt och lirka in mig på rummet men sköterskan hon bara grabba tag i mig drog hårt. Jag går med rollator så det är inte lätt att gå fort. Sen började vara *bossig och gåpåig*. Det passar inte mig, så jag tvärvände och gick ut till receptionen och klagade.
Väl mött, Tatsja
vem kan hjälpa mig att dra ut tänderna
#19 Tandläkaren lämpligen
Förr så gick man till smeden men det är nog ingen bra idé och smeder idag kan nog inget om tänder
/Maria
Ser att du redan varit och dragit ut de och att det gick bra. Men för de som hatar att gå till tandläkaren och är rädd för att dra ut tänder…
Om ni är lite oroliga och helst skulle vilja slippa sätta er i stolen för att det känns obehagligt. Testa ta med en skiva med någon artist som ni gillar att lyssna på under tiden. Funkar utmärkt för mig, eftersom:
1. Carola är en förebild för mig och jag blir lugnare av att höra hennes sång. Så jag koncentrerar mig på att hänga med i musiken.
2. Jag får något att lyssna på (= sysselsätta mig med) under tiden som de gör sitt jobb. För man kan ju inte precis sitta och spela spel under tiden de arbetar ;) Och jag slipper momentet att glo upp i taket utan att ha något att göra medan tankarna far åt alla möjliga och omöjliga håll.
Har de ingen cd-spelare kanske du kan ta med din mp3, en bärbar cd-spelare eller kanske laptopen, för eluttag bör varenda rum ha.
#21 Bra tips, bara jag slipper Carola.
Drar hellre ut en tand än lyssnar på henne
/Maria
#22 HAHAHAHAHA!!!

Fångad av en stooormviiiiind
*swisch*
#22 Håller med faktiskt..
För övrigt så tycker jag att det går bra att dra ut tänder, förutom den sista gången.. efter fyra sprutor och 40minuters (!) grävande efter tandbitar så var jag helt slut. Det var som att se sig själv i en skräckfilm när jag såg verktygen och de blodiga händerna.. fy! Det enda positiva var att det syddes sedan och det var skönt att slippa de äckliga blödningarna efter utdragningen.
Min sista utdragning var inte trevlig. Har inte alls tandläkarskräck eller så, men det tog 1,5 timme och han fick klyva den på mitten för att få ut eländet. Brr. Snacka om ont man får efteråt.
Jag verkligen hatar tandläkare och har inte vart hos tandläkare alls sedan 2006! Har dragit ut 8 tänder i mina dagar, 4 mjölktänder när jag gick i lågstadiet, och 4 vuxentänder för att sen få tandställning. Efter tortyren med mjölktänderna så fick de faktiskt lov att söva mig för att dra ut vuxentänderna!
Jennie
Hej på er.
Vet att tråden är gammal men fick upp denna när jag gjorde en google-sökning på att dra ut tänder.
Jag har haft och HAR tandläkarskräck och nyligen så har jag fått problem med mina tänder. Rotfyllningar som börjar göra ont nu.
Så efter en genomgång av alla mina tänder så vill tandläkaren dra ut fyra tänder. De som är rotfyllda.
Tyvärr går det inte att rädda de då jag kommer att ha beskymmer med de resten av livet om jag låter de sitta kvar.
Det sitter två i nederkäken och en uppe och den fjärde sitter i den andra käken uppe.
Han vill dra ut alla fyra på EN GÅNG!!!
Tyvärr fick han nyligen dra ut en som var så inflammerad att ingen bedövning tog. Han fick dela den i fyra delar och slet och drog så jag trodde han skulle få med sej käkbenet ut.
Med väääldigt lite bedövning kan jag säga att detta INTE var trevligt.
Hålet blev stort men inte sydde han igen.
Igen rengörning gjorde de heller. När jag redan var inflammerad så kunde de skrivit ut penicellin redan då…men inte.
Detta resulterade att jag nu sitter med en rejäl inflammation och fick efter flera dagar Kåvepenin.
Han skyllde på att jag ahde fått ner en matmit och inte rengjort. Men jag fick ju ont redan samma kväll han tog bort den och då hade jag inte ätit nåt alls.
MEN!!!
Jag vill inte dra ut alla fyra på en gång.
Två räcker.
En tandläkare måste väl lyssna på sin patient? Eller?
Nu är jag inte så bra på tänder men kan en rotfylld tand värka?
Att man kan få inflammation som gör ont är en sak men jag trodde att att en rotfylld tand var en död tand, så att säga.
/Maria
Oja, en tandläkare måste lyssna. Det anser i alla fall jag. Visst, allt kanske man inte kan få igenom för en del saker kan de bättre och vet därför vad som bör göras och varför. Så länge han eller hon inte kan förklara att det MÅSTE eller bör göras på det viset tycker jag att man kan diskutera det med denne.
Man kan få inflammation nere i rotspetsen tydligen.
Jag har ont i alla de som jag har rotfyllt. Så en rotfyllning är ingen garanti för att inte få ont i de igen. Hade jag vetat det så hade de fått dra ut de redan då. :-(
Hade både sparat tid och pengar.
Liz85
Håller med.
Han menade på att så slipper jag det sen om vi tar alla på en gång.
Men jag vet inte riktigt om jag håller med han i det.
#31 om det enbart är för att han vill göra det enkelt för sig själv så håll fast vid att det räcker med två åt gången. Alternativt byt tandläkare om du inte känner tillit till honom. Det finns en anledning till att jag bor i Stockholm men fortfarande går hos min tandläkare 20 mil bort. 
Dessutom, om tanden var så inflammerad att ingen bedövning tog borde han väl haft en föraning om det, eller går det inte att se hur pass inflammerad en tand är? Jag hade hellre sett en remiss till tandkirugen eller vad det heter.
Han VET mycket väl att jag har tandläkarskräck. Han kom ju på att tanden var så inflammerad när bedövningarna inte ens tog. DÄR borde han stannat och inte bara borrat på. Han borde ha gett mej penecillin tills den värsta inflammationen vart över och SEN gett sej på den.
Det verkar som om han vill göra det enkelt för sej själv när jag sa att jag inte ville dra ut alla på en gång.
Han lyssna liksom inte alls på min vilja.
Nu mår jag skitdåligt inför detta.
Jobbigt det låter. Hoppas detta löser sig för dig.
Det gör det.
Han får väl göra som han vill då…även om jag kommer att dö på kuppen…*L*
Han har ju egentligen rätt. Tar han de på en gång så slipper jag värk och elände sen. Men eftersom de inte sitter på samma sida så fasar jag mej för det. Och sen att det blöder.
jag vet en som hade en riktig inflammation/infektion i en tand, tandläkaren kunde inte dra ut den vid akutbesöket, utan patienten fick fyra 1g penicillin, sen åka hem några timmar, och sen kunde tanden dras. hjärtat kunde påverkats om de tagit tanden vid första besöket..

# 35 Om du inte känner att du litar på eller får förståelse av din tandläkare så byt. Det finns väl andra du kan gå till.
# 36 Risken för att hjärta ska påverkas är om man har en konstgjord hjärtklaff osv. Annars är inte risken så stor.
Detsamma gäller om man har en konstgjord led i kroppen då kan det också va större risk. Framför allt vid besök hos tandhygienist.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Byt tandläkare och/eller KRÄV att tänderna dras under narkos på dagkirurgen eller hos någon tandkirurg!
Jennie
# 37 Det berodde helt enkrlt på en långdrsgen infektion, tandläkaren hade även sagt att han kunde ha förlorat sin leg om han dragit direkt. Inga sjukdomar fanns hos patienten.