Blodigt plåster
Tog i torsdags bort en leverfläck vid näsan. Plåstret är mättat med torkat blod och när jag vaknade nu i söndagsmorse så har jag blivit gul runt om plåstret.
Jag får inte själv ta bort plåstret och ska boka en tid för borttagning av plåster och stygn den 30/3. Men nu håller jag på och funderar på hur bra det är för läkningen att ha detta plåster kvar. Tänk om det blir stelnat blod som läker in under ärret i huden så att det blir en "bulle"
Vad tycker ni, ska jag ringa vårdcentralen i morgon och höra om de kan lägga om förbandet?
Varför plåster ska sitta kvar är för intefktionsrisken när man byter men ring och hör för säkerhets skull.
/Maria

Att det torkade blodet skulle kunna läka in under huden och orsaka en bula är mycket otroligt.
Det är som Bumbleboo säger att det är pga infektionsrisk man ska låta förband va kvar den tid som läkaren sagt.
Men ring till din VC och be att dom kollar på det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Tror du kan lita på både Bumbleboo och mig då vi båda är sjuksköteerskor med lång erfarenhet.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag fick bytat plåster då mitt blev fullt av blod efter borttagning av leverfläck. Sitter det dessutom i ansiktet ser det ju inte fräsht ut kanske om det är fullt av blod.

Vad skönt. Det bleknar säkerligen med tiden.
Tänk bara på att skydda dig från solen i sommar.
/Maria

# 5 Är det mycket blod på så brukar man rekommendera att byta, men då ska det va mycket.
Oavsett om det sitter i ansiktet eller nån annanstans på kroppen så är regeln att man ska så långt det bara går undvika att byta.
Det kan va torkat blod men så länge man inte lyfter på förbandet så är det ingen fara.
Sen om det börjar släppa i kanterna då är det en helt annan sak.
Risken att få en infektion i sitt operationssår bedöms som större än vad en ev. utseendefråga är.
# 6 Ärr blir det men ge det tid, man säger att ärr omvandlas under ett år så ha tålamog. och som Bumbleboo säger se till att skydda det från solen.
När maken var bypassopererad och vi året efter var på solsemester så hade han på ett solskydd med hög faktor. Det som lustigt ut då han sen hade ett vitt streck över bröstkorgen.
Ha en bra dag! Mongu.
#8 Nu handlade det ju om mycket blod eftersom TS skriver att plåstret var mättat.

Det var bara nån mm på ena sidan som inte var fullt med blod, annars så var hela förbandet mättat. Jag fick sätta 2 plåstertejpar på det befintliga förbandet för att blodet inte skulle synas när jag skulle luncha med vänner. Låter antagligen mer dramatisk än det är eftersom det var ett ganska litet plåster, så det krävdes inga mängder blod, nästan bara några droppar.
Eftersom det är väldigt svårt att tvätta sig utan att blöta ner plåstret så kommer det ju bakterier i vattnet som sugs in i plåstret så jag förstår inte riktigt varför man ska vänta så länge med att byta. Känns lite som att plåstret hinner bli en petriskål med allt möjligt mumma innan man ska ta bort det 
Tvättade för övrigt ansiktet med en blöt nytvättad handuk.

Men hade du inte ett sånt förband som inte släpper igenom vatten? De allra flesta operationssår brukar läggas om med såna förband. De tål måttlig väta utan att bli blöta.
Därför kan och ska man vänta med att byta förbandet, det är större risk för att det kommer bakterier till genom att plocka av och byta för tidigt.
Men självklart om det har blött igenom så ska man rådfråga en distriktssköterska eller vända sig till den klinik som opererade.
Det går att tvätta sig utan att blöta ner förband. Tänk på alla som är gipsade t.ex. dom måste skydda gipset annars måste dom ju till sjukhus för att gipsas om.
Sen kan man plasta in förband för att kunna duscha och tvätta sig. Besvärligt, ja det är det men det går.
Ha en bra dag! Mongu.

#11 Nä, det var en sån där vanlig hudfärgad plåstertejp med fyra små små vita"strippar" under. Inte vattentätt på något sätt vad jag kunde se i alla fall. Det var därför jag inte kunde förstå varför det var så viktigt att det skulle vara kvar
Eftersom jag svettas i ansiktet när jag går hem så är det i det närmaste omöjligt att inte blöta ned det, oavsett hur jag tvättar.