Sjuk?
Jag undrar om jag håller på att bli sjuk.. Det började igår kväll med att jag kände mig väldigt trött och gick och la mig redan vid 20-tiden. Trodde tröttheten berodde på att jag har haft väldigt mycket med skolan och jobb vid sidan av skolan så jag trodde tröttheten berodde på det. Sedan vaknade jag inatt av att jag frös som aldrig förr. Hackade tänder och hade ont överallt. Vaknade av detta flera gånger inatt. Imorse när jag vaknade frös jag inte längre, nu var jag istället väldigt svettig. Min pyamas var så fuktig att man skulle kunna vrida ur den! Kände mig väldigt yr och krasslig så kollade tempen: 37.9 . Detta var vid ca klockan 06. Kunde inte stanna hemma idag eftersom jag skulle jobba 9-12 och därefter gå till skolan och skriva ett prov. Så jag tog ett par ipren och åkte till jobbet. Jag mådde ganska bra på jobbet, kände mig bara tröttare än vanligt. Men när jag skulle skriva provet i skolan fick jag rejäl frossa igen och visste knappt vad jag skulle skriva för svar på frågorna. När jag sedan kom hem var det bara att krypa ner under täcket med ett par filtar över mig och kolla på tv. Frös så jag skakade och började även känna av lite halsont. Kollade tempen efter en stund och då låg den på 38.3 . Nu har jag sovit några timmar och känner mig inte så värst pigg måste jag säga. Fryser inte riktigt lika mycket nu men är yr och känner mig lite illamående. Halsen börjar göra riktigt ont nu.. Mina ögon svider och det susar i öronen. Vad kan jag ha drabbats av? Känns inte som en vanlig förkylning, för min näsa är inte drabbad (än i alla fall). Och jag brukar oftast inte få feber när jag är förkyld. Tack för svar! kramar
Det är väldigt många som har influensa nu och då brukar man få feber och känna sig riktigt dålig med halsont och precis som du beskriver så kan man också få öronsus och ont i kroppen.
/Maria
Tack för ditt svar! Aj då, det låter inte roligt. Hade influensa för några år sedan men symtomen var mycket värre än symtomen jag har nu. Då hade jag 41 graders feber, kunde inte stå upp då allt bara snurrade. Ont i halsen och ingen röst alls. Var helt däckad i ett par veckor. Hoppas verkligen inte det blir lika illa den här gången, om det nu är influensa jag fått. Men i så fall är jag i alla fall förberedd. Imorgon blir det att vara hemma och vila. Kramar
Ja, du ska absolut inte gå ut utan vila. Drick mycket och ta det lugnt.
Krya på dig.
/Maria
Tack så mycket! Många kramar

Jag håller med om att det låter som influensa så ta det lugnt, vila och drick mycket. Sov och bara ta det lugnt,
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hej . Idag har jag stannat inomhus och vilat hela dagen, har bara gått ett par korta promenader med hundarna för dom måste ju få gå ut även när jag inte mår så bra. Jag mår ungefär som jag gjorde igår, men har fått lite hosta och mer ont i halsen. Känner mig även mer yr idag och fryser mycket. Gillar inte detta. Ska på lovsångsmässa på måndag och vill gärna vara helt frisk tills dess . Hoppas på det bästa!
Suck.. På kvällen igår kände jag mig mycket bättre och gick och la mig vid ca 21. Kollade tempen för säkerhets skull och då låg den på 37.2 vilket är min normala kvällstemperatur. Jag såg fram emot att äntligen få sova en hel natt utan att vakna och att jag idag skulle känna mig bra. Men vaknade för en liten stund sedan av att jag, precis som första natten, är helt genomvåt och har en rejäl frossa. Har visserligen "bara" 37.7 i temp nu,men eftersom min normala kvällstemp är strax över 37 och morgontempen borde vara lägre så känns det som att det borde räknas som feber? Jag känner mig riktigt risig och har tappat rösten nästan helt vid det här laget. Uch, har inte mått såhär dåligt sedan jag hade körtelfeber för 4 månader sedan. Kanske också kan bero på att jag inte varit sjuk sedan dess så har ju inte så mycket att jämföra med. Men det kan väl i alla fall inte vara körtelfeber jag fått tillbaka? För det kan man väl bara få en gång?
Froosa får man i allmänhet när febert stiger och svettas gör man när den sedan går ner igen och värmen ska ut kroppen så att säga.
Så länge man har feber så ska man hålla sig stilla, vila och dricka mycket.
Sedan behöver man inte ta tempen hela tiden. Man känner ju oftast om man har feber.
Körtelfeber blir man immun mot men du har haft det såpass nyligen så det kan vara så att det är samma virus som blommar upp igen men avvakta och se hur detta utvecklar sig. Just nu är det en topp i Sverige med influensa och förkylningar.
Vi var bara halva arbetsstyrkan förra veckan på jobbet.
/Maria