snabbt svar tack
Hur myket onyttigt är vit pasta om man tränar? fr. skala 1- 10 och varför är det ohälsosamt?
är räkor ohälsosamt oxå?
Ursäkta för att jag frågar en annan fråga här men pallar inte skapa en ny tråd för att fråga en kort fråga om mat , är Risifrutti Ohäsosamt?
Det är väl ganska sött om jag inte har fel men som mellanmål någon gång så är det säkert OK.
/Maria
Jag har hört att en risifrutti innehåller 16 sockerbitar, så nyttigt, nej. Ta riktig risgrynsgröt med mosade jordgubbar på istället!
Jag själv tycker att vit pasta är onyttigt och äter det väldigt sällan. Äter istället 100% fullkornspasta.
Men det jag tycker är onyttigt kanske inte är onyttigt för en annan. Det beror ju alldeles på vad man har för syfte och mål med kosten.
Jag läste någonstans att det inte är så stor skillnad mellan vit och fullkornspasta som man försöker få konsumenter att tro. Visserligen mer fibrer men ändå mycket kolhydrater.
/Maria
#6 Kalorimässigt är det inte så stor skillnad nej. Men ska jag till och välja så väljer jag hellre 100kcal fullkornspasta med extra fibrer och mer protein istället för 100kcal vit pasta som bara är snabba kolhydrater. Sedan mättar fullkornspastan bättre och längre då det är långsamma kolhydrater :)
#7 Men den smakar skit
/Maria
#8 Jag förstår inte varför så många tycker (säger) det??? Fullkornspastan smakar ju iallafall något om man jämför mot den vita pastan + att fullkornspastan känns mer matig.
Men det är väl en smaksak helt enkelt hihi :) Jag äter allt i fullkornsväg, ja allt som går att få tag i fullkornsvariant då!

När man tränar, kan man behöva äta mycket mat eller en extra måltid som går fort och lätt att laga till. Då fungerar det bra med köttfärs och pasta. Sedan kan man äta något med helt annat innehåll till nästa måltid. Varierad kost brukar bli bra i längden.
#10 Jag håller med dig. En varierad kost är det bästa.
/Maria
#9 Jag tycker också att fullkornspastan smakar helt ok. Sambon tycker inte det men får äta den ändå. Jag kan inte med att äta den vita, får rysningar av sånt som bara är onyttigt
när det kallas mat.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet