Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4273 ggr
Maria
0

Husdjur

Husdjur kan göra susen för människan och de flesta upplever större/högre livskvalitet med att leva med djur.

Jag vet att frågan varit uppe tidigare men det vara ganska länge sedan så jag frågar igenFlört

Har ni några husdjur?

/Maria

[Thiah]
0

2 katter och jag tror absolut på att husdjur ger dig en högre livskvalite. Glad

Maria
1

Jag har också två katter och har haft en mängdolika husdjur genom åren. Jag har svårt att tänka mig ett hem utan djur.

Det finns studier som pekar på hur bra människor faktiskt mår av djur. Blodtryck blir lägre och man mår allmänt bättre.

Många gamla dementa mår också bra av att ha djur i närheten. Den generation gamla som lever nu är i regel inte allergiska.

/Maria

[Thiah]
0

Jag skulle önska att man har mer djur på vårdhemmen och på de sjukhusavdelningar där det skulle fungera.  Var på praktik i hemvården här i finland och min handledare hade med sig sin hund hela tiden och det var ju allt de gamla människorna pratade om. Dom ÄLSKADE att vara med Carmen och klappa henne och höra historier om henne. Hon gjorde deras dag extra ljus helt enkelt.

Min hankatt väger cirka  5 kilo och är väldigt känsligt för mitt humör. Han kommer och lägger sig på mitt huvud om jag inte kan sova på nätterna. Det är ganska rogivande att ha en varm hårboll som kurrar vid örat. Fungerar varje gång Skrattande

Maria
0

#3 Visst är det. Finns inget mer rogivande än en kurrande katt.

/Maria

[Thiah]
0

Det absolut bästa med att ha en stor, lruvig latmask till katt är att man får sticka sina kalla fötter under hans varma mage och han ligger kvar och värmer den (annat är det med sambon som bara piper och klagar Flört )

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja jag har massor ;)

1 hund ,2 katter, 5 kaniner, 6 marsvin, höns & tupp :=D

Djur får mig att må bra. Ett liv utan djur, är inget liv värt att leva enligt min mening. Måste ha djur för att må bra. Har haft djur omkring med sedan den dagen jag kom hem ifrån BB ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Catta-
0

Pga att min pojkvän är allergisk mot de flesta pälsdjur så har vi bara fiskar just nu. Funderar på att såsmåningom kanske skaffa hund om det går. Känns ju som att det saknas något :) Är uppvuxen med massa djur omkring mig så det känns ju lite tomt

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

julklappen
0

jag och familjen har 3blandrashundar(det är mamma pappa och deras valp som nu är c:a 4år.

[Vargöga]
0

#7 Vet hur du känner dig. Var själv uppvuxen med en massa djur och sen när jag träffade min ex-man så har vi knappt haft något djur alls och jag har verkligen saknat ett djur. Numera har jag två marsvin och dom är så ljuvliga. :)

dragonstar
0

Jag har en katt, vad livet skulle var hemskt utan henne, länktar efter hud och får gå ut med hundar 2 gångeri veckan just nu. Sen har jag ett akvarium underbart att kunna mublera runt där i och skapa små världar.

Hoppas att i framtiden kunna ha höns och få egna egg. skulle var så kul.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Liz85
0

#7 det finns ju hundar som är mer eller mindre allergivänliga, vad jag förstått ska bland annat Westie vara en av de bättre hundarna och sedan finns ju nakenhundar också.

Jag har taggmöss. Minns att frågan togs upp redan i förra tråden vad det är för sorts mus, lite större möss med taggar på ryggen som blir 4-5 år. Alla är jättehärliga och snälla men en tjej som döpts till Miracle är lite speciell.

Hon är enda överlevande i en kull på tre ungar där deras mamma dog när de var 10 dagar gamla. En annan hona hade fått ungar fyra veckor tidigare så hon mer eller mindre mot sin vilja tvingades ta hand om dessa bebisar. Dessutom handmatades Miracle och syskonen vid sidan om med Esbilac, mjölkersättning för hundvalpar. Som om inte det räckte skuttade hon ur handen en gång och landade på golvet vilket har gjort att hon inte kan räta på ena baktassen utan "går på knät", men det märker du inget av alls förrän du ser henne på nära håll och från rätt sida.

Fridaaaa
0

#11 Det finns igentligen inga "allergivänliga" hundar. Det är individuellt vilka hundar man tål och inte tål.

Elshira
1

6 ponnyer och 3 katter får mig att lyfta på röven från det annars så trevliga ifokus… Cool Har iofs stallet 50 meter från huset och det blir inte mer än 3 kärror skit både från boxarna och hagarna/dag, men lite mortion är det ju!

Hakuna matata!

Maria
0

Spännande att höra hur olika sorters djur ni har.

Jag är så sugen på de här Igekottarna som har blivit så populära.Glad Det verkar vara trevliga djur. Annars kommer jag nog alltid ha katter känns det som.

/Maria

mongu
0

Jag har två och en halv katt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

#15 Nu får du förklara digSkrattande

/Maria

[Nathalie62]
0

Inte för tillfället men hoppas jag kan ha det igen om ett par månader, det husdjur jag föredrar är iller och den som är osäker på vad det är kan gå in och läsa här Glad

Fridaaaa
0

#14 Dem är trevliga, träffat på en :P Fast tyvärr kostar dem mellan 1000-2000kr/st och kräver en del yta. Annars hade jag haft här hemma hihi :D

medde
0

Husdjur har alltid funnits hemma hos oss. Allt från hundar till ormar.. Det är en hel del djur som har sin plats härhemme. Men hundarna är bra just för man  kommer ut vare sig man vill eller inte. Men en sak är säker det är lika härligt då man kommer hem efter en prommis. Vaknade trött och sliten. ut med hundarna på en prommis, massa med friska luft och kroppen har vaknat till liv igen.. Så visst är djur bra.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

mongu
0

Haha, ja du. Det är så här att jag har alltid haft katt sen jag var liten. Så det har vi haft även med våra barn för katt är så mysigt sen håller dom borta diverse mindre trevliga djur. Som möss. Nackdelen är väl att dom gärna kommer in med bytet för att visa.

Då är det diverse byten, små möss, fåglar, ödlor, sork m.m.

Så när de två katterna vi haft länge lämnade oss för katthimlen, ungefär samtidigt, en av ålder den andra var sjuk. I alla fall så hjälpte dottern mig att få tag på en ny liten kattunge. Skruttan, hon heter så för när hon kom till oss var både min man och jag ganska skruttiga.

Då hade jag alltså en katt.

Sen skaffade min dotter (som redan hade en katt innan) en liten kattunge, Sune. Grejen var att han trivdes inte hos dottern utan han mådde bättre hos mig. Hos dottern så kissade han hela tiden i hennes säng. Medan här hos mig gjorde han aldrig så. Därför fick Sune flytta till mig.

Då är vi uppe i två katter.

Min dotter hade ju en katt innan Sune, det var Tiger. Han är förresten halvbror till Skruttan. Tiger var innekatt hos dottern, det gick jättebra och ibland fick Tiger komma till mig på semester. Det innebar att han fick gå ut och in nästan hur han ville.

Första tiden hos mig var han bara ute för att när semestern var klar så låg han mest och sov i dotterns flickrum. Då var det dags att låta honom komma tillbaka till dottern och livet som innekatt.

Så höll vi på i ett antal år. Det var då jag började säga att jag har två och en halv katt.

Fast nu bor Tiger hos mig på heltid. En urmysig katt så egentligen har jag tre katter men det låter roligare att säga två och en halv kattSkrattande

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

JustMySelf
0

Jag har en katt och ett marsvin, och håller på mycket med hästar fast jag inte har några egna. Har haft sammanlagt 6 djur, men det är bara ett som vi själva har köpt.

Först var det en kille som hade köpt en liten vit mus utan att fråga sina föräldrar om lov, så han var tvungen att göra sig av med den. Han gick runt i vårt område och frågade folk om de kunde tänka sig att ta musen, så hon fick bo hos oss.

Några år senare hade hon dött, och vi köpte en kanin istället, världens finaste dvärgvädur. Han hade varit sjuk när han var liten så han hade blivit flaskmatad i djuraffären. Han var därför hur sällskaplig som helst, och man kunde lägga honom på rygg när man höll i honom och han tyckte det var jättemysigt. Vi hade honom i 9 år.

Nästa kanin var en hittekanin, också han jättesocial. Han satt under våran utomhusjulgran, just för att det var enda stället där det inte var snö. Så han fick komma in till oss, och det visade sig sedan att det var någon som helt enkelt hade släppt ut honom när de inte villle ha honom längre, trots att det var januari och svinkallt ute. Han dog tyvärr efter 2 eller 3 år.

Våran granne hade två marsvin, men efter att hon blivit allergisk frågade hon ifall vi kunde ta dom. Den ena dog tyvärr, troligtvis bara av ålder, men den andra har vi fortfarande kvar och han är pigg och glad trots att han är ganska gammal.

Min mammas kompis hade en katt som brukade bo hos oss när hon var utomlands, vilket var ganska ofta. Nu har kompisen fått jobb utomlands så hon ska flytta dit med sin familj, och katten blir kvar hos oss. Jag har absolut inget emot det, jag tycker jättemycket om henne.

Lång historia, men mina fina djur förtjänar lite uppmärksamhet Flört

Fridaaaa
0

#21 Du vet väl att det är lag på att marsvin måste bo minst 2?

Maria
0

#20 Aha

/Maria

JustMySelf
0

#22 Nej, det visste jag faktiskt inte. Vi skulle från början bara ha marsvinen tillfälligt, så vi har inte läst in oss så mycket på just marsvinslagar.

Just mitt marsvin tror jag faktiskt mår bättre av att bo själv, han känns gladare nu än när han bodde med sin bror. Dessutom vet jag att det är ganska ofta ett äldre marsvin inte accepterar att man sätter in ett yngre… Men om det är lag på det får vi väl kolla upp det lite mer. Men somsagt tycker jag han verkar må väldigt bra med enbart katt- och männiksosällskap.

Fridaaaa
0

#24 Okej :) Men så är det ^^, En äldre hane fungerar att sätta med en unge väldigt ofta, har personligen gjort det ett flertal gånger :) Hur gammal är han?

JustMySelf
0

#25 Okej, det är vad jag har läst iallafall :) Jag kommer inte ihåg exakt ärligt talat, kan kolla med mamma senare men jag tror 7 år :)

Fridaaaa
0

#26 Ok då är det nog ingen större mening att ge kompis eftersom marsvin blir 6-8 år i genomsnitt :=D

JustMySelf
1

#27 Nej, det är precis så det känns :) För troligtvis kommer just det här marsvinet inte bli så mycket äldre, och om vi då har köpt en kompis till honom så kommer ju den bli ensam, och vi måste köpa en ny till den… Och även om jag tycker väldigt mycket om just det här marsvinet, så är marsvin i allmänhet inte det jag skulle välja att fortsätta med sen :)

Cindy
0

Fyra katter, och de är mitt allt! Har varit svårt sjuk med kraftiga smärtor i tre år nu med mycket sjukskrivningar. Utan katterna hade jag gått under.

Vänliga hälsningar
Cindy

[SporeDiatrymisss]
1

Vi har VÄRLDENS GOSIGASTE KATT GUSTAF…..

[SporeDiatrymisss]
0

….och VÄRLDENS SÖTASTE (men JOBBIGASTE) PAPEGOJAN SACHA I VÄRLDEN…