Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettbarns-hälsa
Läst 4570 ggr
Emelie-E
0

Torr hud

Jag vet inte om detta är rätt ställe att skriva på, men jag testar och ser om jag får något bra svar.

Det är så att min son på 1 år har riktigt torr hud, värre blir det på vintern så klart, men det som oroar mig mest just nu är att det hjälper inte att smörja med miniderm! Jag smörjer och smörjer men likförbaskat vaknar jag och märker att han har sönerrivna armar..

Vi var hos läkaren för ca en månad sedan. Det var första gången han kliade sönder sig. Då fick vi tavegyl utskrivet och vi fortsatte med miniderm. Klådan blev bättre men nu är problemet tillbaka..

Det gör så ont att se honom med sina såriga armar.. Jag vet inte längre vad jag ska göra. Har testat kortisonsalva också på de värsta ställena och det försvinner men kommer tillbaka igen.

Jag kommer att antingen kontakta BVC eller läkaren igen, men fram tills dess, har ni något tips på vad jag kan göra för att lindra det lite?

Maria
0

Att ha olja i badet kan göra susen.

Jag är en stor vän av Idominsalva men har förstått att alla inte tål den. Gör man det så är den jättebra, fet och läkande.

Jag tycker också att du ska kontakta BVC.

/Maria

IaMiaMaria
0

Mitt tips är barnolja, det använder jag på mig själv och tycker är det absolut bästa. När jag har duschat så smörjer jag in hela kroppen in barnolja och sen så torkar jag mig torr med handduken.

Vet inte om det hjälper på din son, men du kan ju testa =)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Emelie-E
0

#1 Olja använder vi massor när han badar, har testat både babyolja och rapsolja. Kletar in hela honom men det hjälper inte på armar och ben. På magen är han babylen, men resten av kroppen är hemsk :/ På ryggen har han röda torra fläckar över hela ryggen.

Idominsalvan är visserligen fet, men svårt att kleta in hela honom i den kanske. Men det får kanske bli en tur till apoteket sen för att se om det kan finnas något annat bra än miniderm :(

mongu
0

Du får fortsätta att smörja och smörja och använda olja vid bad och dusch.

Har han böjveckseksem? Låter som det tycker jag med dessa fläckar. Ta kontakt med BVC i första hand så dom skickar er vidare till hudläkare.

Det är jobbigt för man vill ju inte se sina barn ha besvär, inte av nåt slag. Sen är ju vintern extra då de flesta av oss får torrare hud.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Emelie-E
0

#4 Har läst lite om böjveckseksem nu och det låter absolut som att det kan vara det.

Han får torra fläckar i ansiktet, ryggen, armarna, lite på magen nere där blöjan börjar, benen. Sen kan han bli väldigt röd i arm och knä-veck, under armhålorna och vid halsen.
Men det är på benen, armarna och även halsen han kliar sig som mest. Och nu de senaste dagarna bara blir han väldigt irriterad när man tar på honom kläder. Han behöver ha långärmat för att inte komma åt att klia, men han blir bara arg.

Men jag ska nog ta och kontakta BVC imorgon så får vi se om hon kan hjälpa mig. För detta funkar inte längre :/

Maria
0

Hoppas det löser dig.

/Maria

[Vargöga]
0

Olivolja brukar dom rekommendera på BB här på Åland. Kanske något att testa?

Emelie-E
0

#6 Tack, det hoppas jag med =)

#7 Jag tror det är olivolja jag har till honom, skrev raps högre upp, men det är nog olivoja jag använder =)

[Vargöga]
0

Okej. Hoppas det löser sig snart.

[Thiah]
0

Smörj på ett fett (av någon fet fet kräm) lager på nätterna och sen har du en pyjamas på som håller inne det där feta, nära kroppen. Du kommer behöva byta pyjamas varje dag för den blir fet och äcklig direkt men det kan hjälpa med kliandet.  Vi har barn på mitt daghem där vi smörjer in dem innan vilan och sätter på en långärmad  pyjamas så att det ska hållas kvar.

Har själv behövt kleta med krämer på hela kroppen och jag fick göra det flera gånger per dag. Ganska bökigt men fungerade. Glad

Tänk också på att inte bada för mycket eller för länge. Runt 15 minuter brukar vara bra om man har problem hy. Ligger jag för länge i badkaret hjälper inga oljor i världen.

Emelie-E
0

#10 Har du något bra tips på en fet bra kräm?
Jag smörjer ju in massor så det blir ett lager av miniderm om kvällarna (även på morgonen) men det hjälper som sagt inte så mycket..

Jag badar honom inte alls ofta. Kanske bara 1 gång i veckan som det är nu och då får han bada i kanske en 15 min. Dränker honom i olja och smörjer massor efter. Men det känns så hopplöst..

Han är även riktigt torr i hårbotten så även där kletar jag in olja. När oljan ligger kvar så är hårbotten helt okej, men så fort oljan försvinner så blir han så där torr och börjar klia sig igen.

[Thiah]
0

#11 tyvärr har jag ingen bra kräm sådär på rak arm. Jag har själv psoriasis och jag smörjer in mig med nån bassalva.

Ladydragon
0

jag tycker ni ska söka läkare igen och se vad dom kan hjälpa till med han är så liten så jag tycker i alla fall att man inte ska exprimentera för mycket

vid eksem så brukar man använda kortisonkräm men eftersom han är så liten så vet jag inte om det är nåt man kan använda

det finns andra salvor man kan använda till exempel Caress med 5% karbamid 
O.B.S den kan svida rejält och jag vet inte om man ska använda den till små barn så rådfråga läkare först

Tavegylen tycker jag ni ska fortsätta med förhoppningsvis så kan det lindra klådan lite i alla fall

julklappen
0

Undrar om någon här vet? kan man göra sina egna salvor,mot torr hy och fet hy? Hur gör man och vad behövs då?

Emelie-E
0

#13 Jag fick en liten burk med kortisonkräm av barnmorskan första gången jag tog upp detta med henne. Och det hjälpte till viss del. Men det kommer alltid tillbaka.

Jag har nu köpt en liten tub med Dexem och hoppas att det ska hjälpa lite. Har fått det tipset ifrån en annan och det hjälpte hennes barnbarn att bli kvitt klåda och eksem.

Men detta är sista chansen jag ger receptfria medel. Blir det inte bättre nu så kommer jag att kontakta läkaren igen. Kanske att man får ta honom till hud också och undersöka ordentligt.

mongu
0

Jag tycker att du ska gå till BVC med ditt barn och få hjälp. Där kan dom ge dig läkartid eller i alla fall säga vart du ska söka.

Du ska inte exprimentera med din lilla son.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

OlgaMaria
1

Huden är ju ett organ som får sin näring inifrån kroppen. Det är alltså ensidigt att bara tänka på hur vi ska behandla huden utifrån. Huden behöver fett inifrån kroppen. Får ditt barn i sig tillräckligt med fett i kosten?

Jag rekommenderar att äta riktigt smör eller kokosfett (ekologiskt, finns på hälsokost eller bland typ kosttillskott på affären) med tesked och inte glömma D-dropparna. Vill han inte äta fettet som det är så blanda ner det i maten, men ta det försiktigt med kokosfettet i början, man kan behöva vänja sig vid det, och vissa tål det heller inte. Tänk också på att ge fetare mejeriprodukter, helgrädde, 10%-ig yoghurt osv.

Kokosfett innehåller för övrigt en massa laurinsyra, som är en viktig ingrediens i bröstmjölk. Mycket nyttigt och läkande.

D-dropparna är viktiga för immunförsvaret, och en god hudhälsa är en del av kroppens immunförsvar.

Min dotter får alltid torrare hud när hon är förkyld så det märks tydligt hur immunförsvaret spelar en viktig roll i detta.

Kan också nämna att jag ALDRIG smörjer in mig sen jag gick över till en fetare kost. Har inte haft stora problem med huden men förr i tiden behövde man ju ändå smörja sig varje dag på vintern och så. Nu är jag aldrig torr.

Har man väldigt torr hud så ÄR det viktigt att smörja, men kan man behandla orsaken till att huden är torr (och den orsaken kommer troligen inifrån kroppen) så är det så mycket bättre. Det optimala är att huden reglerar sig själv och att vi inte stör den för mycket med salvor m.m.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Cindy
0

Jag håller med #17. Kan meddela att kokosfett dessutom funkar otroligt bra att smörja med vid torr hud. Själv har jag pga ny hormonbehandling fått torr hud igen, och min räddning är EMS salvan! Den innehåller emuolja och kolloidalt silver. Normalt sett ska man inte smörja skrovlig hud utan att tvätta av den först, eftersom bakterierna kan frodas. Men kolloidalt silver är naturligt svamp och bakteriedödande, så EMS är two-in-one så att säga. Innehåller även bl.a. kallpressad kokosolja, ringblomma och MSN (antiinflammatoriskt organiskt svavel). Dessutom fri från parabener. Läs mer på tillverkarens hemsida: http://www.ion-silver.com/salva.htm

Vänliga hälsningar
Cindy