Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 9233 ggr
[Vargöga]
0

Ett litet problem

Kanske lite genant men shoot.

Jag är den som har hård mage och avföring pga felaktig kost (ja jag vet, det är fel). I vanliga fall så bajsar jag varje dag med en div "problem". Problemen är väl att jag spricker i ändöppningen och det kommer blod. Har inte vågat mig till hälsocentralen och detta har pågått ganska länge, ja för mig då.

Och dom senaste dagarna så kan jag känna att jag blir bajsnödig när jag sitter här vid datorn. Går på toa men ingent händer. Bajsnödigheten försvinner och jag får inte ut något. Hmm hur kan jag bajsa? Vill ju inte att det skall gå så värst länge mellan varje gång då jag redan har problem med avföringen då den är hård.

Maria
1

Som du säger själv så är det en bra idé att äta lite bättre och regelbundet.

Dricka mycket är också viktigt.

Det finns receptfria medel på Apoteket för att hjälpa till när man är hård i magen som Lactulose bland annat.

Det finns även olika medel på Hälsokosten. Linfrön, loppfrön, Husk med mera.

Torkad frukt som katrinplommon och fikon är bra.

Sedan sist men inte minst så är det bra att röra på sig. Promenera mycket så att kroppen och tarmarna kommer igång.

/Maria

[Vargöga]
0

Mmm. Egentligen vet jag ju allt detta men ändå sitter jag här och äter allt fel. Obestämd

Linfrön har jag hört att det inte är så bra. Dom kan svälla upp och orsaka skada i tarmen. Eller var det något annat jag hört talas om?

Det enda "nyttiga" jag äter är ett bröd som heter Långsamochfin (Långsam och fin). Det är ett GI-bakat bröd, halvmörkt och en del frön i som är hela.

[Nathalie62]
0

Jag säger som bumbleboo, tyvärr är nog det enda rätta att göra så, försök kämpa och tänk hur bra du kommer må sen, ät regelbundet, gärna frukt som mellanmål och gå ut och gå en liten promenad varje dag så ska du se att du snart kommer må bättre och allt kommer igång ordentligt.

Ett annat förslag är att du söker hjälp för att komma igång med rätt diet. När maten väl blir bra tror jag det andra löser sig automatiskt. Lycka till.

[Vargöga]
0

Tack. Jo jag borde få en remiss till dietisten som jag varit hos förut. Sen är det inge vidare kul att stå och laga mat till sig själv bara.

Ladydragon
1

dom andra har gett dig bra råd om kost och annat så jag ger lite råd om salvor och annat….

Xyloproct är en riktigt suverän salva som innehåller Lidokain som bedövar det onda riktigt bra att använda några minuter innan toabesök om det är riktigt jobbgt

Resulax ett litet lavemang som mjukar upp den hårda avföringen och gör att det kommer ut lite lättare

tja när jag ändå håller så äta knäckebröd är bra och glöm inte bort att dricka ordentligt helst vatten försök att drick några glas extra 
men överdriv det inte för mycket då kan man bli förgiftad

Maria
0

Själv har jag haft stora problem med magen ända sedan i våras. Först opererade jag ju i huvudet och det gjorde att jag åt ganska lite efteråt. Mådde allnänt dåligt och kräktes mycket på grund av huvudvärk.

Sex veckor senare så fick jag blindtarmsinflammation och fick opereras igen. Blindtarmen var tydligen ganska illa åtgången så jag fick antibiotika. Detta i sin tur slog ut tarmbakterierna och jag fick Chlostridiuminfektion men diarreér som följd.

Ny antibiotikakur så blev det bra igen. Sedan runt midsommar så hade jag väldigt ont i magen igen och blev inlagd för jag var så uttorkad och då upptäckte man ett blödande magsår som förmodligen kommit till av stress och eventuellt hög dos av kortison.

Jag har långsamt blivit bättre men magen är jobbig. Jag kan vara riktigt förstoppad upp till en vecka för att sedan få diarreér 2-3 dagar Förstoppningen beror förmodligen på att jag fortfarande äter en ganska hög dos Citodon. Har fortfarande inte riktigt kommit i balans men det har blivit lite bättre nu då jag rör mig mer och har fått tillbaka matlusten lite granna.

Så det är viktigt med maten och rörelse och att ha tålamod.

/Maria

mongu
0

# 2 Linfrö orsakar inte nån skada på tarmen. Gör så att du lägger linfrö i blöt över natten. Sen dricker du vattnet och äter upp fröna.

Då har de svällt och har en glatt yta som gör att dom faktiskt går lätt att svälja. Dom både smörjer och ger bra volum i tarmen.

Sen som alla andra råd du fått med rätt kost, motion osv.

Vänta inte tills det blir akut igen utan sätt igång och ändra dina matvanor direkt.

Använd de receptfria medel som finns. Både för att det inte ska göra ont och spricka vid avföring och de medel som ger en bättre konsistens på avföringen.

Det tar sin tid att hamna rätt men ge inte upp.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Vargöga]
0

Okej. Vad bra med där om linfröet.

Idag skall jag ut och promenera med min kamera så jag blir borta i minst 30 minuter.

[Vargöga]
0

Nu har jag handlat en del.

Först köpte jag mig en Katrinplommon-påse. Hur många såna om dagen skall jag äta?

Sen köpte jag ett mannagryn som är mörkare och mer fibrer i. Tänkte äta en skål varje frukost.

Köpte även ett knäckebröd på råg och surdeg (tror jag) med 16% fibrer.

Sen köpte jag även frysta grönsaker som jag skall försöka att laga och äta flera gånger i veckan.

Äter jordgubbsfil lite nu och då.

Har ju mitt GI-bröd också.

mongu
0

Fast mannagryn är väl inte det mest fiberrika även om det ska va med mera fibrer. Då är havregryn eller rågflingor bättre.

Katrinplommon och hur många du kan äta är lite upp till dig men starta med ett par varje dag. Eller ett par morgon och kväll.

Morötter är också bra antingen som dom är eller rivna det är vad man gillar bäst.

Viktigast är att du dricker mycket och att du rör på dig med.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Vargöga]
0

Havregryn och rågflingor är något jag verkligen inte klarar av att äta så mannagrynet får bli en kompromiss helt enkelt. Funderade om jag skulle blanda i vetekli i gröten också, vad tror du om det? Eller linfrö?

Morötterna har jag ju glömt. Får bli nästa gång jag far till butiken.

mongu
0

Ta linfrö och lägg i ett glas vatten på kvällen så de får svälla. Sen dricker du vattnet och fröna på morgonen. Det är kanon för tröga magar.

En liten varning bara när du lägger till fibrer ta inte allt på en gång. Utan börja lite försiktigt och öka sen upp. Annars kan du få besvär med magen. Inte nåt farligt men det är onödigt.

Ha en bra dag! Mongu.

[Vargöga]
0

Bra där. Tur att du sa att jag borde ta det försiktigt i början. :)

kittun1
0

På apoteket finns något som heter Movicol. Det är jättebra om man har stopp i röret;) Det är det enda som hjälper mig och det är inte beroendeframkallande som andra laxermedel kan vara.

mongu
0

Det finns flera olika sorter man kan köpa. T.ex Vi-Siblin och Lunelax sen finns Lactulos som är flytande. Det är inte heller vanebildande.

För det som kan hända om man tar för vana att använda laxermedel är att man stör tarmens förmåga att jobba själv. Men då är det medel som Mikrolax, Laxoberaldroppar osv som är vanebildande.

Ha en bra dag! Mongu.