Svälld och öm efter fall.
Gick ut med hunden igår kväll i enbart foppatofflor så får väl skylla mig själv.
På hemvägen halkar jag till och ramlar såklart omkull. Landar med smalbenet i en ishög som är täckt med grus från vägen.
Har en hel del ytliga rivsår på smalbenet och ett par blåmärken men det som gör mig lite orolig är att jag är såpass svälld i området även idag.
Det är en yta på ca 10*15 cm som är upphöjt närmare 1 cm.
Aldrig varit med att man sväller upp av skrubbsår. Där jag är svälld är jag även ganska bortdomnad. Det bränner även lite i huden mellan såren.
Nån gissning på hur lång tid det kommer ta innan svullnaden går ner?
Vet att det var väldigt klantigt att gå klädd så men ikväll blir det riktiga skor med broddar på när vi går våran kissrunda.
MVH Erika :)
Svårt att säga hur lång tid det tar med det borde gå ner ganska långsamt. Du har förmodligen fått en rejäl smäll och då blir det en "bula". Att det svider och bränner i såren är heller inget ovanligt. Det är ju en rejäl skada du fått. Du kommer säkerligen att skifta färg i området också.
Nu är det kanske lite försent men is är ganska bra att lägga på om man är rädd att få en bula men det ska man göra ganska omgående efter skadan för att det inte ska svullna så mycket.
/Maria

Okej,vsom jag misstänkte då. Tack för ditt svar!
Jag ramlade en gång när jag var liten och fick en sten rakt in i höften, den bulan har jag kvar än idag och är nu 28 år. Den övergick nog till fibrinbeläggning eller något bara för att retas med mig
så det kan ta tid.

Nu har det rejäla blåmärket övergått till en lite ljusare färg av blått. Men svullnaden är som en knöl/bula. Det känns som att denna bula flyttar på sig när jag går. Precis som on den bara sitter fast i huden men inte i köttet/ musklerna. Väldigt obehagligt och kan även göra ont ibland. Så nu har jag ett tunt bandage runt benet, hårt lindat bara för att bulan inte ska kunna röra på sig. Men detta är väl också normalt?
#4 Det är normalt. Man har såpass lite skinn och mjukdelar på smalbenet så att det blir extra utsatt så att säga när man får en smäll där.
Färgerna kommer som sagt skifta och jag tror att bulan kommer att gå ner ganska långsamt.
/Maria