blodtrycksmätare
någon som använder blodtrycksmätare från postorderföretag typ Halens? är de bra? jag är livrädd för att kolla blodtryck på vc, så jag funderar på att köpa en sån för under 200 kr så jag får vänja mig.. men å andra sidan, tänk om de visar fel, då får jag ju spader.. 
Jag tror de allra flesta blodtrycksmätare är ganska likvärdiga.
De man ska akta sig för (tror jag) för vi har haft sådana på jobbet som visade mycket felvärde är de sk. handledsmätarna. Det gäller att ha armen i rätt läge.
Där jag jobbar nu så är vi så gammaldags att vi använder vanliga manuella mätare där man pumpar upp och lyssnar.
Det handlar delvis om att det är studier och man ska helst använda samma "material" som vid tidigare undersökningar för att inte få "felvärden" om man byter teknik.
Vad är det som gör att du är rädd? Är det för att det gör ont?
/Maria
#1 jag får väldigt ont och handen domnar (jo, så är det säkert för de flesta), och då jag vet att det gör så ont, så blir jag ju även nervös, och det kan visa högre värde än jag egentligen har. Vita-rocken-syndromet tror jag att det heter t.o.m. jag får så ont att tårarna trillar nästan. har ont i armar och vävnader ändå, så detta är väldigt smärtsamt. det är det enda jag faktiskt är nervös för inom sjukvården. hellre 20 sprutor än en blodtrycksmätning :) sen spelar det ingen roll vad folk säger, men så är det..
Viktigt är att man ligger ner en stund innan mätning om man är nervös. Oftast så hinns ju detta med så visst har de allra flesta förmodligen ett högre tryck när man är hos doktorn.
I en studie jag var med så gjordes tre mätningar. Liggande, sittande och stående. Testerna gjordes under olika tider på dagen (de tillbringade en heldag hos oss med olika tester)
De hade alltid ett lägre tryck på eftermiddagen för då var de mer avslappnade än på morgonen.
/Maria
de vill göra en dygnsmätning, men det vill inte jag, så det hoppar vi över. ska kolla trycket på måndag morgon igen, och då får vi väl se vad som händer :) är de osäkra så kan de ju lägga mig i ett rum en halvtimme och sen kolla igen, men ett dygn går jag inte runt med en sån apparat. tack för svar.

När jag var på en mottagning där kontrollen av blodtrycket var mycket viktigt sas det att man inte får korrekt tryck i dom digitala apparaterna, utan man får ett medelartärtryck. Att den inte mäter över och undertryck på riktigt sätt.
Det gör att blodtrycket kan bli helt galet. Sen är det viktigt att man har armen rätt, har vilat innan m.m.
En sån mätare pumpar upp automatiskt så där kan man inte själv välja hur hårt man vill pumpa.
Så jag är skeptisk till alla såna mätare. Litar bäst på de gamla vanliga hederliga. Visst man kan inte ta blodtrycket på sig själv, men ibland undrar jag om gemene man verkligen behöver hålla på och kolla sitt eget blodtryck.
På mottagningen som jag jobbade på var det viktigt att patienterna höll koll, därför fick dom låna blodtrycksmätare. Sen var dom inne på mottagningen ofta och då kollades alltid deras blodtryck upp med gamla hederliga mätare.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
en dygnsmätare pumpar ju upp automatiskt, och jag har sett en sådan igång, och det ser absolut inte bekvämt ut. men det verkar inte som om någon (än så länge iaf) har använt en köpe-mätare..

# 6 ja men nu menar inte jag riktigt så när jag skrev att dom blodtrycksmätare man kan köpa på t.ex. postorder pumpar upp sig automatiskt. Det jag menade var att med en vanlig manuell så pumpas manschetten upp manuellt av den som tar blodtrycket. Medan på en köpemätare så trycker man på en knapp och mätaren bestämmer hur hårt den ska pumpa upp. Man kan inte styra det själv.
En dygnsmätare är inställd så den tar trycket x antal gånger, då sker det också automatiskt, men du trycker inte på nån knapp i det läget.
Sen har jag testat dessa mätare som finns att köpa. Om man ska få ett tryck som är mest rättvisande är det noga med handhavandet. Att man tar det vid samma tidpunkt, t.ex. morgon, då är det lättast att jämföra trycken.
Så själv skulle jag helt klart ta dygnsmätning istället för att kolla själv vid flera tillfällen.
Tar man om blodtrycket flera gånger så får man oftast olika värden och då pga att man stressar upp sig med påföljd att det inte är ett korrekt värde.
Detta att kolla allt hemma är på gott och ont. Idag ska man kolla när man har ägglossning för att lättast bli med barn, det säljs test som säkert är bra om man har problem men en som inga problem har behöver nog inget test. Sen ska man kolla blodtryck och jag vet inte allt vad det kommer för nåt.
Tyvärr är ju mycket av detta för att den som gör grejerna ska tjäna pengar. Nyttan för gemene man är inte så stor egentligen. För trots allt ska man veta vad ett värde betyder och vad som ska göras om det avviker.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#7 nej, jag menade att de som man lånar hem ett dygn, pumpas upp automatiskt, till skillnad mot när man mäter hos ssk.

# 8 Ja det gör dom. Dom är ju inställda att mäta ditt blodtryck jämt fördelat över dygnet och då måste det bli med automatik.
Ha en bra dag! Mongu.
Jo, självklart, men nu menade jag själva pumpandet, det blir ju inte mindre smätsamt för att det går oer automatik jag tror att vi pratar om varandra lite här ;)

# 10 Jag har inte skrivit eller menat att det är mindre smärtsamt för att det går per automatik.
Tvärtom tror jag att det kan va mera smärtsamt den korta stunden som trycket är men det är en väldigt kort stund.
Är du säker på att du verkligen skulle känna när trycket tas om du skulle göra dygnsmätningen? Du tror inte att du kan koppla bort det när du väl gör det?
Det är många saker man måste gå igenom vid undersökningar som kan va både smärtsamma och mindre kul att genomföra men på nåt sätt klarar man av det ändå.
Att ha blodtrycket på en bra nivå är ju väldigt viktigt, blir fel om man får medicin på grunder som inte stämmer eller om man inte får medicin om man verkligen behöver det.
Ha en bra dag! Mongu.
#11 nej du skrev det inte i ord direkt, men då du skrev att de kan reglera trycket manuellt, så menade jag på att det inte blir mindre smärtsamt med automatik, men släpper jag det, orkar inte försöka förklara hur jag tänkte..vilka undersöknungar jag vill o behöver göra det avgör jag själv, o på ssk lät det inte som att det var speciellt angeläget. Så nu kan vi återgå till trådfrågan, ang mätare.
#12 Det är lätt att missuppfatta.
Du skrev tidigare att de vill göra dygnsmätning och det brukar man ju inte göra utan anledning men nu verkar det inte vara så
Vilka undersökningar du behöver göra avgör i regel läkaren.
/Maria
#13 de ville göra en dygnsmätning då jag ligger på 140/90. och jo, det är en läkare som förskrivit detta, men ssk sa också att det är ju upp till mig. själv tycker jag att det räcker med de kontroller jag gör där. jag tycker att det är lika otrevligt med tandläkaren, men jag går dit, men inte är jag glad :) hade de påpekat att det är väldigt viktigt med detta osv, då hade jag kaske gjort det, men i nuläget så tycker jag att det räcker med de kollar jag gör där. vill de kolla mig i vilande läge, så visst, lägg mig i ett vilorum en halvtimme då;) sedan finns det andra faktorer som gör att jag inte vill dygnsmäta, men det vill jag inte dra upp på ett forum.
undrar bara varför du gjorde denna smiley? är det en fundersam gubbe eller är det för att jag inte ska göra mätninggen? :)
men åter till trådfrågan, jag har ingen lust att försvara mina åsikter, denna tråd var ju skriven för att få tips om mätare, det var dumt att skriva varför jag frågade efter såna.
#14 "Gubben" står för obestämd.
Jag uppfattade det som att man rekommenderade en dygnsmätning och sedan så var det inte så noga. Därav min "tveksamma" gubbe.
/Maria

# 14 Jag har skrivit svar på trådfrågan både sett från mitt yrke men också från min egen privata åsikt.
Sen är det så att visst har man rätt att säga nej till behandlingar av olika slag. Men man måste också va medveten om vad det är för val man gör.
Att gå med ett förhöjt blodtryck, då även måttligt förhöjt, sliter otroligt på kroppens organ, såväl hjärt och kärlsystemet som njurar osv.
Det finns oftast en orsak t.o.m. ett allvarligt skäl till att läkare föreslår olika typer av undersökningar. Man har t.ex. inte sömnutredningar bara för att en person kanske snarkar lite och stör sin partner utan det sker pga andra skäl.
Samma gäller med blodtryckskontroller såsom dygnsmätningar, det ger en bättre bild av hur blodtrycket reagerar under dygnet. Läkaren får bättre material att utgå ifrån när h¤n ska ta ställning till om patienten behöver medicin eller inte.
Det finns många som får gå med EKG-övervakning ett dygn i hemmet vilket också ger läkaren material där h¤n kan se hur patienten mår.
Ha en bra dag! Mongu.
#15 ok då förstår jag.
#16 jag är mycket väl medveten vilka val jag gör. och jag behöver (inget illa ment) ha fler förklaringar om hur och varför man gör dem :)
jag har nu gjort mätningen, men jag klarade bara sju timmar, hade fruktansvärt ont. sen när jag tog bort manschetten, så hade jag fått ett sår, rodnader och djupa märken i armen. så jag har gjort mitt bästa iaf :)

# 17 Om du behöver mera information om varför undersökningar ska göras måste du fråga din läkare.
Ha en bra dag! Mongu.
Självklart frågar jag om jag har funderingar. Men en sån här långtidsmätning gör jag inte om ;)

# 20 Mitt svar till dig är pga det du skrev i inlägg nr # 17
"jag är mycket väl medveten vilka val jag gör. och jag behöver (inget illa ment) ha fler förklaringar om hur och varför man gör dem"
Av det du skrev där verkar det som du inte visste av vilken anledning du skulle göra denna dygnsmätning. Men det kanske inte är så utan att du fått klara besked om varför.
Ha en bra dag! Mongu.
#21 det är väl klart att jag vet varför mätningen skulle göras, men det är mitt val om jag vill/kan göra den eller inte, så där blev det en missuppfattning.