kroppstemperatur
vad är det som avgör vilken kroppstemperatur man har? för det kan ju variera en del från person till person…
Kroppstempen regleras i hjärnan om jag inte har fel.
Det brukar ändå inte vara så stora skillnander från person till person. Annars kunde man inte ha en gemensam skala för feber.
/Maria
man säger ju att normal kroppstemperatur är 37 grader, jag har nornalt 35 grader, så har jag 37 grader så har jag ju feber, så man kan nog inte riktigt följa samma skala…
På senare år när man börjat använda örontempar, muntempar och annat så har tempkurvan förändrats en del. Många mätare är inte tillförlitliga.
Det allra bästa är att ta rektal mätning vid samma tidpunkt på dygnet.
/Maria
Människan kan väl ha en temp mellan 35-37 utan att ha feber. Vi är olika och för att få reda på just din temp borde du ta tempen under olika tider på dygnet och i ett par dagar och sen ta ett medeltal (om jag minns rätt). Vi varierar i temperatur på olika tider på dygnet men ett medeltal går att ha som lite riktlinje.
Sen är det så att man kan ju var väldigt sjuk utan att ha feber. Jag jobbar med barn och där är det allmäntillståndet som man måste gå efter även fast barnet kanske inte har feber.
Sist när jag låg på sjukhus så varierade min morgontemp från 35,5-37,5 utan att varken jag eller någon annan reagerade.
Hemma äger jag ingen termometer
/Maria
#5 varit med om samma sak och jag äger ingen termometer heller. Jag märker på kroppen hur läget ligger

Man har ju lite olika kroppstemp. utan att det är felaktigt. Att det blir olika värden kan många gånger bero på att när man kollar med örontemp. så är det många faktorer som spelar in. Vax kan ge felvärde, trånga hörselgångar, att man nyss haft örat ner mot kudden. m.m.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#7 Sedan är det olika när någon annan tar den på en också. Man riktigt känner att den ligger fel ibland och då blir det felvärde eller lite avvikande.
/Maria