Grönkål
Idag blev det Grönkålssoppa med ägghalvor och köttkorv.
Det känns så lyxigt att gå ut i trädgården och plocka färsk frasig fin Grönkål i januari
Odlar ni? Har ni några favoriter i så fall? Jag odlar en massa men det var första gången jag satt Grönkål men inte den sista
Mangold är också en himla tacksam användbar växt och så Persilja förstås som jag aldrig kan få för mycket av.
Skördade den sista bladpersiljan i december faktiskt men det beror ju på den varma vintern i år.
/Maria

Odlar inte nåt
testade under ett antal år men hade ingen ordentlig ork att ta hand om det.
Fast jag älskar färska grönsaker och att bara kunna gå ut och plocka på landet.
I nuläget är det kroppen (värken) som sätter stopp för det. Förut var det nog nåt annat, latmasken
.
Kan tillägga att maken är "allergisk" mot att odla. Han påstår att det kommer av att han fick hjälpa till så mycket när hans morföräldrar odlade. Dom var trädgårdsmästare och hade stora odlingar. (Med "allergisk" menar jag att han inte vill.)
Vi bor dessutom på en del av den fastigheten dom hade, men inte odlar vi för det. Inte min svägerska heller som har den gamla fastigheten.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Min fru skördade persilja i går 8:e januari på vår koloni.
Ja, det är en mild vinter, hittills.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Grönkål är lättodlad och god, väl värd att prova för den som så önskar. Går faktiskt att odla på balkong också
Jag har använt den till mycket, främst istället för spenat och i pesto och andra gröna röror 
/Désirée
#3 Rå grönkål är också gott i sallader t.ex
Jag hade ingen aning om att man kunde odla på balkong. Med andra ord i kruka då?
/Maria
Japp det går fint i kruka eller låda, men man lär ju skörda den rätt späd då, eftersom den växer kraftigt. Grönkål är mycket god rå i sallad ja 
/Désirée
Bra att veta. Vi har ju så liten plats så att krukodla och odla i lådor är praktiskt.
/Maria
Att odla i krukor eller lådor på ben sparar mycket arbete, så det passar bra till alla med exempelvis ryggproblem, oavsett vilken storlek på tomt man har 
/Désirée