Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 1838 ggr
duumle
0

lågviktig. HJÄLP

jag är 14 år o ca 170. Väger 44 kg. Har vart smal hela livet och jag äter väldigt mycket. Mer än mina kompisar som är "normala". jag har INTE ätstörning och har aldrig haft.

vissa säger att jag kan ha hög ämnesomsättning eller vad det var.

vill bara gå upp i vikt , vad ska jag göra?

Maria
0

Du är förmodligen i puberteten och kroppen kommer att ändras. Tjejer brukar få mer kurvor och kvinnligare former.

Sedan är vissa människor smala till sin natur och mår du bara bra och äter mycket som du skriver så är det inget fel på dig.

Du kan träna för att öka din muskulatur men man ska alltid träna varsamt när man är ung.

/Maria

Namiko
0

Jag var också väldigt smal när jag var yngre. När jag var 13 var jag runt 150cm och vägde 30kg och man kunde lätt se revbenen på mig trots att jag åt ungefär lika mycket som 4 av mina kompisar gjorde tillsammans. Jag gick upp lite i vikt när jag blev vegetarian i gymnasiet och blev då normalviktig för första gången, har nu även börjat misstänka glutenintolerans där ett av symtomen är att man har svårt att gå upp i vikt. Är du orolig bör du kolla upp det med en läkare.

Det behöver såklart inte vara något fel, vissa är bara väldigt smala av naturen. En sak du ska tänka på är att inte försöka gå upp av att äta skräpmat, man går upp i vikt på precis samma sätt som när man vill gå ner, genom att äta nyttigt och träna. Fördelen är att man får äta precis hur mycket man vill.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.