Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 8582 ggr
pernillaa
8

En bra säng?

Hejsan

Min fästman har whip-lash och problem med värk i rygg, höft, knän m.m. efter en intensiv tillväxtperiod i tonåren och medärvda ledproblem. P.g.a. whip-lashen är han väldigt sned i ryggen och nacken. Han går då och då till en naprapat men det hjälper inte så länge.

Varje natt/tidig morgon kliver han upp reflexmässigt, oavsett hur trött han än är, p.g.a. ryggvärk. Ligger han kvar får han för ont.

Han skulle behöva en mycket bättre säng.

Frågan är då, hur väljer man ut en bra säng åt någon med sånna här problem?
En säng är dyr och vi som då väntar barn har inte råd att köpa en säng som visar sig vara fel för honom. Kan man få hjälp av sjukgymnast eller liknande tro?

Tack

Ha en bra dag! // Pernilla

Maria
0

Frågan är ju fri. så jag skulle absolut fråga sjukgymnasten.

Annars finns det bra bäddmadrasser numera. Själv har jag en tempurvariant köpt på Jysk (tror jag) och den är helt underbar.

/Maria

pernillaa
0

tack. =)

Elshira
0

Eller köp på IKEA där man har rätt att lämna tillbaka sängen i 90 dagar om man inte är nöjd! IKEA har både billigare och dyrare sängar där. Även jag har ryggporoblem och har för närvarande en billig skitsäng som jag också får ont av…

Har varit och provat ut en säng på ikea som ändå kostade rätt mycket för en enkelsäng (nästan 5000 för madrassen och 2000 för bäddbadrassen), men den var otroligt skön. Det blir mitt första inköp när jag får fast jobb till nästa höst.

Ikeas madrasser gör för övrigt hos samma tillverkare som många andra betydligt dyrare märken, men skillnaden är att man slipper betala för märket eller "trams".

Jag har för övrigt också provat några av sängarna på Jysk och det finns ju både skräp och bra sängar även där. Tempur är något som vissa gillar - andra inte. Det finns bra sängar för alla syggare både med och utan tempur. Jag provade för övrigt någon silikon(?) kudde på jysk som var helt underbar med! De känns lite som mjuk gele (alltså inte någon "tempur" grej utan en vanligig kudde med med någon gummifyllning istället för bommul/dun).

Det enda jag funnit som varit totalt värdelöst åtminstone om man ser på priset är hästen sängar. Man kan få precis lika bra sängar för halva priset, och sedan ska dessutom deras madrasser bytas ut med jämna mellanrum efter som att stoppningen (taglet) packar till sig. Och bäddmadrassen kostar ju inte sällan lika mycket som halva sängen. En viktig del av en säng!

Det sängmärket som vad jag kunnat läsa mig till har flest nöjda kunder och som ändå ligger i en relativt OK prisklass är Ekornes sängar. Så vågar ni er inte på en IKEA säng så kankse detta vore något att kolla närmare på!

Hakuna matata!

pernillaa
0

Tack. Enda annledningen att inte kolla på en säng på ikea är att jag bor rätt långt ifrån närmaste ikea.

Jag ska kika runt och se vad vi hittar. =)

Åsa S
0

Tempurmadrass har jag den är underbar knappt haft några problem alls de åren jag haft den innan dess gick jag till kiropraktor flera gånger per år. Många ställen som säljer tempurmadrasser lånar ut madrasser så man kan få prova innan man köper man brukar ju behöva prova nån vecka åtminstone kan ju kännas lite ovan i början.

dogg
0

Hej! Jag har själv whiplashskada, samt skador i höger axel och skuldra. För att jag ska orka ligga kvar en hel natt måste jag ligga i min ställbara säng och en tempurmadrass i den. Genom att höja och sänka huvudändan och ibland fotändan så kan jag minska värken. Se till att köpa en säng som styrs med fjärrkontroll som är lätt att hantera i mörker för det stör sömnen mycket om man tvingas tända lampan för att justera. Gillar man inte tempur, sådana madrasser finns ju att låna hem och prova så skulle jag rekomendera en bra mjuk madrass och kanske en värmefilt att ha över kroppen eller under kroppen det kan också minska värken att höja och sänka värmen under natten. Men om man har värmedynor på en tempur madrass så håller inte den tryckavlastande effekten speciellt bra. Då kan man istället använda back on tracks kläder det är jätteskönt att ha på överkroppen under natten, minskar värken genom att de reflekterar kroppens egen värme. Till slut så finns band runt huvudet med piggar som ska sitta mot bakhuvudet på apoteket, de ska minska huvudvärken, har inte haft råd att prova.  Lycka till!

pernillaa
0

Tack för alla bra råd. Vi ska besöka någon av de lokala sängbutikerna och prata med någon kunnig där och se vad de har att erbjuda. Att prova innan man köper är ju jättebra.